• Thuva03

Några tips på att få i en 5-åring vätska eller mat vid hög feber....

Sitter här hemma med en dotter som har hög feber och hostar. Läkaren sa att hon har dagissjukan. Det är något som drabbar endast barn. Hög feber och hosta som liknar kikhosta(osäker på stavningen). Jag får inte i henne mat eller vätska. Vi har minst 25grader varmt ute. Har ni några tips på vad jag kan ge henne och hur jag ska få i henne detta...(Hon tål inte mjölk då hon är mjölkproteinallergiker.)

känns som jag har testat allt.... tesked, spruta, sugrör, tvång, hot om dropp.....

Ja som sagt har ni några tips vad man kan testa.... ????

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!
  • Svar på tråden Några tips på att få i en 5-åring vätska eller mat vid hög feber....
  • Maria V

När min dotter inte vill dricka nå så brukar jag ha i lite saft i muggen. då dricker hon iallafall. Annars så finns det ju barnvänliga safter att köpa på affären. Sånna som står där all barnmat står..

• Thuva03
    Grand Cru skrev 2008-06-03 15:33:48 följande:
    Isglass?
    har testat med fyra olika glassar idag både havrepinnar, trollerimix isglass, soyapinnar och soya i paket och hon vill inte ha..... 
  • Johanna S

När barn är så sjuka och man inte får i dem någonting så ge saft med mycket socker, inga light produkter. Isglass var ett jättebra förslag. Ge full dos med alvedon och ge sen när febern har gått ner lite. Om hon vägrar ta medicin, köp suppar. När det är så här varmt så måste man få i så mycket vätska som möjligt.
    Fråga även vad hon vill ha.

• Thuva03
    Maria V skrev 2008-06-03 15:34:52 följande:
    När min dotter inte vill dricka nå så brukar jag ha i lite saft i muggen. då dricker hon iallafall. Annars så finns det ju barnvänliga safter att köpa på affären. Sånna som står där all barnmat står..
    har testat det med... men hon säger att tandläkaren har sagt att man bara får dricka saft på lördagar till fikat... MEn försökte förklara att läkaren säger att idag när du är sjuk och har så hög feber så får man dricka saft även om tandläkaren säger annat....... testade precis med lite avslagen coca cola och då gick det ner  lite lite 2ml eller något....
  • anku

Hej! Glöm inte att kroppen behöver salt också! När min dotter är magsjuk får hon saft och chips (som hon ÄLSKAR)!

• Lotusblomma

Har säkert ont i halsen eftersom hon inte vill ha glass.

Fråga henne vad hon vill ha då?
    Lägg några äppelklyftor i frysen eller gör en god finskuren fruktsallad? ge det hon gillar och vill ha.
    Vill hon inte ha något får du säga att hon måste välja något så blir hon nog frisk snart

Tex tala om att hennes kropp blir frisk mycket fortare om hon dricker för då kissar man bort det sjuka
    Hitta på något så det blir roligt. Kanske kan ha drickarejs? Du och hon. Tex dricka en dl på 20 min eller kanske mer.

• Thuva03

Det är ju det att hon har fått alvedon och febern vill inte går ner mer än till 38grader och hon har en normal temp på 36.5. Pratade med läkaren tidigare idag att vi ska avvakta till på torsdag om det inte blir mycket mycket värre..... Han sa även att vi skulle ge henne bruffen va 4tim och alvedon va 4tim för att vi ska få ner det mera så jag får väl kanske testa det.....

Johanna S skrev 2008-06-03 15:37:31 följande:
    När barn är så sjuka och man inte får i dem någonting så ge saft med mycket socker, inga light produkter. Isglass var ett jättebra förslag. Ge full dos med alvedon och ge sen när febern har gått ner lite. Om hon vägrar ta medicin, köp suppar. När det är så här varmt så måste man få i så mycket vätska som möjligt. Fråga även vad hon vill ha.
  • Champagne

Nu är jag inte så duktig på det här med produkter som är mjölkproteinfria, men kan du inte göra en smoothie? Kör tex frusna hallon/blåbär med mjölk och vaniljyoghurt och lite honung eller sirap. Byt ut mjölken och vaniljyoghurten mot alternativ som din dotter kan dricka. Kör alltihop i en mixer och servera med sugrör.

