• yeya

Har missat en folsyra tablett...vad händer nu?

Hej!
    Jag och min sambo skall försöka bli gravida nu i Juni..jag började äta folsyra för ca 15 dagar sedan, har ÄL runt den 16 så jag kommer ha hunnit äta minst 1 månad. men igår glömde jag ta min tablett..tog en direkt imorse..skall jag ta en till ikväll eller hur skall jag göra? är allt "kört" nu?

• Svar på tråden Har missat en folsyra tablett...vad händer nu?
  • Krabbolina

folsyra påverkar inte chansen att bli gravid. Folsyra tar manflr att minska risken för bla gomspalt om jag inte missminner mej. Jag började äta Vitamax kvinna när jag blev gravid.

• En glad tjej

DU, jag åt ingen folsyra innan jag blev gravid med mina barn! Det är inget man behöver göra. Däremot åt jag folsyra när jag väl var gravid.

• raspberryrevolution

nä förmodligen inte... du får ju i dig folsyra genom frukt å grönt så du kan va lugn, bättre att inte stressa upp sig för att du missat att ta en tablett... lycka till!

• Hera78

Folsyra äter man för att minska risken för ryggmärgsbråck, inte för att bli gravid.

Tycker det är något märkligt att man äter tabletter utan att veta varför...

• Sencha

Inget särskilt händer.

Folsyran är viktig för celldelningen, bl.a. under tidig graviditet. För att man inte ska ha folsyrabrist under tidig graviditet, så rekommenderas att man äter (extra) folsyra redan innan man blir gravid. Folsyra finns även i maten, så att du missar att stoppa i dig en tablett en dag gör liksom ingen som helst skillnad.

Son född 2004; BF 11 juli
  • yeya

Självklart vet jag varför jag äter tabletterna!! men det jag inte visste var om jag skulle ta en tablett extra eller om det gjorde något att jag missade!

Hera78 skrev 2008-06-03 12:34:40 följande:
    Folsyra äter man för att minska risken för ryggmärgsbråck, inte för att bli gravid. Tycker det är något märkligt att man äter tabletter utan att veta varför...
  • snappi81
    yeya skrev 2008-06-03 12:37:43 följande:
    Självklart vet jag varför jag äter tabletterna!! men det jag inte visste var om jag skulle ta en tablett extra eller om det gjorde något att jag missade!
    Som ett enkelt svar så gör det inget att du missat en tablett, du behöver inte ta några extra! Lycka till med bebis verkstan!
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • yeya

Tack så mycket! man blir så nojig nu när det verkligen är på allvar:)

snappi81 skrev 2008-06-03 12:39:00 följande:
    Som ett enkelt svar så gör det inget att du missat en tablett, du behöver inte ta några extra! Lycka till med bebis verkstan!
  • fallingstar
    Sencha: Hur kunde du misstolka det? Det står ju inte i frågan att hon inte vet vad folsyra är utan bara om hon ska ta två tabletter då hon missade dagen före! Oj vad taskig av dig att skriva en sån kommentar! :(

Iaf! :)

Jag har oxå råkat missa nån gång sådär ibland, men har ätit i mer än tremånder..det gör ingenting om du skulle råka missa nån dag, ta bara dagen efter (en tablett) och fortsätt som vanligt! :)

Jag vet! Man får lite panik såhär över små saker då det börjar närma sig på allvar! *fniss
  • GrönaDruvan

Jag har ätit folsyra i snart 2 månader och också missat någon dag då och då.. har inte tänkt att det kan vara någon fara att missa ibland eftersom man ändå får i sig lite av mat. Sen är det ju tom de som inte äter folsyra alls och det går ju bra. Det är ju endast rekommendation att äta extra folsyra..

• Hedi

det är ingenfara, jag at ingen folsyra eftersom min grav inte var planerad och det gick ju det med =).

Tror inte att de hade folsyra pa stenaldern heller =)

• Hejpådig
    Hedi skrev 2008-06-09 17:16:50 följande:
    det är ingenfara, jag at ingen folsyra eftersom min grav inte var planerad och det gick ju det med =). Tror inte att de hade folsyra pa stenaldern heller =)
    jag fick barn feb 07, inte var det stenåldern inte och jag åt ingen folsyra, ingen som upplyste mig om detta inte! inga av mina vänner åt heller! o alla barn är friska =)
  • Hedi

Nä och det gick väl ocksa bra =)

Hejpådig skrev 2008-06-09 19:35:35 följande:
    jag fick barn feb 07, inte var det stenåldern inte och jag åt ingen folsyra, ingen som upplyste mig om detta inte! inga av mina vänner åt heller! o alla barn är friska =)
  • sok

jag började äta b vitamin innan jag blev gravid för att jag hörde att man kunde bli piggare av det. sen blev jag gravid. sen fick jag höra att man kunde bli gravid lättare om man åt folsyra. och att det varit bra att jag ätit det innan graviditeten, de tär ju b´ra att äta innan.
    men man ska absolut INTE hetsa upp sig.
    att du missade en tablett gör såklart ingenting.
    man kan lätt bli smått hysterisk då man är på FL och dessutom hör alla nya rön om hur man ska och bör göra heeela tiden i medier etc. jag tar också åt mig, fast egentligen borde man bara ta det som det kommer, int elita så mkt på alla rön och rekomendationer, för dte är inte bra att gå omkring och vara orolig heller.

Svar på tråden Har missat en folsyra tablett...vad händer nu?