• inväntande

Hu många steg mäter du?

När du gått en mil, en kilometer eller liknande?

Jag blir inte slug på min. Den säger allt som oftast 12500 steg på en mil och det är samma varje gång. Men om min asteg säg är 50 cm så borde det vara lite mera steg eller hur?

• Svar på tråden Hu många steg mäter du?
  • Carisma95

50 cm låter väldigt lite..?
    En "normal-stor" människa som går raskt ligger på ca 70-80 cm/steg.

A stumble may prevent a fall....
  • Kazeer

Om du tar 70 cm långa steg så går du 14286 steg på en mil. Håller med Carisma95 om att 50 cm-steg låter lite...

Om du går 12500 steg på en mil innebär det att du tar 80 cm långa steg. Är du lång är det ju fullt möjligt.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • inväntande

JO jag tänker så och så men jag menar steg som i steg och inte i steglängd. Sa det åt min man men han sa att 40 cm är normalt steg. Men om jag lyfter fram en fot och mäter från bakersta fotens häl till den främres tå så får man ett steg. Ställer man fram en fot och sen den andra (ta fram domu skåpet eller?? fniss) så ha man en steg längd.-

• Kazeer

Mina fötter är 22 cm långa (ungefär). Om jag sätter ner ena foten på golvet och sedan sätter andra foten så att hälen är intill stortån på första foten, då blir mitt steg 44 cm. Och jag kan garantera att jag inte går på det sättet . Det skulle vara väldigt jobbigt och tidskrävande . När du går har, du ju ett mellanrum mellan fötterna och det ska också räknas med i din steglängd. Ett steg är så långt du kommer, när du tar ett steg - mätt från bakre fotens häl till främre fotens tå.

Gör så att du går en sträcka, som du vet hur lång den är. Ha stegmätaren på sig och se hur många steg som registreras. Sedan tar du sträckans längd och dividerar med antalet steg. Då får du din steglängd. (sträckans längd/antalet steg = din steglängd).

I din trådstart skriver du att du på en mil går 12500 steg. 10000m/12500=0,8 m= 80 cm. Då borde din steglängd vara 80 cm.

• Carisma95
    Kazeer skrev 2008-06-04 06:55:23 följande:
    Ett steg är så långt du kommer, när du tar ett steg - mätt från bakre fotens häl till främre fotens tå.
    "C/C" är det som gäller, dvs. från främre tån till nästa främre tå..
    A stumble may prevent a fall....
  • Kazeer
    Carisma95 skrev 2008-06-04 08:04:45 följande:
    "C/C" är det som gäller, dvs. från främre tån till nästa främre tå..
    Ja, naturligtvis har du rätt.
  • Kazeer

Som Carisma95 så rätt påpekade så blev det ganska knasigt i första stycket i mitt inlägg (nr 4) .

Om du är osäker på om din stegräknare räknar rätt på stegen, så gå en sträcka där du själv räknar dina steg och kolla sedan om din stegräknare har kommit till samma resultat. En FL-polare har sin stegräknare på vristen och kom fram till att den då bara räknade varannat steg. Hon räknade stegen på väg till jobbet och när hon kom fram visade hennes räknare bara hälften så många steg jämfört med vad hon själv räknat.

• inväntande

Öhm? JAg säger det åt min krake att 80 cm verkar logist men han säger att nähå 40 är standar. Ja blir inte sluuug! Men jag lyssnar på er för det verkar ju stämma. NU måste jag dock köpa en ny min har lagt av.

Oj vad jag har hakat upp mig på detta.

• Kazeer
    http://www.stegraknare.se/faq

Enligt den här hemsidan är medelsteglängden 60-70 cm. Hur lång man är borde ju spela roll för hur långa steg man tar. Eller snarare hur långa ben man har...

Jag gick och funderade jättemycket på det här, när jag var ute och promenerade i morse. När jag var liten, fick jag lära mig på en trafiklektion i skolan att det är ca 25 m mellan lyktstolparna. Idag räknade jag hur många steg jag tog på 100 m (uppmätt med hjälp av lyktstolpar). Jag kom till 197 steg. Det borde med andra ord innebära att mina steg inte är mer än 50 cm... Jag är förvisso ganska kort (156 cm). Och det kanske var längre än 25 m mellan stolparna...
  • inväntande

Det stämmer nog jag är 174 cm och ja det låter rimligt med 80 cm då. Har nog hittat läningen då.

Svar på tråden Hu många steg mäter du?