• Husmamman

Lutning på stor pool i trädgården? Hjälp snälla..

Hej! Har precis fyllt upp vår 10.000liters runda best-way pool nu i trädgården. Problemet är att underlaget den står på lutar en aning då hela vår gräsmatta gör det. Det är ungefär en nivåskillnad på 1 - 1,5dm om man jämför två sidor mittemot varandra. Det står i instruktionsboken att den ska stå plant. Men som sagt vi har ingen hel-plan gräsmatta. Finns det risk att den brakar? benen känns jätte stabila. Vad tro ni, skulle ni våga ha den?

• Svar på tråden Lutning på stor pool i trädgården? Hjälp snälla..
  • War

Ehhh, tänk på att vattnet väger.... och vatten i rörelse kan lätt knocka sidorna på en pool.

Kan kanske vara läge att jämna till under poolen ?

• War

Har själv en rund Bestway UTAN stöttor.... och en sluttande tomt.

Den brukar självtömma efter nån dag.

• Husmamman

Vi har stöd-ben till eller vad man ska kalla dem, ni har alltså en uppblåsbar? Vad menar du med att den brukar självtömma? Att vattnet rinner ut el? Visst förstår vi att vattnet är tungt osv men frågan är om lutningen är så farlig. Svårt att veta i och för sig.

• War
    Husmamman skrev 2008-06-03 21:32:39 följande:
    Vi har stöd-ben till eller vad man ska kalla dem, ni har alltså en uppblåsbar? Vad menar du med att den brukar självtömma? Att vattnet rinner ut el? Visst förstår vi att vattnet är tungt osv men frågan är om lutningen är så farlig. Svårt att veta i och för sig.
    Jo, har en med uppblåsbara kanter, kanske 5 meter i diameter runt 80cm hög.... och det funkar att bada i lutning motsvarande er men som sagt så om det blåser upp så räcker det för att vattnet ska svämma över den nedre kanten och då är katastrofen ett faktum.
    Det värsta som kan hända i ert fall är att nån av stöttorna viker sig och att ni då får 10 000 liter vatten på tomten.
    Det är rätt bra med vatten så fundera i förväg på var det kommer ta vägen.
  • RiaRa

Våra grannar hade en pool med uppblåsbar kant upptill. De placerade den där de hade mest plant i trädgården och fyllde den. 

Dagen efter var den tömd då en av poolens kanter kollapsat under natten pga vattentryck och ej plan yta att ställa den på.
    Det blir ju dyrt att fylla den återkommande, men gräsmattan blev ju i alla fall ordentligt genomvattnad.
    Andra grannar har planat ut gräsmattan med sandlådesand innan.
    Jag duger, precis som jag är!
  • War

Jag har ju en fördel då jag är med i en vattenförening, för en löjlig peng så har vi nästan gratis sommarvatten.
    Bara fylla poolen dag efter dag.

• RiaRa
    War skrev 2008-06-03 21:46:56 följande:
    Jag har ju en fördel då jag är med i en vattenförening, för en löjlig peng så har vi nästan gratis sommarvatten.Bara fylla poolen dag efter dag.
    Då har du ju i alla fall nåt att göra om dagarna ifall sommaren skulle kännas långtråkig. Hämta tidningen, fylla poolen, bada.... 
    Jag duger, precis som jag är!
  • War
    RiaRa skrev 2008-06-03 21:49:11 följande:
    Då har du ju i alla fall nåt att göra om dagarna ifall sommaren skulle kännas långtråkig. Hämta tidningen, fylla poolen, bada.... 
    Haha, håller precis på att slutföra en dränering av huset.... så sysselsättning har jag massor av.
    Men en toppengrej är ju att jag nu kan ordna en PLAN tomt.
  • Maria40

Vatten ÄR tungt!

Om poolen skulle "rämma" i kanten så kan ni ju fixa underlaget då så det blir plant - förhoppningsvis så är alla stöttorna hela då så det går att återanvända.

• War

Finns ju en anledning till att alla med pool inte köper sig en uppblåsbar eller en med stöttor... dom är roliga leksaker men inte riktiga pooler i längden.

Lite sugen på att bygga en "riktig" ovanjordspool om nåra år.

Svar på tråden Lutning på stor pool i trädgården? Hjälp snälla..