• Thuva03
    Lotusblomma skrev 2008-06-03 15:40:33 följande:
    Har säkert ont i halsen eftersom hon inte vill ha glass.Fråga henne vad hon vill ha då?Lägg några äppelklyftor i frysen eller gör en god finskuren fruktsallad? ge det hon gillar och vill ha.Vill hon inte ha något får du säga att hon måste välja något så blir hon nog frisk snart Tex tala om att hennes kropp blir frisk mycket fortare om hon dricker för då kissar man bort det sjuka Hitta på något så det blir roligt. Kanske kan ha drickarejs? Du och hon. Tex dricka en dl på 20 min eller kanske mer.
    ja dricktävling får vi testa.... då kanske hon dricker lite...  hoppas på det.... Kissa det gör hon ännu.... Ja jag börjar också fundera på om hon har ont i halsen... halsfluss går ju också på hennes avdelning.... Men hon säger att hon inte har det så mycket...
  • Johanna S
    Thuva03 skrev 2008-06-03 15:42:07 följande:
    Det är ju det att hon har fått alvedon och febern vill inte går ner mer än till 38grader och hon har en normal temp på 36.5. Pratade med läkaren tidigare idag att vi ska avvakta till på torsdag om det inte blir mycket mycket värre..... Han sa även att vi skulle ge henne bruffen va 4tim och alvedon va 4tim för att vi ska få ner det mera så jag får väl kanske testa det.....
    jobbigt... prova att lägga en blöt handduk på hennes panna, det brukar få en att piggna till lite. Jag vet inte om jag har några andra bra råd. Hoppas verkligen att det blir bättre snart.
  • Thuva03
    GladNu har vi haft en liten tävling vem som kunde suga upp colan först ur glaset.... Å hon vann...... Fick i henne en halv dl cola eller någe... 
  • Lotusblomma
    Thuva03 skrev 2008-06-03 15:49:40 följande:
    Nu har vi haft en liten tävling vem som kunde suga upp colan först ur glaset.... Å hon vann...... Fick i henne en halv dl cola eller någe... 
    Grattis! Du ser det går, trägen vinner

Lycka till!
  • Bevabus

Hej! Ville bara påminna dig om att, när barn är sjuka så är ALLT tillåtet att äta...alltifrån godis, till grönsaker, så länge hon äter något. Hoppas ditt barn kryar på sig snart

• Bevabus

Chips är supergott att äta när man är sjuk, dessutom bra för kroppen som någon skrev tidigare

• Thuva03
    Bevabus skrev 2008-06-03 16:17:37 följande:
    Chips är supergott att äta när man är sjuk, dessutom bra för kroppen som någon skrev tidigare
    Tyvärr så innehåller nästan all chips som jag har hittat något med mjölk i eller spår utav mjölk. men min mamma ska köpa hem lite saltade nötter för att se om hon vill ha.
  • Bevabus

okej jag förstår, hoppas jordnötterna funkar!

Thuva03 skrev 2008-06-03 16:28:31 följande:
    Tyvärr så innehåller nästan all chips som jag har hittat något med mjölk i eller spår utav mjölk. men min mamma ska köpa hem lite saltade nötter för att se om hon vill ha.
  • Thuva03

Äntligen en liten trolleri mix isglass och två köttbullar med en liten liten liten färskpotatis. Har även fått ner febern till 37.8 men då med både alvedon och bruffen. 

Svar på tråden Några tips på att få i en 5-åring vätska eller mat vid hög feber....