vad är shbg?
Idag fick jag tillbaka gamla provsvar & häpnade över mitt höga SHBG-värde. Jag hade 487 nmol/L vilket står som högt värde inom referensen för gravida (INTE GRAVID!). Vid det testtillfället hade jag ppiller Yasmine och östradiol 160 pmol/L ( är i för tidigt klimakterie) samt testosteron 1,2 nmol/L (ska vara under 2.7 vilket är normalt). Vid andra testtillfället hade jag östrogenbehandling inför äggdonation, SHBG 200 nmol/L, östrogen 1640 pmol/L (testosteronvärdet aldrig taget under den behandlingen).
Ni som har PCO kanske vet ngt om SHBG? Jag vet så mycket som att det är sexualbindandehormon som binder upp östrogen och testosteron. OM mitt SHBG skulle vara normalt under 95-100 nmol/L, innebär det att både mitt östrogenvärde och testosteronvärde i blodet skulle öka?
Finns det ingen medicin för att dämpa SHBG och varför har inte min läkare sagt att det skulle vara negativt?
Påverkar det ett befruktat ägg att fästa eller är det endast östrogenvärdet/progestronvärdet i blodet som är intressant ur den synvinkeln?
Hoppas ni kan ta er tid att jämföra lite med era egna värden osv. Har man med PCO högt eller lågt SHBG?