• caspersmamma 08

    gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka

    är det någon som har äldre barn som inte kan handskas med pengar.
    jag har en son på 13 år som inte kan spara han fick förut 200kr i månadspeng dom var slut efter 2 dagar på godis glass dricka så vi drog in den och han fick 40kr i veckan och pengar när han behövde men nu när han har fyllt 13 vill jag att han ska lära sig att man måste snåla för att de ska räcka hela månaden han får nu 300kr i månaden fick dom i går kväll och har redan gjort av med 100 kr fast vi har pratat med honom att man måste vara snål för att de ska räcka och att vi inte kommer att ge honom några mer pengar

  • Svar på tråden gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka
  • Mickis74

    Det gjorde jag också med min månadspeng då, men då var det så....är ju också ett sätt att lära sig hantera pengar (vilket jag inte alltid gör idag heller )

  • Mickis74

    Det är ju för honom det svider om pengarna är slut och han inte kan göra som kompisarna *vet*

  • PojkMaffia

    jag gjorde med alltid av med månadspengan jättefort! tog inte ens en vecka!
    men idagär jag skitduktig med ekonomi!


    Jag är den jag är - like it or not
  • Im Fabulous

    Låt honom hålla på. Hur ska han annars lära sig?

  • caspersmamma 08

    vi har tänkt att den här gången ska vi inte bry oss vad pengarna går till men jag tycker det är svårt vet att han kommer att tjata efter mer pengar

  • Mickis74

    Ja, det är klart han kommer att göra....men är man 13 år tycker jag man kan få ta den konsekvensen

  • Dahliaer

    Såklart han kommer tjata men det är där ni måste vara konsekventa och inte fylla på i kassan.

    Har ni gjort upp innan vad det ska räcka till, är det bara hans eget nöjeskonto så att säga?

  • caspersmamma 08

    pengarna ska bara gå till godis dricka glass tidning.
    bio besök kommer vi betala för men vill han ha godis eller annat till filmen får han köpa själv

    det som bekymrar mig mest är att han inte enns försöker spara

  • PojkMaffia

    men ge honom inte extra pengar hur mycket han än tjatar. har han fått en summa ska han spara den, gör han det inte får han skylla sig själv.
    han kommer att lära sig!
    min minsta syrra ex har typ alltid fått mer än oss andra, hon får det hon vill ham er el mindre idag har hon inget humm om hur man sköter en ekonomi! hon sätter sig bara is kulder hela tiden.
    så det är likabra att dom lär sig från början!


    Jag är den jag är - like it or not
  • Maskot

    Det viktiga med månadspeng tycker jag är:

    - Barnet/tonåringen får göra precis vad de vill med pengarna (spara eller slösa)

    - När pengarna är slut blir det ingen påfyllning förrän vid nästa månadsutbetalning.

    Om man som förälder fortsätter att skjuta till pengar- kommer barnet aldrig att lära sig att handskas med pengar. Så fungerar inte livet för vuxna heller- utan vi får vänta till nästa lön.

    Jag tycker ni ska fundera över om summan känns rimlig för hur länge pengarna ska räcka och sedan bli mer konsekventa i det ni kommit överrens om.

Svar på tråden gör av med sin månadspeng på mindre än en vecka