• Anonym (orolig)

Knöl på sköldkörteln, orolig...

Så här är det, för några månader sedan upptäckte jag en knöl under hakan som jag då kollade upp, ingen fara sa läkaren, nu har jag  återigen kollat upp denna då jag är så fruktansvärt orolig och läkaren skickade mig för blodprovstagning, i samband med läkar besöket kände läkaren även på sködkörteln som då ömmade något och därför togs även blodprov pga av det.
    Nu när jag kommer hem så kan jag givetvis inte låta bli att känna lite på halsen och upptäcker då (givetvis) en kula på sköldkörteln, panik utbryter men ssk som jag talar med tycker gott att jag kan vänta tills läkaren hör av sig med provsvaren på de prover som tagits idag.
    Så här sitter jag nu och har sån jvla ångest och inte någon att prata med, så nu hoppas jag att någon här har nått bra att komma med, jag är som sagt rejält orolig.
    jag är nojig när det kommer till knölar och precis alla runtomkring mig bara suckar så fort jag berättar om min oro...

• Svar på tråden Knöl på sköldkörteln, orolig...
  • Anonym

Jag har tyvärr inget bra att komma med. Min syster fick en knöl som växte på sköldkörteln och till slut gick hon till läkaren. De tog prover, både blodprovet och prover på själva knölen. Hon var ständigt trött och gick ner lite i vikt/upp dvs ojämn i vikten och humöret. Det visade sig att hon hade godartad tumör i sköldkörteln så hon fick operera bort den.
    Jag tycker att man ska ta allvarligt på knölar och inte nonchalera det, förstår inte varför dina omkring dig inte stöttar dig när du är orolig. Brukar du vara orolig för sjukdomar osv?

• Anonym (orolig)

hej och tack för ditt svar. skönt att det gick bra med din syster.
    ja i ärlighetens namn kär jag en orolig själ och är ofta lite orolig för tex sjukdomar ibland, det beror lite på vad det gäller, har haft jättejobbigt med min andning det senaste året men har avfärdat det som känsliga luftrör, men sen tycks jag ha en radar för knölar,och knölar, ja det får mig rejält orolig även om jag vet att det ofta bara är ofarliga svullna lymfkörtlar, jag brukar försöka avvakta med läkarbesök även då men ibland vägrar oron försvinna och då måste man ju kolla upp det. denna knöl som jag kände idag känns däremot inte som de andra, den sitter där den sitter istället för att man kan "flytta" lite på den.

Anonym skrev 2008-06-02 15:34:08 följande:
    Jag har tyvärr inget bra att komma med. Min syster fick en knöl som växte på sköldkörteln och till slut gick hon till läkaren. De tog prover, både blodprovet och prover på själva knölen. Hon var ständigt trött och gick ner lite i vikt/upp dvs ojämn i vikten och humöret. Det visade sig att hon hade godartad tumör i sköldkörteln så hon fick operera bort den. Jag tycker att man ska ta allvarligt på knölar och inte nonchalera det, förstår inte varför dina omkring dig inte stöttar dig när du är orolig. Brukar du vara orolig för sjukdomar osv?
  • Anonym

Hur stor är knölen och är den hård? Min syster kunde inte heller röra sin knöl så den kändes inte som en fettknöl som man kan flytta runt.

• Octobers

Jag har haft problem med sköldkörteln i olika omgångar. Du kan lugnt vänta på läkarens svar och visar dom inget så kan du påpeka att du känner en knöl där. Sköldkörteln kan svullna upp ibland och då kan man få olika varianter av sköldkörtelproblem, men det kan även försvinna av sigsjälvt (en infektion) så det är inget att oroa sig för. Antar att det var TSH-prover läkaren tog och dom visar det mesta som har med sköldkörteln att göra.

• Anonym (orolig)

knölen är rund,hård och känns lite större än en ärta, den känns väldigt tydligt.
    problemet just nu att jag lätt tänker det värsta vilket jag vet inte alls hjälper mig, men tyvärr funkar min hjärna så, det spelar ingen roll hur mycket jag vill vara motsattsen...

• Octobers

Bara så du vet så är humörssvängningar och personlighetsförändringar jätte vanliga i samband med sköldkörtel problem. Dom försvinner så fort inflamationen är borta eller att man medicineras för problemet. Så att du inte får kontakt med hjärnan är inte alls konstigt.

• Anonym (orolig)
    fast sån här har jag väl iofs alltid varit mer eller mindre, dåliga erfarenheter är väl delvis orsaken till det.
    Nej alltså jag har ju läst på lite och visst kan ett och annat symptom stämma in men jag vet inte, knölen är det som oroar mig mest just nu faktiskt, är livrädd att bli obotligt sjuk, framförallt nu när man har barn med.
    Octobers skrev 2008-06-03 20:32:03 följande:
    Bara så du vet så är humörssvängningar och personlighetsförändringar jätte vanliga i samband med sköldkörtel problem. Dom försvinner så fort inflamationen är borta eller att man medicineras för problemet. Så att du inte får kontakt med hjärnan är inte alls konstigt.
  • Anonym

Jag har haft en knol dar ocksa. Ultraljud och biopsi gjordes, och det var en ofarlig cysta. Lakaren sa att det ar valdigt vanligt med sadana cystor just pa skoldkorteln, och att det ar ytterst sallan det ar nagot farligt.

• Maria222

Jag har haft en knöl på sköldkörteln. Den både kändes och syntes på halsen. En biopsi gjordes och den visade sig vara ofarlig just nu, men kunde utvecklas till något allvarligare så därför valde de att operera bort den samt halva sköldkörteln. Jag hade inga strumaliknande symtom och hormonvärderna är bra fortfarande trots att jag bara har en halv sköldkörtel så jag slipper äta medicin.

Jag förstår att du känner dig orolig, det är säkert ingen fara, men jag blir också nervös för saker och kan inte slappna av förän jag VET att allt är ok.

Hoppas att du får provsvaren fort så du slipper oroa dig så länge!

• Anonym (Jag med)

Hur gick det för dig ts?

Svar på tråden Knöl på sköldkörteln, orolig...