• Anonym

räknas ig som ett betyg?

jag har gått en ett årig utbildning på komvux. får ig i ett ämne.
    blir jag ändå barnskötare som jag pluggat till då?
    eller får man inte ha nått ig?

kommer jag få betala tillbaka csn lånet? har pluggat 100% .

nån som vet? känns lite bortkastat om jag inte kan få kalla mig barnskötare??? =S

• Svar på tråden räknas ig som ett betyg?
  • Anonym (KI)

Ig är ett betyg tror jag. (ig, g, vg, mgv)

Däremot U (underkänd) är inte ett betyg.

OBS! jag är inte helt säker, men jag tror det är så

• WhiskeyRiver

Du får ju ingen fullständig examen och därmed tar jag för givet att du inte kan/får kalla dig barnskötare. Prata med din föreläsare snarast så du får besked om hur du skall göra, du lär ju inte vara den första som råkat ut för detta.

Vet inte hur det fungerar på komvux, men någon form av omtentamen borde ju finnas.

Lycka till!

• Anonym

lånet är ju ett lån och ska betalas tillbaka vare sig du är godkänd eller inte...?

• Anonym (*)

IG är ett betyg, om du inte skulle ha fått ett betyg (ig,g,vg eller mvg) så skulle du inte få kalla dig barnskötare. Det du har nu är ett fullständigt betygsdokument.

• fruis

Men det verkar ju jättekonstigt om man kan ha ig i alla ämnen och ändå få ta examen? För mig känns det självklart att ig betyder att man måste göra om kursen men å andra sidan är jag för gammal för att ha koll på det nya systemet.

• Anonym (*)

Jag har några ig:n i betygen ska dock plugga upp dom nu till hösten men min komvux lärare sa att har man några få ig:n i betygsdokumentet så gör det inget, det är annat om man har flera.

• Anonym

Ja ig är ett betyg..Har en väninna som fått jobb fast änn hon har ig i sitt betyg......Lite märkligt enligt mig

• Anonym

Dessutom skulle jag skämts att lämna in ett betyg som de står ig på o försökt ändra de.....

• Jasmine1984

Som jag förstått det så är IG ett betyg som man inte kan kräva att få göra om kursen på. Men har man fått ett streck så innebär det att det inte ens fanns tillräckligt med underlag för att ens sätta ett IG (t.ex väldigt hög frånvaro). Då kan man göra om kursen eller tenta av den. Jag vet inte hur det fungerar med just examen och IG:n. IG är alltså ett betyg i vilket fall.

Csn lånet måste man ju betala tillbaka oavsett. Men bidragsdelen kan man nog bli återbetalnings skyldig på om man inte fått tillräckliga betyg eller hoppat av dem.

• Juice 84

ig och u är det samma. ig heter det på komvux/gymnasiet (och högstadiet) u heter det på universitet/högskolan.

• Anonym

okej men jag kommer inte skämmas. jag var höggravid och fick barn under utbildningen.. det var en skit tuff period och skönt att det är över nu..
    jag kommer att berätta det när jag söker jobb om de påpekar mitt ig!

Anonym skrev 2008-06-02 21:26:05 följande:
    Dessutom skulle jag skämts att lämna in ett betyg som de står ig på o försökt ändra de.....
  • Anonym

tack för svaren.. någon som vet hur länge man har på sig att tenta upp?

och jag tycker det vore konstigt om jag inte kan kalla mig barnskötare trots mitt ig. jag har ju ändå gått kursen. kämpat,gjort mitt bästa men inte uppnått målen.. men jag försökte verkligen. ingen gör väl inte ett ig med flit och spec inte om man betalt för sin kurs.

• Pikku Enkeli
    fruis skrev 2008-06-02 21:16:59 följande:
    Men det verkar ju jättekonstigt om man kan ha ig i alla ämnen och ändå få ta examen? För mig känns det självklart att ig betyder att man måste göra om kursen men å andra sidan är jag för gammal för att ha koll på det nya systemet.
    Nej, man kunde ha max 10% IG tror jag när jag tog studenten 2002.
  • IS THIS IT

Ig är ett betyg. Det beror ju lite på i vilket ämne du fått ig i som kan vara avgörande när du söker jobb. Nu vet jag inte om ig kan jämställas med en 2 eller 1 i gamla systemet. Jag hade 2 i ca 5 betyg när jag gick ut gymnasiet, men var ändå behörig att läsa vidare på högskolan eftersom tvåorna var i änmen som inte var så "viktiga" för de flesta utbildningarna.

• hotflower

Som många skrivit IG är ett betyg...
    Tyvärr kan dock arbetsgivaren välja att ge dig mindre lön pga det...eftersom du inte är godkänd på kursen. MEN det finns ju olika arbetsgivare...sen beror det ju på vilken kurs det gäller!!

• Anonym

jag har IG i 5 ämnen och kommer få ett samlat betygsdokument. men det beror dock INTE på IG.n utan på att jag har reducerat bprt ett ämne

Hade IG inte vart ett betyg så hade du fått ut ett samlatbetygsdokument

• Anonym (betalat?)

Varför har du betalat för en kurs man kan gå gratis på gymnasiet?

• Indianica

Man får ju inte ut sin examen med ett IG i betyget. Men just barnskötare är ingen skyddad titel så vitt jag vet, utan det brukar b la vara helt för området outbildade personer som kallas för det (de kan ha gått handels på gymnasiet eller whatever)

Du kan ju säga att du gått barnskötareutbildningen och visa papperet. Får du en fråga kan du ju förklara varför du inte har ett examensbevis, de har väl förståelse och några kurser är väl mer meriterande än inga alls inom området.

Svar på tråden räknas ig som ett betyg?