• planeraren

Hur kan det komma sig att seaband bara har effekt på vissa människor med illamående och inte på alla?

Punkten som stimuleras finns ju på alla människor. Så om man har placerat seabanden på exakt rätt ställe, borde då inte alla få lindring då? Eller varför är det så att en del upplever att det inte hjälper alls?

Skriv gärna om era erfarenheter av seaband!
    Hjälpte det er? Hur mycket hjälpte det? Hjälpte det under hela perioden med illamående eller bara i början?

Tacksam för era svar!

• Svar på tråden Hur kan det komma sig att seaband bara har effekt på vissa människor med illamående och inte på alla?
  • Jesster

När jag var gravid med sonen så mådde jag illa hela tiden men inte så jag kräktes. Gick bara omkring med en ständig bakfylla/åksjuka. Postafen hjälpte en del och Seaband gjorde sitt också. Banden tog liksom udden av det värsta men det tog inte bort illamåendet.

Sedan fick jag jätteont i handlederna av kulorna och det tog två månader innan märkena efter kulorna försvann

Så för mig gav det en viss effekt men inte så jag tycker att det var värt det.

♥ v.34 ♥
  • Wrench

Jag tror att det är vår gamle vän placeboeffekten. Mythbusters testade än mängd olika metoder för att bota sjösjuka, inte samma sak som graviditetsillamående visserligen, men ändå. Det enda som funkade var riktiga läkemedel och intressant nog ingefära.

• Bebis
    Wrench skrev 2008-06-02 16:25:52 följande:
    Jag tror att det är vår gamle vän placeboeffekten. Mythbusters testade än mängd olika metoder för att bota sjösjuka, inte samma sak som graviditetsillamående visserligen, men ändå. Det enda som funkade var riktiga läkemedel och intressant nog ingefära.
    Det såg jag oxå, banden funkade inte för nån.
    Insider testade oxå banden för ett tag sen och de hjälpte inte dem heller.
    Don't Panic
  • planeraren

Wrech och Bebis
    Hoppades lite att detta skulle komma upp.. jag älskar att diskutera homeopati/hokus pokus/placebo.. Men oavsett om det nu är placebo som gör det eller ej så fungerar det ju uppenbarligen för vissa? Och huvudsaken brukar ju för den illamående oftast vara ATT det upphör och inte HUR det upphör.

Det var lite därför jag funderade på varför inte alla blir hjälpta av banden. Det borde de ju bli kan man tycka, om det nu inte är placebo.

Men jag, skeptikern nummer ett sitter här med ett par band på armarna och illamåendet som varit outhärdligt en vecka nu, känner faktiskt en markant lättnad. Inte borde väl placebo bita på en misstänksam själ som jag själv? *får inte ihop det*

• bebis08

Det är ju samma sak som akupressur och akupunktur...
    Det funkar på vissa och andra inte.
    På mig hade banden ingen effekt alls...

Triss i tjejer + Pyret i magen BF 29/9-08 ---> www.elmida.se
  • Poloc

Seaband är en form av akupressur, som bygger på samma principer som akupunktur, vilket idag tom används inom vården (i en förenklad, västerländsk variant, men ändå) som behandlingsmetod. Detta i sin tur betyder att effekten befunnits överträffa placebo-faktorn i diverse seriösa studier. Så just seaband kan man nog inte avfärda som enbart hokus pokus.

Men ingen metod är bombsäker för alla, som sagt. Inte ens mediciner funkar garanterat för alla människor (många får ju byta medicinsort pga att de får kraftiga biverkningar osv).

Själv upplevde jag tyvärr ingen tydlig effekt av seaband, men vet ett par vänner som tyckte de gav skaplig effekt.

• planeraren

ALS
    Där sa du något. Även "vanliga" medicinpreparat har olika verkan på olika människor.. Hmm...

• Magini

Jag käkade Postafen som funkade super på mig fram tills jag fick en penicillin kur då all effekt försvann och illamåendet blev 10 gånger värre. Fick då prova Seaband och allt illamående försvann.. UNDERBART!
    Om det va min hjärna som spelade mig ett spratt och fick mig att tro att dom hjälpte så tacka fan för det! Hellre att hjärnan gör att jag blir symtomfri än att gå runt o må illa och proppa i mig massa mediciner som inte gör någon effekt..

