• Fru Humla

nån som kan hjälpa mig med något recept på stoppande mat för vuxen

hoppas någon kan hjälpa mig.
    jag har haft jobbiga diareer i nästan en vecka. varit inlagd ett halvt dygn med dropp och smärtlindring.
    nu har jag inte lika ont och kan äta skonkost så som fisk och potatis och ris.(har annars levt på blåbärssoppa i en vecka)
    men är fortfarande vattenlös i magen.
    vill inte ta någon tablett mot turistdiaree för de har jag dåliga erfaranheter av.

så jag vill ha hjälp med lite gamla huskurer. vet att jag läst att man ska kunna koka morötter med potatismjöl eller så där...
    hoppas nån kan hjälpa mig.

så jag skulle vilja ha hjälp med lite gamla huskurer

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Svar på tråden nån som kan hjälpa mig med något recept på stoppande mat för vuxen
  • Nyfiken gul

ett enkelt knep:

1 msk potatismjöl
    ½ glas vatten elelr saft

blanda ut o rör om och drick efter varje gång du har varit på toan. Helst ett par såna glas i timman.

• Fru Humla
    Nyfiken gul skrev 2008-06-02 14:02:28 följande:
    ett enkelt knep:1 msk potatismjöl½ glas vatten elelr saftblanda ut o rör om och drick efter varje gång du har varit på toan. Helst ett par såna glas i timman.
    funkar det?
    går inte på toan så ofta nu som jag gjorde för några dagar sen men jag kan väl häva i mig det iaf...ska prova.
    tack för tipset!

nån som har nåt tips på tex nån varm soppa eller så som kan funka?
  • Nyfiken gul

Ja det fungerar. Används av hela familjen i magsjuketider. Är milt o skonsamt för magen också.

är fullständigt smaklöst så det går lätt att dricka det.

• Trolltoka

risvatten :) Kanske inte så gott men. Alltså vatten man kokat ris i. (får ha i mer vatten än det står på tillagningsanvisningen på förpackningen)

• TinaElisabeth

koka morötter eller potatis och mosa! Det tipset fick jag av en klok kvinna! Det fungerade på mig förra sommaren när jag nästan hade gett upp. Ät inget annat! Bara det. Och risavkok som du fick tips om innan.

• Fru Humla
    TinaElisabeth skrev 2008-06-02 15:58:47 följande:
    koka morötter eller potatis och mosa! Det tipset fick jag av en klok kvinna! Det fungerade på mig förra sommaren när jag nästan hade gett upp. Ät inget annat! Bara det. Och risavkok som du fick tips om innan.
    det gjorde jag de två första dagarna som jag kunde äta och då had ejag bara ont i magen och ingen förbättring tyvärr...nu kan jag ju iaf äta fisk vilket gör att jag mår lite bättre så jag kan sitta uppe stunder iaf....
    fick nåt tips till barnen nån gå¨ng att man skulle koka morotspure med potatismjöl men jag komme rinte ihåg
  • Jenniiz

Nyfiken gul skrev 2008-06-02 14:02:28 följande:

ett enkelt knep:1 msk potatismjöl½ glas vatten elelr saftblanda ut o rör om och drick efter varje gång du har varit på toan. Helst ett par såna glas i timman.
    De kan tom jag intyga.
    Vi dricker det alltid under magsjukeperioder, hela familjen.
  • Reglementet

Blåbärspuré funkar väl finfint. Eller blåbärssaft, kräm?

Det är gott med.

• Fru Humla

usch, det måste vara nåt mycket värre än en magsjukediaree jag har. blåbär funkar iaf inte.
    har tagit två glas med potatismjöl nu har iof inte vart på toa men nu har magen blåst upp och jag mår halvilla. det har jag inte gjort sen i tisdags...
    jaja, jag får vänta på alla provsvar och hoppas det stoppar av sig själv. de hotade med både gastro- och endoskopi om det inte blivit bättre i slutet på veckan...och jag VILL INTE....ångest ångest.

• Fru Humla
    TinaElisabeth skrev 2008-06-04 20:01:15 följande:
    Det låter väldigt besvärligt för dig! Hur har du det nu?
    jo magen har stannat upp men jag har fortfarande fruktansvärt ont. de vill inte undersöka nu utan vänta lite och se om de läcker av sig själv. alla prover var neg så då återstår bara magsårsliknande sjukdom kvar....
    dubbel dos losec/omeprazol gjorde väl till slut att diareen gav sig men jag kan inte äta särksilt mycket å jag som skulle ha börjat jobba i måndags...nu vill jag bara kunna börja på tisdag..
    tack för hjälpen alla
Svar på tråden nån som kan hjälpa mig med något recept på stoppande mat för vuxen