• Sweety

Södertörn eller SU???

Vilken skola av dessa två, Södertörn's högskola och Stockholms's universitet tycker ni e den bästa? Av erfarenhet, rykten m.m?

• Svar på tråden Södertörn eller SU???
  • Tecken

Södertörn, helt klart! Jag har läst fristående kurser på både SH och SU, och tycker att SH är bättre därför att:
    - Det är mycket, mycket, mycket lättare att hitta (lokalmässigt). Finns typ bara ett hus
    - Det är en mindra högskola, ingen krånglig administration där man springer runt som en skållad råtta för att få tag på just DEN personen.
    - Småstadskänsla. Alltid springer man på någon man känner.

• anarkokapitalist

Vad ska studierna leda till då?
    Om dom ska leda till en framtida jobb så råder jag dig att inte välja SH.

• Tecken
    anarkokapitalist skrev 2008-06-02 16:39:02 följande:
    Vad ska studierna leda till då?Om dom ska leda till en framtida jobb så råder jag dig att inte välja SH.
    I vilket yrke tittar arbetsgivaren på var man har läst någonstans? Frånsett läkare, och den utbildningen finns ju varken på SU eller SH
  • anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-06-02 16:40:19 följande:
    I vilket yrke tittar arbetsgivaren på var man har läst någonstans? Frånsett läkare, och den utbildningen finns ju varken på SU eller SH
    Står valet mellan en som har läst på SU och en som har läst på SH så vet jag vem 99% av alla arbetsgivare hade valt.
    Detta gäller alla yrken, vilken skola man har gått på är högst relevant.
  • Sweety

Jag vill utbilda mig till förskollärare.

Har hört, att det finns lite mindre risk att få tag på jobb om man väljer SH. Men jag tror själv att de inte spelar någon större roll. Det e ju brist på förskollärare. Tror inte dem tittar på skolan. Visst låter SU bättre. Men njaaa.

Jag e' nyfiken på vilken skola jag skulle bäst passa in på. Hur folket e' på SH och SU. Om det e nån skillnad...

• Tecken
    anarkokapitalist skrev 2008-06-02 16:43:30 följande:
    Står valet mellan en som har läst på SU och en som har läst på SH så vet jag vem 99% av alla arbetsgivare hade valt.Detta gäller alla yrken, vilken skola man har gått på är högst relevant.
    Spännande, har du någon statistik på det? För jag har svårt att tro att en arbetsgivare som ska anställa t ex en förskollärare bryr sig om vilken skola arbetstagaren gått på... Examen som examen
  • anarkokapitalist
    Sweety skrev 2008-06-02 16:44:47 följande:
    Jag vill utbilda mig till förskollärare. Har hört, att det finns lite mindre risk att få tag på jobb om man väljer SH. Men jag tror själv att de inte spelar någon större roll. Det e ju brist på förskollärare. Tror inte dem tittar på skolan. Visst låter SU bättre. Men njaaa.Jag e' nyfiken på vilken skola jag skulle bäst passa in på. Hur folket e' på SH och SU. Om det e nån skillnad...
    Kommer du in på både SU och SH så bör du välja SU. Varför välja ett sämre alternativ?
    SH är känd som en högskola där bottenskrapet är majoritet bland både lärare och studenter.
  • anarkokapitalist
    Tecken skrev 2008-06-02 16:46:35 följande:
    Spännande, har du någon statistik på det? För jag har svårt att tro att en arbetsgivare som ska anställa t ex en förskollärare bryr sig om vilken skola arbetstagaren gått på... Examen som examen
    Vissa skolor kommer ju alltid vara bättre och ha bättre rykten än andra, så kommer det ju alltid att vara.
  • Minimax

Jag tror också att valet av högskola är viktigt, men kanske inte om du utbildar dig till förskollärare. Läser du däremot till tex ekonom är det av största vikt vilken skola du läst på den dag du ska söka jobb.

Svar på tråden Södertörn eller SU???