• Anonym

Lågt blodtryck, farligt när man är gravid?

Kollade blodtrycket idag och det låg på 102/70, är det farligt att ha lågt blodtryck när man är gravid?

Är det vanligt med lågt blodtryck när man är gravid?

Vad kan man göra för att få upp blodtrycket?

• Svar på tråden Lågt blodtryck, farligt när man är gravid?
  • Sencha

Inte farligt, bara jobbigt.

Son född 2004; BF 11 juli
  • raspberryrevolution

Det är inte farligt, man kan ju bli yr å så... men dricka mycket vatten och motionera är bra... farligare med högt blodtryck

• drömhus

Det är inte farligt med lågt blodtryck så länge du är på benen. Men börjar du svimma och ha dig så ska du ju gå till BM och prata med denne. Tvärtom är det ju bra med lågt blodtryck (det har jag också) och då har du ju lite att "ta av" emot slutet så att säga ifall trycket skulle gå upp.

Motion kan höja blodtrycket. Precis som vid högt.

• Anonym

Jag är i vecka 32 nu så trodde väl aldrig att blodtrycket skulle sjunka så mycket nu

Nej det är jobbigt att känna sig yr ofta så det är jobbigt att stå upp en längre tid, men annars fungerar det

• Polgaras

Inte farligt om du inte har så lågt att du svimmar och slår dig.

Det finns lite olika knep för att få upp trycket. Höga stödstrumpor, motionera. (kaffe kan hjälpa, men är inte bra i större doser när man är gravid)

Undvik att svimma genom att resa sig försiktigt och inte bli undervätskad.

• xLOVEx

Jag har också lågt... skitjobbigt, jag är trött konstant och har svimmat ett par gånger. Kan tyvärr inte motionera pga att jag får sammandragningar vid ansträngning. Är hemma med ordinerad vila, Såååå trist. Har fått tipset att äta lakrits och det har faktiskt ökat lite om det är tack vare lakritsen ska jag nog låta vara osagt...

Svar på tråden Lågt blodtryck, farligt när man är gravid?