Jag tror absolut på att dom funkar om man sätter dom på rätt plats men rätt tryck. Men jag kan tänka mig att det där tyg-gummibandet som sätts runt handlederna inte kan ge samma effekt till alla då tex jag har väldigt breda handleder medans andra kanske har jättesmala och då kan det ju omöjligt ge samma tryck. Tror det skulle vara något annat typ av band där man kan anpassa trycket själv..

Men jag är verkligen en som rekommenderar bandet till alla!

• Duvemåla

Jag har levt med mina seaband i en vecka nu och första dagarna var det helt fantastiskt. Var hungrig och kunde äta precis som vanligt efter att ha gått med konstant illamående i fem veckor. Igår hjälpte de plötsligt inte längre. Det kan bero på att jag hade jobbat natt och inte kunde sova så bra i värmen, men jag tror framför allt det beror på att banden töjs ut när man tar dem av och på (har väldigt smala handleder). Ska nog testa att köpa ett nytt par. Okej att de inte är billiga, men om man klarar att jobba istället för att gå hemma och kräkas är det ju värt det.

• Eleonora73

Är gravid för fjärde gången nu, har använt banden i början under alla graviditeterna. Dom har funkat bra på mig.

• Norrskenet

Jag tror att det är som nån sagt här, att det är som med akupunktur, fungerar på en del men inte alla.

Själv började jag använda seaband, då jag blev så yr av postafen... De hjälper mest mot illamåendet jag kan få efter att ha ätit, men om jag dröjer för länge med att äta, mår jag illa ändå. Tycker att de i början hjälpte mer, behövde bara ha dem ett par timmar o sen hjälpte de i flera timmar till. Nu måste jag ha dem nästan hela tiden, men tar inte på mig dem förrän jag känner att illamåendet börjar komma o tar av dem ibland, då jag tycker att det blir obehagligt i längden. Fick tom töja ut dem, för de tryckte så hårt att jag fick ont av dem...

Kan tillägga att jag är i v.11 o hoppas att jag denna graviditet inte behöver må illa i 5 månader som under mina tidigare två graviditeter. Då fanns inte seaband...

För mig spelar det ingen roll varför de hjälper! Det är skönt att inte behöva vara illamående precis hela tiden!

• Annabel

jag blev rekomenderad att testa seabands av min BM  i v 8
     (först hjälpte de inte pga jag satt dem lite lite fel - bara nån minimal bit. men det räckte för att de inte skulle hjälpa ..fick rättat till detta när jag frågade en akupunktör som satte dem rätt)
    därefter mådde jag mycket bättre. visst  kom fortfarandeett illamående om jag inte åt regelbundet, men jag kräktes inte en enda gång efter detta.
    hade banden dagligen tom v 15. då jag märkte att även det "lilla" illamåendet försvann - testade då att vara utan o det gick utmärkt

-Så för mig va de kanon

(¯`♥.¸..?:*¨¨*:?..♥ ღ ♥ღ♥ .?:*¨ ¨*:?.¸.♥´¯)
  • maddec

Mådde jätteilla länge denna 3:e graviditet och testade dessa band. Dom hjälpte inte ett skvatt, men jag vägrade ge upp, tänkte "det tar nog lite tid/lite övning", tog med dom till BM, andra som användt dom, så att dom skulle sitta helt rätt. Det hjälpte inte alls på mig...ville gå tillbaka till Apoteket och begära 150kr tillbaka, men mådde för illa för att orka gå dit

• planeraren

Annabel
    Något klassist misstag du begick tror du? Det måste ju varit exakt på milimetern fel eftersom det står relativ tydligt i bruksanvisningen exakt var de ska sitta. Och så måste du väl ha kommit ihåg precis från gång till gång då du tog av dem? Funderar också på om jag kanske satt mina fel nämligen. Men vet ju inte hur jag ska flytta eftersom jag tycker att det stämmer med bilden.

Svar på tråden Hur kan det komma sig att seaband bara har effekt på vissa människor med illamående och inte på alla?