• vill bli mamma meddetsamma

fler lärare än jag som är utan jobb?

där jag bor verkar det OMÖJLIGT att få lärartjänst efter sin föräldraledighet. Eleverna blir färre och lärarna övertaliga. Jag hade ett vik på 2 år innan min ledighet men det får jag inte tillbaka.

jag söker nu även förskollärartjänster och är kallad på intervju. finns det fler lärare än jag som är villiga att både gå ner i lön och bli utan alla härliga lov...?

• Svar på tråden fler lärare än jag som är utan jobb?
  • studentskan

hej! Är mammaledig för närvarande men söker arbete som lärare till hösten. Är gymnasielärare sh/Hi men är jättesvårt att få jobb som det verkar. Blev färdig lärare 2006 och fick ett vik som resurspedagog till en elev på mellanstadiet. Vad har du för inriktning?

• Lurvenpajsaren

Usch vad tråkigt att inte få jobb...
    Var bor ni någonstans?

• studentskan

Lurvenpajsaren: Motala,Östergötland. Är du lärare med jobb?

• Tate

Får inget jobb heller! Kändes lättare direkt efter examen, men jag hann bara få vikariat innan jag fick barn och nu är det hopplöst! Bara nedskärningar inom skolan, och dessutom har jag tydligen en hopplös ämneskombination.

• studentskan

Tate: Är i precis samma sits, har endast haft vikariat innan mammaledigheten och min ämneskombination verkar inte vara så efterfrågad, och det är många som söker de tjänster som är ute.Sökte för ett tag sen ett jobb med min behörighet där jag bor och blev uttagen till intervju, 6 st blev uttagna av 44 sökande. Känns ju bra att man blev intervjuad men det ledde ingenstans tyvärr. Var en fast anställning, jobbet gick till en med 10 års erfarenhet, lätt att konkurrera med det, känns hopplöst!
    Vilken kombination har du?

• Tate

studentskan - svenska och psykologi - har aldrig ens lyckats hitta ett jobb med den kombinationen! Var på en intervju för en helt annan lärartjänst och pratade med en av killarna som jobbade där. Han var en av 250 sökande. Bisarrt!

• Lurvenpajsaren

Ja, och jag har haft turen att alltid få alla jobb jag sökt. Min kombination är efetrtraktad så det beror på det. Jag har haft enorm tur och jag tycker synd om utbildade lärare som inte får jobb.

studentskan skrev 2008-06-03 22:30:59 följande:
    Lurvenpajsaren: Motala,Östergötland. Är du lärare med jobb?
  • studentskan

Lurvenpajsaren: Vad har du för en kombination, samt vilken ålder? Jag funderar nämligen på att läsa till nåt ämne för att ha större chans. Har funderingar på svenska eller svenska2. Är intresserad av specpedagogik men behöver nog sv, ma eller eng eller liknade för att kunna jobba med det. Var bor du någonstans då?

• Ise 27

Jag ser fram emot en stabil jobbmarknad när jag är färdig nästa år

• åsa1980

Känns som om alla nya lärare hamnar i förskolan. Bor själv i Ggb och har efter 4 års sökande av en slump lyckats få ett lärarvik.
    Helt otroligt. Och de slutar ju aldrig att spotta ut lärare ifrån utbildningarna.
    Snart måste det väl vända...

• studentskan

ÅSA1980:Var inne på din sida och såg att du arbetade som speclärare? Vad har du för ämnen? Skulle helst vilja arbeta som det också tror jag, kom på det i slutet av utbildningen bara att det skulle passa mig så har inte den bästa kombinationen. Såg också att du bodde i GBG. Min pappa bor där, eller i närheten, Partille. Har ibland funderingar på att flytta dit,hur är det med lärarjobb där? Bor själv i en liten stad vilket gör att det inte finns så många tjänster att söka.

• Jempajenny

Bodde i GBG, tog examen dec. 2003 fick första viket 2004 och hade olika vik (som lärare) fram till i höstas då jag fick tillsvidaretjänst i Marks kommun. Så nu har vi flyttat. Sambon är också lärare och fick inte heller tjänst i GBG.

• vill bli mamma meddetsamma

JAG HAR KOMBINationen svenska och svenska som andraspråk, har arbetat som svenska somandraspråkslärare och som speciallärare föör att jag har läst 20 p specialpedagogik. har sökt alla lärartjänster jag kan men har blivit kallad på intervju på förskola. Bor i Lund.

har varit mammaledig sen maj 2007 och planerar börja arbeta i aug. får se hur det går. Trist att såmånga av oss är utan arbete. När jag var färdig med min utbildning som jag gick i Linköping sa lärarna: ni kommer att kunna välja och vraka på arbeten nu. Det var 2004, sedan dess har det varit svårt att få jobb. Börjara tröttna på mitt yrkesval, någon som planerar skola om sig? Jag är nyfiken på att bli florist!

• studentskan

Jag gick också i Linköping fast blev klar 2006.

• Ari Gold

Ett tips då du skriver att du läst Specialpedagogik är att söka resurs/assistenttjänster i grundskolan. Den typen av tjänster ökar väldigt mycket, åtminstone i vår kommun.

Då får du loven på samma sätt som en lärare men slipper så mycket planeringstid. Du får den pedagogiska biten eftersom du deltar i arbetet i ett arbetslag.  Eftersom du arbetar inom grundskolans väggar blir du synlig för skolledningen och ökar dina möjligheter att få en lärartjänst.

Är ditt mål att arbeta i skolan tror jag att detta är en bättre "omväg" i karriären än att arbeta i förskolan. En assistenttjänst är lägre betald än en lärartjänst men ungefär i nivå med en förskollärartjänst.

• Ari Gold

studentskan: jag har jobbat i GBG och där fanns det MASSOR av jobb då (2004). Till flera av de tjänster jag sökte fanns noll behöriga sökanden.

Jag är obehörig lärare med ämneskombinationen bild/specialpedagogik. Har aldrig varit arbetslös men har aldrig heller haft ett fast jobb då jag saknar 25 poäng pedagogik.

Jobbar som stödpedagog i en sjätteklass. Betydligt roligare än lärarjobb så frågan är om jag någonsin kommer jobba som lärare "på riktigt". Möjligen i särskolan då. Blir troligtvis specialpedagog eller habiliteringspedagog med tiden.

• Lurvenpajsaren

Jag har spanska och engelska. Är utbildad lärare för både gymnasiet och högstadiet. Bor nära Stockholm. För ett par år sedan såg jag statistik på olika inriktningar (men jag minns inte var) och då var endast 37% av alla lärare med min ämneskombination behöriga lärare. Så för mig har det varit lätt, men jag tycker synd om andra.
    Däremot hörde jag på nyheterna idag att lärarstudenterna blir färre igen.

studentskan skrev 2008-06-03 22:52:36 följande:
    Lurvenpajsaren: Vad har du för en kombination, samt vilken ålder? Jag funderar nämligen på att läsa till nåt ämne för att ha större chans. Har funderingar på svenska eller svenska2. Är intresserad av specpedagogik men behöver nog sv, ma eller eng eller liknade för att kunna jobba med det. Var bor du någonstans då?
Svar på tråden fler lärare än jag som är utan jobb?