• mittenavapril

Flyga inrikes......ID-kort?

En dum fråga: jag skall ut och flyga med min då 2,5 mån dotter, flyg inrikes...... normalt räcker det ju med id-kort, men det har jag ju inte till henne...... hur gör man ? Flyger med SAS

• Svar på tråden Flyga inrikes......ID-kort?
  • Maria40

Jag kan inte tänka mig att flygbolag förväntar sig id-kort av så små barn - hon lär ju knappast ha hunnit bli en "terrorist" ;.)

Har för mig att man måste ha nått en viss ålder (15år/16år) för att kunna få id-kor, men är inte säker.

Ring SAS och fråga, de måste ju veta.

• Novus

Maria
    Men å andra sidan måste de ju kontrollera att den som biljetten är bokad på är den som verkligen är med.

TS
    Står det inget på deras hemsida?

• Maria40

Tror inte kontrollerna är så stenhårda inrikes på att det är rätt 2-månaders-bebis. Utrikes finns ju pass som "id-kort".

Svamlar just nu; men det enda sättet för flygbolagen att verkligen kolla identiteten är ju via DNA och den tiden har de inte. Så små barn har ju inget foto i passet.

• Novus

Fel, barn har visst foto i passet. Dessutom kan de åka på det passet till de är 5 år gamla

• Maria40
    Novus skrev 2008-06-03 21:39:52 följande:
    Fel, barn har visst foto i passet. Dessutom kan de åka på det passet till de är 5 år gamla
    Ger mig - tror dig, har inte kollat om det ändrats.
    Men, ärligen hur lika är ett foto på en 2 månaders bebis när barnet är 4 år? Det kan lika gärna vara ett annat barn.

Fast inrikesresor är fortfarande inte samma sak som utrikes, det är ju inte alltid som de kollar leg på vuxna heller som flyger inrikes. (Gjordes inte senast jag flög).
  • mittenavapril

hon sitter ju i mitt knä..... får ringa sas

Novus skrev 2008-06-03 21:34:39 följande:
    MariaMen å andra sidan måste de ju kontrollera att den som biljetten är bokad på är den som verkligen är med.TSStår det inget på deras hemsida?
  • Novus

Mittenavapril
    Men du har ju ändå gjort en bokning på henne?

• mittenavapril

... nu är det ju inte bara terrorister som inte ska flyga... kan ju vara nån som kidnappat ett barn också....

Maria40 skrev 2008-06-03 21:26:32 följande:
    Jag kan inte tänka mig att flygbolag förväntar sig id-kort av så små barn - hon lär ju knappast ha hunnit bli en "terrorist" ;.)Har för mig att man måste ha nått en viss ålder (15år/16år) för att kunna få id-kor, men är inte säker.Ring SAS och fråga, de måste ju veta.
  • mittenavapril

betr pass så är foto ett måste och passet räcker i 5 år

Maria40 skrev 2008-06-03 21:44:19 följande:
    Ger mig - tror dig, har inte kollat om det ändrats. Men, ärligen hur lika är ett foto på en 2 månaders bebis när barnet är 4 år? Det kan lika gärna vara ett annat barn. Fast inrikesresor är fortfarande inte samma sak som utrikes, det är ju inte alltid som de kollar leg på vuxna heller som flyger inrikes. (Gjordes inte senast jag flög).
  • veronicaq
    mittenavapril skrev 2008-06-03 22:21:37 följande:
    hon sitter ju i mitt knä..... får ringa sas
    NEJ!!!! du behöver INTE det till henne. TRO mej... jag åkte med sas och andra bolag under vintern då min kid va runt 6mån behövdes inte till nån. han va ju bokad på mej. inge säte ingenting. bara med som en orphan..haha
  • mittenavapril

jo,men hon åker på min biljett....

Novus skrev 2008-06-03 22:22:30 följande:
    MittenavaprilMen du har ju ändå gjort en bokning på henne?
  • mittenavapril

Det står på sas hemsida:
    Oavsett till vilken destination du flyger, måste du kunna identifiera dig är du checkar in ditt bagage. Du kommer även att bli ombedd att visa ID-kort eller pass när du kliver på planet. Minderåriga utan ID-kort måste identifieras av förälder/vårdnadshavare.

• nadja84

Jag åkte till Luleå när sonen var någon månad gammal, han behövde inget pass eller id alls. Men det kanske har ändrat sig

• veronicaq
    mittenavapril skrev 2008-06-03 22:33:12 följande:
    Det står på sas hemsida:Oavsett till vilken destination du flyger, måste du kunna identifiera dig är du checkar in ditt bagage. Du kommer även att bli ombedd att visa ID-kort eller pass när du kliver på planet. Minderåriga utan ID-kort måste identifieras av förälder/vårdnadshavare.
    det är som på apoteket. DU visar DITT leg för hennes räkning. alltså som intyg
  • mittenavapril

det e till Luleå jag ska

nadja84 skrev 2008-06-03 22:36:00 följande:
    Jag åkte till Luleå när sonen var någon månad gammal, han behövde inget pass eller id alls. Men det kanske har ändrat sig
  • Puffalina
    Min son är nu snart 2 år. har flygit ett tiotal gånger med honom inrikes å aldrig behövt visa ID-handling...
    * Sebastian 061016 & BF 081105 *
Svar på tråden Flyga inrikes......ID-kort?