• Raspberry81

vad är shbg?

Idag fick jag tillbaka gamla provsvar & häpnade över mitt höga SHBG-värde. Jag hade 487 nmol/L vilket står som högt värde inom referensen för gravida (INTE GRAVID!). Vid det testtillfället hade jag ppiller Yasmine och östradiol 160 pmol/L ( är i för tidigt klimakterie) samt testosteron 1,2 nmol/L (ska vara under 2.7 vilket är normalt). Vid andra testtillfället hade jag östrogenbehandling inför äggdonation, SHBG 200 nmol/L, östrogen 1640 pmol/L (testosteronvärdet aldrig taget under den behandlingen).

Ni som har PCO kanske vet ngt om SHBG? Jag vet så mycket som att det är sexualbindandehormon som binder upp östrogen och testosteron. OM mitt SHBG skulle vara normalt under 95-100 nmol/L, innebär det att både mitt östrogenvärde och testosteronvärde i blodet skulle öka?

Finns det ingen medicin för att dämpa SHBG och varför har inte min läkare sagt att det skulle vara negativt?

Påverkar det ett befruktat ägg att fästa eller är det endast östrogenvärdet/progestronvärdet i blodet som är intressant ur den synvinkeln?

Hoppas ni kan ta er tid att jämföra lite med era egna värden osv. Har man med PCO högt eller lågt SHBG?

• Svar på tråden vad är shbg?
  • Raspberry81

Glömde tillägga att jag finner det intressant att SHBG har minskat med östrogenbehandlingen: Vad drar ni för slutsatser av det?

• Raspberry81

Tack men det stämde inte på mitt fall. Jag har underfunktion i sköldkörteln och enligt denna skulle man då ha lågt SHBG. Men det kanske är min levaxin som signalerar att jag har överfunktion?

Men det stämmer nog att den höjda östrgogenhalten dämpat SHBG. Eftersom ni med PCO har låg SHBG och höga östrogenvärden.

Läskigt att man tror samband mellan bröstcancer och högt SHBG finns....

• Raspberry81

Tror jag hittat svaret till min egen fråga. Yasmin är antiandrogena vilket innebär att när man äter Yasmine binder levern upp mer testosteron och mindre går ut i blodet. SHBG ökar alltså av detta ppiller.

• buffe

Men be om andra piller då... så kroppen hamnar i rätt fas igen...

• buffe

• LiselottePCOS

SHBG bildas i levern. När man har övervikt minskar produktionen av SHBG. Även insulinreistens som är vanligt vid PCOS gör att SHBG sjunker. Och ja p-piller ökar mängden SHBG.

• Raspberry81

Om det ändå vore så enkelt...

Jag ska självfallet inte ha Yasmine mer om jag vill sänka mitt SHBG, men att min kropp skulle hamna i rätt fas igen skulle kräva ett mirakel eftersom jag är i för tidigt klimakterie.

Tyvärr...

buffe skrev 2008-06-03 16:34:39 följande:
Svar på tråden vad är shbg?