• höna böna

Hur anmäla en handläggare på Arbetsförmedlingen??

Någon som vet hur man anmäler en handläggare på arbetsförmedlingen för tjänstefel?
    HUr går man till väga???

• Svar på tråden Hur anmäla en handläggare på Arbetsförmedlingen??
  • ReRant

Vad för typ av tjänstefel?

• höna böna

ja herregud var ska jag börja.. tex min man lider av panikångest och depresion och ams har fått läkarintyg på detta och vi har sagt det personligen till dom också..
    Ringer och hotar att stänga av han när han är sjuk eller hemma och vabbar. vet inte om du får nån klarhet i det jag skriver.. i vilket fall så har detta resulterat i allvarliga konsekvenser. min man ligger nu på sjukhus för självmordsförsök för att pressen och stressen blev alldeless för hård.

Och när jag ringde idag till henne och berättade vad som hade hänt och att jag inte vill veta av att hon ens försöker kontakta min man igen så sa hon att hon har minsann ingen plikt att prata med mig. sen lade hon på luren. FY FAN.. hon kunde inte ens låtsas ha lite empati. har ringt hénnes chef som beklagade handläggarens betende men kunde inte hjälpa mig med hur jag skulle gå till väga.

• höna böna

någon som vet vart jag kan vända mig??

• ReRant

Hmm.. Tyvärr inte i detta fallet. Trodde det gällde diskrimering av något slag.

• mian7373

Oj, vad jobbigt ni måste ha det.
    Att han blev avstängd till a-kassan när han är sjukskriven eller vabbar är inget konstigt. Då har han ju ersättning från försäkringskassan och ska vara avanmäld till a-kassan så det har ju gått rätt till.
    Hoppas det löser sig för er...Lycka till!

• hewi81

du tar kontakt med deras huvudkontor om du inte först kan få tag i chefen på den arbetsförmedling din man tillhör, du kan även prova ringa deras kundrelationstjänst på telnr: 0771-60 00 00 .

Får du ingen hjälp alls där så finns det en högre instans dit man kan vända sig men jag har glömt vad den heter nu, men jag ringde dit då min systers handläggare misskötte sitt jobb samt diskriminerade henne och alla andra döva, han fick sluta som dövkonsulent efter det.

Lycka till

• Novus

Tråkigt att höra hur din man mår.
    Men om han är sjukskriven ska ha ju heller inte vara inskriven på AF som arbetssökande.
    Man blir även utskriven om man är sjuk eller tar VAB. Men man ska då anmäla sig direkt efteråt.

Ring kundtjänst för att få vta vem du ska prata med

• höna böna

Grejen är att vem jag än frågar på ams så vet ingen nånting, det är väl för att skydda deras kollega. Men har skrivit insändare till tidningen så hoppas på att dom tar med den.

• Novus

Som sagt var det dåligt bemötande av handläggaren. MEN, jag ser inte heller att personen gjort något tjänstefl. Är man sjuk/sjukskriven ska man inte stå inskriven på AF, för då blir man utskriven. Är man hemma för VAB, ska man meddela AF och de skriver ut en och så får man skriva in sig igen när man återigen kan arbeta

• höna böna

Han har aktivitetsstöd och därmed har han "rätt" att sjukskriva sig om han är sjuk eller vabba om ett barn är sjukt. Utan att bli avskriven.
    Det är något som Handläggaren själv har sagt men när det hände så var det inte så trevligt längre.
    Ringer och kräver att hans far ska vara barnvakt och såna saker.

Vi är medvetna om att det finns lagar och regler men det finns det även för dom.
    På arbetsförmedlingen så ska det till största möjliga mån ´leda till jobb MEN ska ska skapas på personens personliga villkor också. och i det här fallet så är det ingen som har sett till min mans personliga villkor att kunna lyckas. Han vill så gärna vara en "vanlig" människa med ett jobb.
    Men när man blir motarbetad hela tiden så är det inte så lätt.

Och dom har även lovat saker som sedan är helt otänkbart.
    En gång så sa dom att han inte hade kommit till ett möte och skulle stänga av honom, JÄVLA tur att jag var med för jag kom ihåg att den gånbgen så ringde det en ifrån arbetsförmedlingen och medelade att en av hans handläggare var sjuka och att den andra hade sagt att han ej behövde komma, DOM skulle återkomma om en ny tid.
    Så jag sa det till henne, men var det inte då du var sjuk? Då vart hon tyst och sa inget mer.

Kanske inte är tjänstefel enligt "termer" men hur fan sköter dom sina tjänster?? inte rätt i alla fall. Om inte annat så är det Rena rama trackaserier och det dom utövar är rent JÄVLA MAKTMISSBRUK!!!!

