• Anonym (ångest)

Svårt att svälja-ångestrelaterat

Jag har svårt för att äta för att jag upplever ångest och panik när jag ska svälja ner maten. Tuggar och tuggar o försöker svälja lite i taget men det blir ofta så att tuggan växer i munnen o jag får spotta ut den. Tror att det finns en underli9ggande rädsla bakom för att kvävas eftersom jag har lidit av panikångest innan. Är det någon som har upplevt samma? Känner mej ensam om det här.....

• Svar på tråden Svårt att svälja-ångestrelaterat
  • Wilowa

Jag har haft något liknande, men jag har kommit på att det var magen som spökade. Sedan jag började äta Omperazol (receptfri magsårsmedicin) så blev det mycket bättre.

• Anonym (Elis)

Jag är exakt likadan, nu har det dock lugnat ner sig lite. Men jag är så rädd för att sätta i halsen och att kvävas, det är min absoluta värsta mardröm och jag har slutat äta kött på grund av det.

Jag har ingen ångest, depp eller liknande utan tror att det är någon form av fobi helt enkelt.

Kramar till dig, vet ju hur det är.

• Anonym (ångest)

Trodde det va jag som va knäpp helt enkelt....tack för att du svarade, känns bättre. Jag googlade på sväljfobi och fick upp en massa, så det verkar ju som om det e just det jag har drabbats av, precis som du skrev. Kunde du äta ngn speciell mat utan att behöva "kontrollera" sväljningen, eller var det samma med allt?

Jag är glad om jag kan dricka, i morse gick inte ens det....
    Detta är ett handikapp för mig, har haft det en gång förut och det blev bättre efter ett tag men aldrig riktigt bra.
    Ngn som vet ngt om behandling? KBT antar jag, men undrar om det funkar med den sk exponeringsterapin...

• Anonym (M)

jag har lite samma sak men antar att de mesta är inbillning :(
    Kött har jag alltid haft svårt för att tugga o svälja o tabletter har jag inte svalt en enda tills för ett år sen då jag var tvungen..o nu går det bra med olika metoder =)
    Försök att slappna av och tänk på någort annar när du äter eller dricker ..lycka till

• Anonym (Elis)

Jag åt mycket soppa för det visste jag gick lätt ned, likaså yoghurt och sådant men också mycket mjukt bröd.

Jag har inte gått några behandlingar men jag får och har verkligen utmanat och tvingat mig själv att jag MÅSTE pröva och jag kommer INTE att sätta i halsen. Går faktiskt i våger och nu har det varit bra i ett par år.

Kramar

• Anonym (ångest)

Jo precis...man måste intala sig själv att det kommer att gå bra. Men vafasen, jag spänner mig så mycket att jag sätter i halsen bara på grund av det!! Typiskt att man ska göra så mot sig själv.
    Anonym M...har du lust att dela med dig av några av dina "metoder"?

• Anonym (M)

ja vad vill du ha "tips /hjälp med? "

• Anonym (ångest)

Einstein...såg inte dig :)
    Hade du andra symptom eller hur kom du fram till att det hade med magen att göra?

• Anonym (orolig sjä)
    Svar på #3
    här har du en till med samma problem.. ja går i kbt för mitt bekymmer... hur länge har detta pågått för daj? e du rädd för o kvävas eller allergisk chock?kra´m
  • Anonym (ångest)

Jo jag e väl rädd att kvävas antar jag. Eftersom jag har haft kvävningskänslor iom panikångesten och detta började första gången i anslutning till den. Första gången jag märkte detta var för ett år sedan, efter det har det hållt till och från, men nu är det starkare så jag får knappt i mig något alls:(
    Men exakt varför kan man inte svälja? Sväljning är ju en reflex. Är det för att man spänner sig så mycket ?
    Orolig själ...hur går KBT:n till? Jag går också i KBT för ångest, är det ungefär liknande?

Svar på tråden Svårt att svälja-ångestrelaterat