• JECJ

Slöja, vilken ålder är vanligast?

Hej!

Här kommer jag med en fråga :)

Jag har en vän som är shiamuslim (säkert felstavat) hans syster har haft slöja sen hon var 4år gammal. Jag minns att hon hade stora problem när hon lekte för att slöjan fastnade överallt och den hakade av osv. så det slutade med att hon satt själv i ett hörn.

jag tyckte att det var lite tidigt med slöja, hon kan ju knappast locka männen eller nåt sånt.
    Jag är en öppen människa och är inte muslim (eller något annat för den delen) så jag egentligen inte rätt att uttala mig. Men jag tycker att man borde vänta till barnen är i den åldern då de kan förstå vad slöjan innebär och vara delaktig i beslutet att bära den.

Vad anser olika grupper av muslimer? Vilken ålder är vanligast?

/nyfiken

• Svar på tråden Slöja, vilken ålder är vanligast?
  • teek taak

Enligt den shitiska läran skall flickor börja bära slöja vid 9, men enligt den sunnitiska som jag då följer börjar man med slöjan när man får sin första mens. Men en del lär sina barn att bära slöja innan för att de skulle vänja sig vid det.

• Melike

Jag är sunni muslim och bär inte slöja. Jag tycker inte att det ska finnas en ålders gräns utan att man ska ha slöja om man känner att det är rätt!
    Jag har hört många säga att när en tjej får mens då passerar hon gränsen för att vara "barn" och får då bära slöja.

Jag håller med dig! det e väl onödigt att låta ett så litet barn ha slöja!

• JECJ

teek taak skrev 2008-06-02 22:37:51 följande:

Enligt den shitiska läran skall flickor börja bära slöja vid 9, men enligt den sunnitiska som jag då följer börjar man med slöjan när man får sin första mens. Men en del lär sina barn att bära slöja innan för att de skulle vänja sig vid det.
    ok :) tack.
    Finns det nån cermoni eller liknande så att flickorna vet vad det betyder med slöja? Hur mkt kan de (i dagens läge) själva påverka vilken sorts slöja och eventuellt valet att inte bära osv?
  • Melike
    JECJ skrev 2008-06-02 22:41:00 följande:
    teek taak skrev 2008-06-02 22:37:51 följande:ok :) tack.Finns det nån cermoni eller liknande så att flickorna vet vad det betyder med slöja? Hur mkt kan de (i dagens läge) själva påverka vilken sorts slöja och eventuellt valet att inte bära osv?
    Det beror helt på vilken familj man hamnar i! Nej det finns ingen ceremoni eller liknande... familjerna får ju ta hand om det på sina egna sätt.
  • KristenTjej84

Jag har sett en liten flicka(nästan bebis) som var max tre år ha slöja, dock var hennes mamma klädd i burka så att man knappt såg något annat än ögonen o handlederna.
    Varför har så små flickor slöjor? de såg ut att komma från Somalien.

• teek taak
    JECJ skrev 2008-06-02 22:41:00 följande:
    teek taak skrev 2008-06-02 22:37:51 följande:
    ok :) tack.Finns det nån cermoni eller liknande så att flickorna vet vad det betyder med slöja? Hur mkt kan de (i dagens läge) själva påverka vilken sorts slöja och eventuellt valet att inte bära osv?
    Nej det finns ingen speciellt cermoni, men om man vill göra det så är det inga problem. För mig som är fundamentalist så handlar slöjanstyp om vad som står föreskrivet i Koranen och profetens sunnah. Hela kroppen skall täckas förutom händerna och ansiktet. Jag tycker inte man skall tvinga andra att bära slöja för tvång är inte en del av islam. Trevliga och lugna samtal kan vara bra och som sagt, flickor börjar vänja sig vid slöjan innan puberteten.
  • JECJ
    Melike skrev 2008-06-02 22:43:42 följande:
    Det beror helt på vilken familj man hamnar i! Nej det finns ingen ceremoni eller liknande... familjerna får ju ta hand om det på sina egna sätt.
    Aha.. jag har aldrig frågat nån av mina muslimska vänner.. har tagit förgivet att det funnits nån cermoni i likhet med kristendomens konfermation eller så . Men nu vet jag :)
  • teek taak
    KristenTjej84 skrev 2008-06-02 22:45:47 följande:
    Jag har sett en liten flicka(nästan bebis) som var max tre år ha slöja, dock var hennes mamma klädd i burka så att man knappt såg något annat än ögonen o handlederna.Varför har så små flickor slöjor? de såg ut att komma från Somalien.
    Små flickor tycker om att härma sina mammor. Min 3 åring klär sig med allt för att härma mig, ibland med en blöja eller med en köksduk
  • teek taak
    JECJ skrev 2008-06-02 22:47:14 följande:
    Aha.. jag har aldrig frågat nån av mina muslimska vänner.. har tagit förgivet att det funnits nån cermoni i likhet med kristendomens konfermation eller så . Men nu vet jag :)
    Om vi nu talar om vad islam lär så finns inga påbud om detta.
  • JECJ
    KristenTjej84 skrev 2008-06-02 22:45:47 följande:
    Jag har sett en liten flicka(nästan bebis) som var max tre år ha slöja, dock var hennes mamma klädd i burka så att man knappt såg något annat än ögonen o handlederna.Varför har så små flickor slöjor? de såg ut att komma från Somalien.
    Jo men samtidigt är det inte värre än västvärlden idag.. där alla ska visa så mkt hud som möjligt.. Jag tycker det är äckligare att se 6 åriga flickor klädda som britney spears än 6 åriga flickor i slöja.
    Fast jag anser att alla barn ska vara mogna och medvetna om besluten dom tar.
Svar på tråden Slöja, vilken ålder är vanligast?