• Carla77

Överstimulerad 6 månaders. Vad göra?!?!?!?!?

Har en son på sex månader. Den senaste tiden vägrar han sova! Varken dag som natt! Det innebär att han blir övertrött och helt hysterisk! nattning dag som natt är rena mardrömmar! Han sover ca 30 min på förmiddagarna. Har jag tur sover han först 1 h på eftm och sen en liten tupplur på ca 30 min.
    vad vi än gör så kan han inte slappna av! Vi har provat bada, ingen verkan, vi går med honom, ingen verkan, han ligger med mig i sängen, ingen verkan!
    Jag blir galen snart av trötthet och utmattning! Han har fått skrika sig trött, gav upp efter 50 min. Kändes som tortyr!!!
    Ringde till BVC som hänvisade till en psykolog! Bara det kändes ju som ett stort misslyckande! Ska dit om några veckor....
    Ngn som har ngt tips?! han sover ca en timme på natten, vaknar, somnar en timme, vaknar...så håller det på!!!

• Svar på tråden Överstimulerad 6 månaders. Vad göra?!?!?!?!?
  • Mari M

Jag tipsar gärna om en bok som heter "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley. Den innehåller många bra tips! Kanske kan den hjälpa. Det finns många trådar om den här också.

Lycka till!

• Sprally

Det låter vansinnigt jobbigt! Jag har ingen aning om vad du kan göra egentligen, du har säkert testat allt. Men de kanske måste kolla så han inte har ont någonstans åtminstone, eller om det är tänderna som bråkar eller nåt... Stå på dig och kräv hjälp!!!

När min dotter blivit övertrött har det ofta varit en kombination av hunger och trötthet så det har inte varit så farligt som du har det. (Det löste vi genom att låta henne sova en kort stund (så att hon hann somna djupt) sedan väckte vi henne och matade henne. Så fortsatte vi regelbundet tills hon kom i fas igen.)

• Tygtiiger

ja du - det går över så småningom.

Bästa tipset är att se till att du och pappan delar på nätterna så att båda får 4 timmars ostörd sömn, så har man bättre tålamod och ork dagtid.

I övrigt så gillade jag också Elizabeth Pantleys bok - den är ingen metod utan mer en samling tips och förhållningssätt som man kan välja fritt emellan. Passade oss utmärkt. Vissa av tipsen hjälpte oss, men vår son började sova dåligt strax efter 6 månaders ålder och sov inte hela nätter förrän han var 2½. (Jag tror det är genetiskt för jag var likadan!)

Är han trött även dagtid eller är det bara just när han ska somna?

• Elli77

6 månader ... man glömmer så lätt. Men kan det vara så att han FAKTISKT inte behöver så mycket sömn. Vår lilla tjej har aldrig behövt mycket och jag tror mig minnas att hon faktiskt inte sov mer än 2-3 gånger per dag och kortare än vad du beskriver. När vi väl insåg att det "bara var" så slutade vi kämpa så mycket och det tog bort mycket stress och gjorde oss mindre utmattade (för det är ju utmattande att försöka få någon att somna).

Jag minns precis hur totalt urslut vi var och jag skrev hyllmeter med bloggar om sömnen (se gärna min blogg). Någon sa "det går över" men det är man ju knappt mottaglig för. Nu visade det sig vara så. Plötsligt en dag sov hon hela nätter och somnade snabbt i vår famn på madrass (somna själv har aldrig funkat - hon är inte den typen av tjej). HOn har aldrig behövt somna skrikandes faktiskt. Vi var inne på 5 minutersmetoden men sköt fram det hela tiden, som tur var, det gick ju över av sig självt!

Hoppas det löser sig! Och du, det handlar inte om misslyckande. Barn är olika!

• Elli77

Vi läste så klart också den boken. Tyckte den hade några ok tips men jag gillade inte följande (ur minnet) "om du har ett barn som inte sover hela nätter vid 6-9 månaders ålder är möjligheten stor att det kommer vara samma sak även senare, alltså är det lika bra att börja jobba med det nu". Usch och fy. Oftast är det ju inte alls så. Det känns som hon skrev så bara för att sälja böcker. Vi saknade också konkreta tips från den boken. Det blev lite flummigt.

Men kanske ändå värt att läsa...

