har tagit hål i öronen, hur rengöra?
har igår tagit hål iöronen men glömde fråga om hur man ska hålla det rent där? ska man använda nåt medel? tack för svar...
har igår tagit hål iöronen men glömde fråga om hur man ska hålla det rent där? ska man använda nåt medel? tack för svar...
vanligt tvål o vatten bara.
fick du inte instruktioner med dig eller köpte medel av piercern? Eller gjorde du med pistol?
tack för snabbt svar..ska man ta ut örhänget när man rengör?
fick inga instruktioner, och tänkte inte själv på det innan jag kom hem...
Tvål ska man inte använda! Rengör såhär
1. Tvätta alltid händerna noggrant innan du rör i piercingen.
2.Skölj bort allt torkad sårvätska från smycket, använd rikligt med vatten.
3.Rengör piercingen samt runt omkring med några droppar Antiseptic Aftercare Solution (benzalkonium chloride). Vrid smycket så du får lite lösning in i piercingen. Behöver inte sköljas efteråt.
4.Upprepa 2 ggr dagligen.
5.Håll piercingen ren (rena sängkläder, telefon osv.)
Du kan även skölja och badda piercingen med milt saltvatten: en fjärdedels tsk havssalt i 2 dl vatten. Detta kan du använda flera gånger dagligen.
Har väl typ haft 13 hål i öronen och tvättat typ i duschen samt haft
"sårtvätt" Vet ej om ni har samma i Sverige men körde med septidin som det heter här.
Dock var dessa salongshål och inte studiohål.Dvs mina var gjorda på den tiden med pistoler.
Gör man hos studio brukar man få info på papper därifrån av pieracaren.
Lycka till och kom ihåg att inte pilla på dom då om du inte tvättar vill säga.
Du ska inte ta ut smycket! Pilla så lite som möjligt, enbart de två ggr då du rengör. Då läker det snabbare och risken att få bakterier i såret minskar. Noga med handhygien Rengör genom att badda med rengöringsvätska på smycket och dra igenom smycket genom hålet fram och tillbaka så vätskan kommer i hålet
Du ska inte ta ut örhängena, lös upp ev. skorpor med ljummet vatten.om du har fått ringar så ska du rengöra smycket också och vrida runt ordentligt så att det kommer in i själva hålet och sen skölja ordentligt. Två gånger om dagen i två veckor, sen en gång om dagen i två veckor. Det bästa du kan göra är att gå tilbaka och köpa medel imorgon.
Om det inte är ringar så vrid runt smyckena efter du löst upp ev. skorpor med ljummet vatten.
och framför allt, inte byta smycken och inte pilla innan det är läkt...
Här är lite fler tips om du undrar Undvik badkar, pool, solbad, solarium osv.
Undvik smink, parfymerad tvål, schampo,krämer, hårspray, parfym, rakvatten, osv. i piercingen.
Med piercing i örat ska man undvika att sova eller att tala i telefon på den sidan.
om du menar vanliga hål i öronen så har jag aldrig direkt tvättat, kanske nångång med nån sårtvätt på bommull, inte nojat mej över att prata i telefon osv, lev på som vanligt och låt det vara i fred så mycket som möjligt, om det är vanliga hål i öronen så ska du inte ta ut örhänget förräns efter dom veckorna som sagts. Och en del är som jag känsliga för att använda örhänge med plopp bakom, mina öron läks och mår bäst av läkringar i början när man får byta, jag har nästan alltid ringar av nåt slag i...ploppörhängen blir för tätt..
Min dotter fick hål i öronen i April då sa dom att man inte behöver rengöra,räcker med att skölja med vatten när man duchar...jag har bara varit noga med att tvätta och sprita händerna innan jag byter hennes örhängen och hon vet själv att hon inte får pilla...det har läkt utan problem.
Glöm inte snurra lite på örhängena ibland under läkningstiden, så om inte geggar fast. Det är smått obehagligt
OK, fick många värdefulla tips av er, tack snälla! Kommer nog att inhandla nåt antibakteriellt medel idag, känns säkrast så. Och ja, det är vanliga hål i öronen som det är frågan om...
Ska nog tillägga att "vanliga" hål i öronen behöver rengöras lika noga som vilken piercing som helst. En piercing någon annanstans kan nog också klara sig att läka med hjälp av enbart vattenvätt, men det går fortare och smidigare om man sköter det ordentligt.. Detsamma gäller öronpiercing.