Flyga inrikes......ID-kort?
En dum fråga: jag skall ut och flyga med min då 2,5 mån dotter, flyg inrikes...... normalt räcker det ju med id-kort, men det har jag ju inte till henne...... hur gör man ? Flyger med SAS
En dum fråga: jag skall ut och flyga med min då 2,5 mån dotter, flyg inrikes...... normalt räcker det ju med id-kort, men det har jag ju inte till henne...... hur gör man ? Flyger med SAS
Jag kan inte tänka mig att flygbolag förväntar sig id-kort av så små barn - hon lär ju knappast ha hunnit bli en "terrorist" ;.)
Har för mig att man måste ha nått en viss ålder (15år/16år) för att kunna få id-kor, men är inte säker.
Ring SAS och fråga, de måste ju veta.
Maria
Men å andra sidan måste de ju kontrollera att den som biljetten är bokad på är den som verkligen är med.
TS
Står det inget på deras hemsida?
Tror inte kontrollerna är så stenhårda inrikes på att det är rätt 2-månaders-bebis. Utrikes finns ju pass som "id-kort".
Svamlar just nu; men det enda sättet för flygbolagen att verkligen kolla identiteten är ju via DNA och den tiden har de inte. Så små barn har ju inget foto i passet.
Fel, barn har visst foto i passet. Dessutom kan de åka på det passet till de är 5 år gamla
hon sitter ju i mitt knä..... får ringa sas
Mittenavapril
Men du har ju ändå gjort en bokning på henne?
... nu är det ju inte bara terrorister som inte ska flyga... kan ju vara nån som kidnappat ett barn också....
betr pass så är foto ett måste och passet räcker i 5 år
jo,men hon åker på min biljett....
Det står på sas hemsida:
Oavsett till vilken destination du flyger, måste du kunna identifiera dig är du checkar in ditt bagage. Du kommer även att bli ombedd att visa ID-kort eller pass när du kliver på planet. Minderåriga utan ID-kort måste identifieras av förälder/vårdnadshavare.
Jag åkte till Luleå när sonen var någon månad gammal, han behövde inget pass eller id alls. Men det kanske har ändrat sig
det e till Luleå jag ska ![]()