• Lilith74

Nagellack på 3-åring, är det hälsofarligt och/eller moraliskt förkastligt?

Någon gång brukar jag låta vår snart 3-åriga tjej få ha nagellack... typ om jag målar tånaglarna får hon nagellack på naglarna. Nu var vi i lekparken och en mamma såg att hon hade nagellack och förfasade sig. Dels skulle ångorna skada, dels var det moraliskt fel...

Vad säger ni andra? Ångorna - är inte tex. trafiken värre då? Och är det så förgörande för moralen - vems moral i så fall? Min eller barnets? Det är ju inte så att jag tvingar henne... och JA, hade jag en son skulle han också få lack om han ville ha. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Nagellack på 3-åring, är det hälsofarligt och/eller moraliskt förkastligt?
  • dio

Min treåring älskar nagellack och smink. Självklart låter jag henne inte sminka sig dagligen men visst får hon nagellack ibland och då tycker hon att det är jättefint och är jättestolt.
    Jag tycker inte att det är fel. Skadligt? nää hon dricker coca cola ibland också så i sådant fall förgiftar jag henne sakta med säkert

• Tant J

Tror att det skulle gå åt VÄLDIGT mycket nagellack för att det skulle BLI några ångor.
    För övrigt får alla mina barn gärna ha nagellack om de vill, både pojkarna och flickorna.
    Förstår inte hur det skulle vara moraliskt fel.

• Tutilure

Äsch, de gånger jag målar naglarna brukar min son också vilja ha och då får han lite på en nagel så är han nöjd sen.
    Förstår inte riktigt hur ångorna skulle kunna vara skadliga, visst luktar det en del, men det är ju så kort stund.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • MaijaO

Jag använder nagellack på både min 4 åriga dotter och min 2 åriga son. Ett lätt sätt att få dem att vilja klippa naglarna. Inget klippande = inget lack.

• Nilla1

Men hallå?! Så länge det är barnet som väljer o tycker det är skoj med nagellack så vore det väl isåfall omoraliskt att vägra tillåta det! Min pojke (2½) får målade naglar när han önskar. Sitt ute o måla den som är orolig för ångorna.

• the devil wears CM

Oj, vilken moraltanter det finns och som förfasar sig över minsta detalj...Man måste leva och självklar så kan man måla nagellack på barnen, herregud,de badar ju inte i det!

Precis som ni har skrivit, tycker barnet att det är roligt så varför inte?

• jen bossman

min pojke, snart 3 år brukar vilja ha nagellack. han tycker det är jätte fint och är stolt när han har det. Ångor bla bla bla....Nä, det krävs nog rätt mycket nagellack för det.

• Andaloal

Äh min dotter lackar sin naglar ibland och tycker hon blir fin

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Ullegulle78

Vill barnet ha nagellack så gör väll inte det något...
    Tror att man måste sniffa ganska nycket nagellackångor för att det ska bli skadligt.
    Men vissa gör ju inget annat än att förfasa sig.

..därför att Annusjka redan har köpt sin solrosolja,...
  • DetVarEnGång

Nej, farligt kan det ju inte vara, inte i så små mängder. Men av nån konstig princip vill jag inte att mina barn ska ha nagellack så tidigt. Det är en vuxengrej för mig. Jag vet inte heller vilken ålder skulle kännas bra för mig, efter 10 år kanske.

• DetVarEnGång

Tänkte bara tillägga att jag själv aldrig använder nagellack.

• Lilith74

Skönt ändå att ingen tror att ångorna är farliga!! Eller att min dotter är förstörd för att framtid av naggellack!!

• Lilith74

I dessa mängder kanske jag ska tillägga om ångorna - visst, att sniffa nagellack är nog inte bra!!

Svar på tråden Nagellack på 3-åring, är det hälsofarligt och/eller moraliskt förkastligt?