Varför blir bajset grönt?
Min 2 veckors har inte bajsat grönt sedan BB men idag har han gjort det 2 ggr. Inte löst utan små gröna "kulor" och inte så mycket. Kan han vara hård i magen? Jag helammar...
Min 2 veckors har inte bajsat grönt sedan BB men idag har han gjort det 2 ggr. Inte löst utan små gröna "kulor" och inte så mycket. Kan han vara hård i magen? Jag helammar...
Rap, prutt och bajs'
* Ett helammat barns bajs är oftast gult och luktar syrligt. Blir färgen grön och barnet får ont i magen kan det betyda att barnet fått i sig för mycket av den laktosrika mjölken som kommer i början av amningsstunden. Låt barnet suga färdigt på ena sidan om/innan du byter sida, då får barnet även i sig den fetare mjölken. Fetthalten ökar nämligen successivt under amningstillfället.
* Grönt bajs kan ha samband med att barnet inte går upp så mycket i vikt.
www.amningshjalpen.se
Eftersom vår son haft samma färg på avföringen vid tillfällen frågade vi barnmorskan och fick svaret att det är helt normalt. Beror på att barnet fått i sig lite för lite näring, då blir bajset grönt. Om du ammar på båda brösten vid samma tillfälle tex kan det bli så eftersom barnet ej får i sig den näringsrika mjölken, eller så mkt som den behöver. De sa att det ej var något att oroa sig för om det blir ibland, såvida det inte är ett långvarigt konstant tillstånd såklart.
Det kan även vara ett tecken på en infektion tex fökylning eller liknade.
Min dotter bajsade oxå grönt när hon var runt en vecka gammal. Jag frågade barnläkaren och BVC-sköterskan men båda två sa att det var inget att oroa sig för bara det inte höll på i flera dagar. Fick aldrig veta vad det kunde bero på.
på www.growingpeople.se står det "Bröstbarnets avföring är mjuk som salva, eller lös som filmjölk med små fastare delar i (som kan likna melonkärnor). Färgen är gul, ibland grön och luktar syrligt"
Så jag skulle inte oroa mig över grönt bajs.
Oscar bajsade grönt en gång när jag ätit broccoli. Läste i föräldrar & barn att det kunde färgas till grönt om man t ex åt broccoli eller spenat.
Min bm sa att färgen beror på hur snabbt maten passerar genom systemet...
Det finns en massa olika teorier om varför bajset blir grönt och det enda jag vet säkert är att det inte har med mjölken att göra.
Mina barn är nämligen uppfödda på ersättning och de fick grönt bajs emellanåt. ![]()
Tja, min dotter följde sin nomala viktkurva perfekt och bajasde grönt från och till tills hon var ca tre månader. I hennes fall hade det inget med näringsfattig mjölk att göra...