Tips:
    -Testa att vänta med läggningarna lite längre för att se om det kan vara så att barnet inte BEHÖVER sova när du tror det behöver det... vi föräldrar vill ju gärna skapa rutiner fastän barnen kanske är 5 steg före...
    - vänta och se
    - skapa bra läggningsrutiner
    - låt bli att tänka runt "misslyckanden". Funkar det för din son att ammas till sömn eller somna till flaskan eller tvn, kör på det! Huvudsaken är att ni alla får sömn.
    - Nedvarvande musik. "så i ro" från den vita barnkammarboken körde vi på repeat. DEt funkade för att få ner vår galning i varv.
    - Vår barnmorskas tips: mat, mer mat och ännu mer mat...redan från början. Och dra in på sömnen (fast det var mest tips för att hon vaknade så mycket på natten).

HOppas detta kan hjälpa lite...

• ElinOlsson

Be att en läkare tittar på honom, så han inte har ont eller är sjuk. Om det är t.ex. magen som krånglar är det ju svårt att sova. Eller örnonen kanske... Bara en tanke - det kanske är något fysiskt och inte psykiskt menar jag.
    Annars har du fått goda råd ovan tycker jag.
    Lycka till!

• Carla77

Det är bara det att från 3 månaders ålder tills nu, så somnade han själv i sin säng, sov först 7 h, vaknade och ville äta. Sen sov han till 6-7 tidfen och ville gå upp. Efter ett tag märkte jag att han bara ville tutta så då fick pappa ge honom nappen och han sov nästan hela nätter! Till detta! Vägrar somna, och somnar han så vaknar han efter en timme och skriker! Ska försöka få tag i boken ni rekommenderar. Jag vill bara att han ska vara nöjd och trygg!

• Carla77

På dagarna när han är vaken är han så glad och charmig! han har dock fått tänder nu men detta har pågått så lä'nge och det gäller bara när han själv är trött och visar det! Så blir han hysterisk! Och tar jag i honom så skriker han bara ännu värre!

• ElinOlsson

Min tjej har hållt på så här när on fick tänderna i överkäken. Har bara ätit en gång på morgonen sen hon var liten, men helt plötsligt ville hon äta 2-3 ggr per natt. Sov oroligt och var svårnattad. Gick över när tänderna kikade ut, nu sover hon hela nätter och somnar själv, Vaknar hon till på natten, klarar hon oftast av att somna om själv.

• Timonella

Bara en tanke som slår mig: sömn föder sömn...
    Jag kan säkert ha fel men jag läste det någonstans och på min lilla så stämmer det bra.
    Han är nu 14 mån och sover fortfarande två gånger per dag. Inga långa tupplurar men annars blir det bara tok på kvällen och han vill inte sova. Han kan hålla igång hur länge som helst.

Jo, jag vet att ni har svårt att få honom att somna men såg att nån skrev dra in på sömnen. Jag säger bara att det kanske inte är lösningen. Eller så är det det, vad vet jag.

Jag vet bara att min son sover mycket bättre på natten om han sovit som han brukar på dagen. Vi har fasta sovtider och det funkar. Men det tar ett tag att "köra in dem", så ge inte upp.

Kolla Anna Wahlgrens bok, Sova hela natten. Nu säger jag inte att ni ska följa den. Men hon anger ungefär hur många timmar bebisen bör/behöver sova per dygn. Det har jag följt och det har funkat.

Ska tillägga att han sover hela natten numera!

• Calexico

Är det inte vanligt att det kommer en sådan fas just vid 6 månader? Tycker mig minnas fler inlägg om detta här. Eftersom han sovit så bra innan så kan det kanske bli så igen utan att ni gör något särskilt, bara håller ut. Några tips har jag annars inte eftersom jag har en son som sovit dåligt sen dag 1...

• Bubban81

Sover han i ert rum? Min lille borjade ocksa vakna vid nastan exakt 6-manader, men sen vi flyttade in honom till rummet intill, sa vaknar han inte alls lika ofta pa natterna. KAnske inte vacks av snarkningar och kanner inte var narvaro pa samma satt.

• fruis

Vad gör ni på dagarna? Är det mycket liv och rörelse kring er kan det vara en idé att dra ner på det just för tillfället och ta en lugn vecka hemma och se om det hjälper. Sitt mycket med barnet i famnen (om barnet inte protesterar för mycket), stryk över ryggen, bär i sele eller sjal om du har en, ingen TV på, ingen musik, sjung små lugna barnvisor. Det här menar jag inte som läggningstips för att förtydliga utan det här är vad du gör på dagarna för att skapa en lugnare miljö. Sover barnet gott i vagnen så ge dig ut och promenera.

Det här kan ju vara en period bara men annars brukar nattsömn och dagsömn gärna höra ihop. Sover barnet inte på dagen sover det dåligt på natten också och tvärtom. Prova därför att jobba just med dagsömnen i ett par dagar och se om det blir skillnad.

Svar på tråden Överstimulerad 6 månaders. Vad göra?!?!?!?!?