• ditte132

Potta som potta? Eller?

Är det skillnad på pottor?
    Har inte studerat pottor ännu men har ju sett att det finns en hel del olika, allt från några tior till betydligt mycket mer.Men vad kan det vara som skiljer dom åt?Är det något speciellt man ska tänka på när man väljer potta?Har aldrig tänkt på det förut men börjar bli fundersam på om det finns skillnader som är bra eller dåliga?Någon pottkunnig?

• Svar på tråden Potta som potta? Eller?
  • Lolagumman

kan tipsa dig om att köpa en potta med gummikant runt botten, annars kan det lätt bli pottrace... har man en pottstol finns det en risk att ungen stoppar in huvet i hålet i stolen och fastnar. (har faktiskt hänt hos en av mina bekanta) Sen tycker jag det är praktiskt att pottan inte är för stor och klumpig (då är den lättare att skölja ur) Viktigt är även att den ska vara skön att sitta på och ha en rejäl "svättkant" framme (iaf om du har en kille)

• Blå Flygare

Pott-race känner jag igen Dottern upptäckte själv att det inte var så mysigt när det svätte ut. Men sen glömde hon lika snabbt igen.

Det är trevligt om pottan inte har en svetsad kant i botten, utan att botten är helt slät. Bajset fastnar och så får man antingen gnugga o ha sig eller ställa pottan i blöt varje gång det blivit nr 2.

Ett annat tips är att inte köpa dyr potta, för de har den kanske inte så länge. Vissa barn vill inte avända potta alls, utan går direkt på toan (det är ju den mamma o pappa använder).

Det sista går väl stick i stäv mot det ovan, så man får känns sig fram vad som passar en.

Just det; babybjörns stora potta utgör viss klämmrisk. Eller var det bara bara gamla av den orten? De kanske har gjort om den nu.

• Mamma och Mor
    Blå Flygare skrev 2008-06-02 22:37:18 följande:
    Pott-race känner jag igen Dottern upptäckte själv att det inte var så mysigt när det svätte ut. Men sen glömde hon lika snabbt igen. Det är trevligt om pottan inte har en svetsad kant i botten, utan att botten är helt slät. Bajset fastnar och så får man antingen gnugga o ha sig eller ställa pottan i blöt varje gång det blivit nr 2.Ett annat tips är att inte köpa dyr potta, för de har den kanske inte så länge. Vissa barn vill inte avända potta alls, utan går direkt på toan (det är ju den mamma o pappa använder).Det sista går väl stick i stäv mot det ovan, så man får känns sig fram vad som passar en.Just det; babybjörns stora potta utgör viss klämmrisk. Eller var det bara bara gamla av den orten? De kanske har gjort om den nu.
    Var på pottans finns klämrisken??
    Vi har en babybjörn pottstol med löstagbar "pott-del" och hur jag än studerat den så finner jag inget ställe som kan vara potentiellt ställe att klämma sig på.
    ~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • NoXigen

Min son älskar sin potta på dagis , som är en billig ikea gammal som tusan variant...Men vår fina moderna dyra babybjörn är inte alls skoj eller bra o kissa på tydligen, ibland går det men han föredrar dagis gamla skrutt potta...Orsaken är ett mysterium dock :)

• ditte132

Tackar för svaren, då finns det ju lite grann att tänka på inför pottköpet.Har två flickor så pottrace vill jag gärna undvika om det går.Gummikant under får det bli.
    Såklart bra är ju om dom är lätta att göra rent också.
    Tack...

• Blå Flygare
    Mamma och Mor skrev 2008-06-02 23:46:42 följande:
    Var på pottans finns klämrisken??Vi har en babybjörn pottstol med löstagbar "pott-del" och hur jag än studerat den så finner jag inget ställe som kan vara potentiellt ställe att klämma sig på.
    För låren i att de kan klämmas under den avtagbara pottan mot pottstolen. Men som sagt, det kanske bara gäller gamla modellen.
  • Mamma och Mor
    Blå Flygare skrev 2008-06-03 13:12:22 följande:
    För låren i att de kan klämmas under den avtagbara pottan mot pottstolen. Men som sagt, det kanske bara gäller gamla modellen.
    Det måste gälla den gamla modellen, för det verkar stört omöjligt att lyckas komma åt att klämma hullet under den breda kanten. Å andra sidan har jag inte någon knubbis till barn, så kanske därför jag inte märkt av någon sådan risk
    ~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • metallgem

Såg en jättefin på Biltema som jag ska köpa till dottern, potta, toasits och pall i ett. biltema.se sök på potta så får du fram den.

• Suskiv

Håll koll på formen på pottan. Vi har en billig 20 kr potta med heldum form. Den är inte alls poppis här. Däremot är Babybjörn klassisk potta den barnen slåss om eftersom den är bekvämare att sitta på.

• Wagram

Min osn har en Baby Bjorn pottstol som han verkar tycka ar jattebekvam (han anvander den som stol ibland). Den ar latt att tomma och gora ren och han sitter stabilt pa den. Glider gor den inte heller, fast vi har halt golv. Kostar kanske lite mer an standardvarianten, men atminstone for oss har det varit vart det.

• Blå Flygare

Glömde: till större barn spelar formen kanske mindre roll, men börjar man potta innan året (vilket vi gjorde) så kollar man mycket på hur mycket stöd en potta ger osv.

Svar på tråden Potta som potta? Eller?