• ger upp

Ser att flera inlägg gäller AF's beteende och kan endast hålla med. Har själv varit utsatt för bl a deras vägran att sköta sitt arbete som inkluderar 3 månaders väntetid på fortsatt löpande ersättning (fick söka socialbidrag) vilket ledde till att inga räkningar kunde betalas. Soc.tjänsten betalar inget retroaktivt. Levde på 10 kronor om dagen, elen stängdes av  och höll på att förlora lägenheten. Inlämnade handlingar i "handen" på handläggaren" som sedan bekräftats ha blivit slängda! Erhållit arbete men iom AF's vägran så har jag förlorat dessa arbeten. AF är således brottslingar som kontinuerligt "i mitt fall" vägrat att kommunicera med mig, slänger handlingar, förlorad inkomster, och framförallt möjlighet till arbete. Lyckades dock via en polisanmälan få bort en anställd, men där slutar instanskontakten för fortsatta åtgärder. Kundrelationer "vet inte vad man pratar om" när man vill ha info om den sk högra instansen. Har försökt med Arbetsmarknadsverket men blir bara förlöjligad av dem. Så som arbetslös har vi bara skyldigheter och inga rättigheter, AF i sin tur ska inte bli störda av oss sökanden och ska tydligen inte heller befatta sig med att uppfylla SINA skyldigheter. Har nu fått besked om att en arbetsgivare vill att jag börjar 28 Aug via sk Moderna beredskapsjobb, men återigen.......inget besked från AF när jag frågar om underskrift på en blankett så detta kan jag glömma. Men visst ska jag fortsätta söka arbeten, men så länge AF blir involverade så kan man glömma detsamma. Kan bara vänta på att AF läggs ner och att personalen blir arbetslös!!

• Miamomma

Jag har också problem med AF.

Ni är inte ensamma.

När min arbetsprövning är slut får jag ej vara inskriven på AF sa min handläggare då de ej kan göra mer för mig.

Jag har 50%jobb och blir arbetslös på 50% över min anställning men någon hjälp kommer jag ej få av AF så handläggaren....

• ger upp

Så om AF inte låter dig vara inskriven längre så borde du ju vara glad, inte sarkastiskt menat utan.........du kontaktar bara Soc.tjänsten för att erhålla kompletterande EGT till din inkomst och du slipper deras vidriga agerande. Soc.tjänsten krav är att du söker jobb på 50% men det borde ju inte vara några provlem + att du faktiskt får en bättre kommunikation än dem.
    Hoppas och tror att detta är det bästa som kan hända dig. Lycka till!! 

• Miamomma
    ger upp skrev 2017-08-04 18:14:31 följande:

Så om AF inte låter dig vara inskriven längre så borde du ju vara glad, inte sarkastiskt menat utan.........du kontaktar bara Soc.tjänsten för att erhålla kompletterande EGT till din inkomst och du slipper deras vidriga agerande. Soc.tjänsten krav är att du söker jobb på 50% men det borde ju inte vara några provlem + att du faktiskt får en bättre kommunikation än dem.

Hoppas och tror att detta är det bästa som kan hända dig. Lycka till!! 

Nej tjänar 900 kr för mycket för att få soc bidrag.
  • Mortiscia80
    höna böna skrev 2008-06-02 19:13:44 följande:

ja herregud var ska jag börja.. tex min man lider av panikångest och depresion och ams har fått läkarintyg på detta och vi har sagt det personligen till dom också..
    Ringer och hotar att stänga av han när han är sjuk eller hemma och vabbar. vet inte om du får nån klarhet i det jag skriver.. i vilket fall så har detta resulterat i allvarliga konsekvenser. min man ligger nu på sjukhus för självmordsförsök för att pressen och stressen blev alldeless för hård.

Och när jag ringde idag till henne och berättade vad som hade hänt och att jag inte vill veta av att hon ens försöker kontakta min man igen så sa hon att hon har minsann ingen plikt att prata med mig. sen lade hon på luren. FY FAN.. hon kunde inte ens låtsas ha lite empati. har ringt hénnes chef som beklagade handläggarens betende men kunde inte hjälpa mig med hur jag skulle gå till väga.

Fast AF-människan har ju inte gjort något fel? Hon får verkligen inte diskutera andras ärenden med utomstående. Sedan ska man naturligtvis försöka hålla en god ton men inte ens det är ett måste tyvärr.

Som jag har förstått så måste AF inte ta hänsyn till läkarintyg då de har egna läkare som avgör vad som är rimligt, åtm senaste perioden jag hade med de att göra var det så. De kan mycket väl misstänka fusk om man sjukskriver sig för mycket men VAB har de inget att säga till om. Kan det finnas andra orsaker till varför de hotar med avstängning?
  • IsadoraW1

Ett vettigt första steg vore att tala med vederbörandes chef. Får ni inget gehör där / om vederbörande inte anser att handläggningen varit inkorrekt, gör en JO-anmälan.

Ett hett tips är att först kolla så att det faktiskt är handläggningen / tillämpningen av lagstiftningen som är inkorrekt. I det fall det är själva lagstiftningen ni tycker är felaktig så kan varken AF eller JO göra så mycket åt saken..

Svar på tråden Hur anmäla en handläggare på Arbetsförmedlingen??