• marina 81

Måla på furu!

Hur går det att måla på obehandlad resp behandlad furu (betsad eller liknande)? Hatar furu, har några fina äldre möbler som är avlutade samt en nyare byrå som är obehandlad o en barnsäng som är betsad..skulle vilja ha vitt..men går det öht??

• Svar på tråden Måla på furu!
  • jutti

Det gå jätte bra att måla på dessa underlag.Jag rekomenderar att du målar med en oljeburen grundfärg först, så att inte kvistar eller mörk gammal bets "blöder" igenom. Sen är det fritt fram för en lackfärg i valfri kulör..........lycka till.
    ps lackfärgen kan vara vatten baserad fast grund färgen är oljeburen....no problemos// 2 strykningar dock på ytter färgen

• marina 81
    jutti skrev 2008-06-03 07:51:44 följande:
    Det gå jätte bra att måla på dessa underlag.Jag rekomenderar att du målar med en oljeburen grundfärg först, så att inte kvistar eller mörk gammal bets "blöder" igenom. Sen är det fritt fram för en lackfärg i valfri kulör..........lycka till. ps lackfärgen kan vara vatten baserad fast grund färgen är oljeburen....no problemos// 2 strykningar dock på ytter färgen
    tack för svar! Då är det bara o handla färg då..gu så skönt det ska bli o få vitt istället för den hemska furufärgen.. ..
  • GOBLIgobli

Man kan även måla på kvistarna med sk shell-lack, ett lätt sätt att fixera dem.

Jag får inte länka till min blogg...
  • jutti

jag vet, gillar ej heller furu.....vi har precis flyttat i helgen till en underbar lgh, vi kommer att köpa nya möbler men vi har en jätte byro samt "bok hylla" som är brunbetsade som jag ska måla antik vitt.......visst ere härlig när man gör om?

• marina 81
    jutti skrev 2008-06-03 08:20:05 följande:
    jag vet, gillar ej heller furu.....vi har precis flyttat i helgen till en underbar lgh, vi kommer att köpa nya möbler men vi har en jätte byro samt "bok hylla" som är brunbetsade som jag ska måla antik vitt.......visst ere härlig när man gör om?
    ja verkligen!
    Ja, även om man köper nytt så kan det ju hända man har fina gamla furumöbler som man ändå vill behålla..men de kommer helt klart o göra sig bättre som vita..blir en helt annan känsla då..inte lika "trist"
  • jutti
    Svar på #5
    håller fullständigt med dig.....
Svar på tråden Måla på furu!