• emarias

vad ger man för mat till kattungar?

Hej

Våra kattungar är nu 4v och har hört att det är dags att vänja dom av med diandet. Vad ska man ge dom? Var på ICA Maxi igår bland kattmaten och hittade inget. En kompis till mig sa att hon gav sina välling? Har ni några tips och hur går man tillväga?

• Svar på tråden vad ger man för mat till kattungar?
  • Cia o krabaten

Det finns torrfoder för kattungar.
    Så länge de får vara med sin mamma tills de är gamla nog att klara sig själva så räcker det med diandet och det som de själva är intresserade av att äta.
    Finns det torrfoder framme åt mamman så är de nog där och pillar på det

Vi fick våra ganska tidigt, 8v, och då kunde de precis äta torrfoder.
    Fick ge lite kokt fisk och annat första tiden också.

• dekad

Man kan ge bl.a. rå (eller kokt) köttfärs och äggula. Näringsrikt och snällt mot magen.
    Annars funkar vanlig blötmat, kan lägga till äggula ibland eftersom det är väldigt näringsrikt.
    Finns ju också ersättning för kattungar dom du kan ge, samt blanda med övriga maten.

• Moa38

royal Canin och Purina har bra foder för kattungar (katter /hundar över huvudtaget. Småsmå kulor som jag lade i modersmjölkersättning så de blev blöta. Detta åt han from 4 v tror jag (hans mamma stack så matade honom med flaska from tre veckor) Köp helst inte et som finns i "vanliga" affärer. Innehåller massor av salt = större risk för njur/urinsten senare i livet 

• emarias

tack för tipsen, ni som skriver köttfärs o ägggula, då behöver man alltså inte ge dom "rinnig" konsistens så som modersmjölk ersättning?

• Birgitta2

Självklart diar väl kattungarna fortfarande?

Ica-mat skall man aldrig ge kattungar. Helst inte vuxna katter heller. Köp Royal Canin babycat i nån zoo-affär. Detta skall katten äta tills den är ungefär 4 månader. Då byter man till Royal Canin Kitten som den äter till 1 års ålder.

Kattungarna kommer dia flera veckor till och däremellan låter du kattungarna äta torrfoder. Och helst babycat-foder. Det är anpassat för baby-katter och är inte så hårda för de små tänderna. Köttfärs och rå äggula är också kanon.

Glöm inte heller att avmaska katterna när åldern är inne.

• Majsan70

Vill bara påminna om att färsen skall ha varit frusen innan man ger den till bebbarna.

• emarias

Tack åter igen för alla råd. Ja dom är avmaskade och dom diar fortafarande. Ville bara börja introducera annan mat redan nu.
    Till vår mamma katt köper vi bara torrfoder från arken.

• Rigmor Mortis
    emarias skrev 2008-06-03 22:35:00 följande:
    tack för tipsen, ni som skriver köttfärs o ägggula, då behöver man alltså inte ge dom "rinnig" konsistens så som modersmjölk ersättning?
    Prova att de dem det som det är, klarar de av att äta det så gör de. Och gulan gör det lite slabbigare än bara färs.
  • sallybuse

När jag hade kattungar så köpte jag barnmat.Med fisk helst.Och de tyckte dom jätte mycket om.Sen efter ett tag så gav jag dom vanlig kattmat.och mosade de lite.

• Rigmor Mortis

Fisk är ingen särskilt bra mat för katter, och vegetabilierna i burken har de ingen nytta av... så möjligen som godis, inte som mat.

Svar på tråden vad ger man för mat till kattungar?