• Emeraldy

Kan man dricka alkohol när man äter Kåvepenin?

Jag är "aldrig" sjuk och äter för första gången i mitt liv penicillin, så förlåt mig om jag ställer en dum fråga; Kan man dricka alkohol när man äter Kåvepenin? Jag är inte "sjuk", men jag har fått en ilsken ögoninfektion. Jag kommer vara i slutet av kuren när jag hade tänkt dricka.

Jag har kollat på fass.se, men hittade ingenting där som sa nåt om alkohol?

En till fråga: Jag frågade på apoteket om Kåvepenin påverkas av/påverkar andra mediciner, som t ex p-piller, och apoteks-tanten sa att det inte gör det medan det på fass.se stod att p-pillereffekten kune påverkas. Nån som vet hur det verkligen ligger till? Jag litar på fass, men nån som vet hur mycket/hur länge p-pillereffekten påverkas? 

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Kan man dricka alkohol när man äter Kåvepenin?
  • Anonym

tror man ska använda kondom under behandligen , kanske lite efter oxå.

• Emeraldy
    Anonym skrev 2008-06-02 15:06:36 följande:
    tror man ska använda kondom under behandligen , kanske lite efter oxå.
    Ja, det lär vi nog göra, för vi vill INTE bli med barn!!!
  • 1977Maria Therese
    Emeraldy skrev 2008-06-02 15:04:04 följande:
    Jag är "aldrig" sjuk och äter för första gången i mitt liv penicillin, så förlåt mig om jag ställer en dum fråga; Kan man dricka alkohol när man äter Kåvepenin? Jag är inte "sjuk", men jag har fått en ilsken ögoninfektion. Jag kommer vara i slutet av kuren när jag hade tänkt dricka.Jag har kollat på fass.se, men hittade ingenting där som sa nåt om alkohol?En till fråga: Jag frågade på apoteket om Kåvepenin påverkas av/påverkar andra mediciner, som t ex p-piller, och apoteks-tanten sa att det inte gör det medan det på fass.se stod att p-pillereffekten kune påverkas. Nån som vet hur det verkligen ligger till? Jag litar på fass, men nån som vet hur mycket/hur länge p-pillereffekten påverkas? 
    Om du får diarre så ska man använda kondom. Och ät fil till, så slipper du störd tarm! Antar att Dr sa det;)

Man ska nog hoppa över festandet om man äter pencillin! Men ring och hör efter.
  • NoXigen

Har för mig att man inte ska drika när man tar dom för att dom då blir verkningslösa ...men e inte säker...Du kan ringa apoteket o kolla för att vara 100%

• Powderpuff89

När jag åt kåvepenin så bad dom mig att inte dricka alkohol (jag frågade eftersom att jag skulle på fest till helgen). Jag lät bli att dricka, så jag kan inte svara på vad som händer om man dricker ändå.

• tofflisar

Precis använd kondom även om du äter p-piller under tiden du äter Kåvepenin. Alkohol är inget farligt att dricka, man bör dock tänka på att under en pågående infektion kan man vara mer känslig för alkohol. Därav den gamla sägnen att man inte får dricka alkohol när man äter penicillin.

• Emeraldy

Känner mig bara så dum att ringa och fråga apoteket om jag får dricka alkohol, känner mig som värsta alkisen som inte kan låta bli när jag äter penicillin Generad

1977Maria Therese:
    Jo, jag vet att diarré försämrar p-pillereffekten. Men du tror alltså att om jag slipper diarré så borde p-pillrena funka som vanligt?

Är det vanligt att man får diarré när man äter penicillin? Läkaren sa inget om det.

• tofflisar

Diarré är vanligt. Pillrens effekt kan hämmas även utan diarré

• Emeraldy

Då är det bestämt att det blir kådis ett tag då

Men det här med drickandet då... Jag vet inte hur jag ska göra... Vi är ett gäng som ska träffas till helgen och det brukar alltid bli lite fest (lite lagom - vi har alla ett gäng 2-åringar som kräver sitt ) Känns lite trist att helt skippa alkoholen...

• tofflisar

Det står inte ett ord om att alkohol skulle inverka på effekten av Kåvepenin i FASS. Jag skulle med gott samvete ta ett par glas vin om jag var du

Emeraldy skrev 2008-06-02 15:31:24 följande:
    Då är det bestämt att det blir kådis ett tag då Men det här med drickandet då... Jag vet inte hur jag ska göra... Vi är ett gäng som ska träffas till helgen och det brukar alltid bli lite fest (lite lagom - vi har alla ett gäng 2-åringar som kräver sitt ) Känns lite trist att helt skippa alkoholen...
Svar på tråden Kan man dricka alkohol när man äter Kåvepenin?