• Cheriie

Semester i Sverige! Vart ska man åka?

Hej!
    Leter efter tips på vart man kan åka till när man semestrar i Sverige, förutom skara, liseberg, kolmården och alla andra välkända ställen. Ska vara från Stockholm och söderut gjärna västjusten och gotland.
    Campingar(ska finnas aktiviteter), nöjesparker, djurparker, upplevelser osv. Vi kommer vara två familjer med barn från 1-10 år.
    Skicka gjärna länk.

• Svar på tråden Semester i Sverige! Vart ska man åka?
  • Nenne 71

I och för sig inte Gotland eller Västkusten.

Childrens upptäckarhus i Hallsberg

Och i Örebro:
    Lek och bus landet
    Gustavsviks äventyrsbad + camping
    Wadköping
    Stora Holmen

• Mizz Emma

Jag vet inte om det är lönt att jag skriver detta i och med att jag inte vet var det finns.. men jag å sambon ska på semester inom sverige i sommar och då letade jag på nätet och hittade något urhäftigt och mysigt (vi ska dock inte dit eftersom vi har bestät oss för annat) men man kunde hyra en stuga för sig själv på en flotte ute på en mysig sjö.. ganska långt ute i sjön och det såg verkligen mysigt ut....
    Öland är också hur mysigt som helst att hyra stuga på :)

• therese

Hej!

Universeum i Göteborg.
    Xperimenthuset i Växjö (iofs ej på västkusten... men ändå)

Jag bor i Skåne och här finns bla
    Kiviks Musteri - visningsträdgård, biodling, musterihistoria, fabriksvisning, butik, restaurang, "shop"
    Malmö Muséer - kolla hemsidan för akuella utställningar
    Sofiero utanför Helsingborg - vacker park, "majas trädgård" från "majas alfabet" o ibland olika aktiviteter
    Skånes djurpark mitt i Skåne (Höör) med djur, "leksaksmaskiner", ponnyridning, badbassänger, olika kiosker & "shop"

På väg till/från Sthlm kan man tex stanna utanför Jönköping och titta/klättra på Brahehus-ruinen. Vackert & spännande.
    Man kan också stanna i Gränna och titta på polkagristillverkning. Finns massor av små tillverkare, alla har stor glasruta så man kan stå o titta hur de gör. krävs ingen bokning, iaf inte förr.

• Cheriie

Tack för tipsen, verkar finnas flera som är spännande. Har kollat på barnsemester.se men vill höra från er, ställen som ni har varit på som ni vill rekomendera. Behöver inte vara västkusten eller gotland, fler tips tack :)

• mammutten81

Gustavsvik i Örebro, då kan ni även ta en tur upp i Svampen.
    Äventyrsbadet är ett av europas största inomhusbad och det finns även utomhus i anslutning till Campingen.

Annars får jag väl rekomendera västkuset.
    Stenungsund, tjänr och Orust.

Tjörbronscamping ligger bra till med både hav och pool.
    40 minuter med bil in till Göteborg och Liseberg, Slottskogen som har gratis Zoo och Universeum.

På tjörn och orust kan ni ta er vidare till Kärrignön, gullholmen.

PÅ orust kan ni shoppa på göksäter som kallas miniullared!

• mammutten81

Skarasommarland då? HAr ju stugor och allt.

• Hannajo

Öland! Bad, djur-och nöjespark, fyrtorn, trollskog, Borgholms slottsruin, väderkvarnar mm. Många campingar finns.

• mia maria

Dalarna rekommenderar jag - fast det är ju norrut! Men ni har ju Leksands Sommarland, samt Tomteland tex. O Orsa Björnpark, o Rättvik som är mysigt!

På Västkusten rekommenderar jag Hunnebostrand - har varit där för ett par somrar sedan o bodde då på Ramsviks Camping. Ligger inte långt från Smögen.

Svar på tråden Semester i Sverige! Vart ska man åka?