• gretagarbo

Schäferhund??

Hej! Vi har aldrig haft schäfer förut, så nu vill jag veta allt om denna vackra ras :) Vi har just nu en New foundland som är 3 år. Vi funderar mycket på att skaffa en hund till..jag har haft en blandras schäfer/collie förr, som var helt underbar! Vi bor i hus, har en stor skog alldeles utanför och en stor tomt, vilket är superbra för vår stora björn :) Just schäfer har alltid intresserat oss, dom verkar ju vara lättlärda, bra att jobba med och allt det där. Men hur får mantag i en "vettig" hund? Är det mkt problem med sjukdomar? Höftproblem och liknande?? Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden Schäferhund??
  • Udda

Köper man efter en seriös kennel med icke hd/ad belastade djur så får man garanterat en frisk individ!!

• DalaPetra

UDda: "garanterat" kan man väl aldrig säga om nån avel men riskerna är ypperligt små kanske är ett bättre ordval

• Uncia
    Udda skrev 2008-06-03 22:42:37 följande:
    Köper man efter en seriös kennel med icke hd/ad belastade djur så får man garanterat en frisk individ!!
    även om föräldrarna är helt fria från hd/ad så är det aldrig någon garanti att valparna blir det sen! men såklart en bra förutsättning.

schäfrar idag har stora problem med hälsan gällande HD/AD, rygg osv och även gällande temperament så får man vara noggran att kolla upp.

men schäfer är ju en bra arbetshund som passar till det mesta inom träning. hör efter med rasklubb, olika uppfödare och privatägare för att få en uppfattning vad som passar er.
    rasen är ganska delad gällande bruks och utställnings individer med.

men som sagt...var noga med att uppfödaren är noga med hälsan.
  • Tince
    Udda skrev 2008-06-03 22:42:37 följande:
    Instämmer i ovanstående.

Ett annat tips är att köpa en rakryggad schäfer. Vi har själva en 15 mån schäfer. Han är helt underbar. Lättlärd, vacker. Ngt att tänka på är att de har starka vaktinstinkter. Vår samson kan aldrig slappna av när han är utomhus. Ska jaga iväg minsta lilla kryp från det som han anser är hans territorium. Dessutom är han väldigt beskyddande mot mig och vår 4 mån bebis, på gott och ont. Ingen får komma fram till henne Schäfer är en helt underbar hund men kräver hundvana och en fast hand. Lycka till!
  • Udda

Ursäkta mig då.... Ska låta proffsen prata fortsättningsvis

DalaPetra skrev 2008-06-03 22:43:49 följande:
    UDda: "garanterat" kan man väl aldrig säga om nån avel men riskerna är ypperligt små kanske är ett bättre ordval
    Uncia skrev 2008-06-03 22:46:35 följande:
    även om föräldrarna är helt fria från hd/ad så är det aldrig någon garanti att valparna blir det sen! men såklart en bra förutsättning.schäfrar idag har stora problem med hälsan gällande HD/AD, rygg osv och även gällande temperament så får man vara noggran att kolla upp.men schäfer är ju en bra arbetshund som passar till det mesta inom träning. hör efter med rasklubb, olika uppfödare och privatägare för att få en uppfattning vad som passar er.rasen är ganska delad gällande bruks och utställnings individer med.men som sagt...var noga med att uppfödaren är noga med hälsan.
  • Uncia

Just den kombination med tik och hane kan ge dåliga resultat gällande sjukdomar.

jag har tyvärr haft oturen med det. letade upp mycket bra linjer gällande hälsa och temperament(annan ras)
    och i deras stamtavlor så var det mycket bra med HD/AD, bägge föräldrarna var helt fria runt.
    men kullen blev katastrof...tyvärr! alla syskon fick någon form av AD och nån fick även HD.
    min hund fick kraftig AD... så som sagt..det finns inga garantier, tyvärr!!

men dem seriösa uppfödarna kan bara göra sitt bästa så får man hoppas på det bästa.

vissa raser är ganska sönderavlade idag, bla många schäfer-linjer. så det är bra att höra sig runt med andra ägare tycker jag i sin ras.

• Udda

Rakryggad schäfer?? Har inte alla rak rygg

Tince skrev 2008-06-03 22:48:21 följande:
    Instämmer i ovanstående.Ett annat tips är att köpa en rakryggad schäfer. Vi har själva en 15 mån schäfer. Han är helt underbar. Lättlärd, vacker. Ngt att tänka på är att de har starka vaktinstinkter. Vår samson kan aldrig slappna av när han är utomhus. Ska jaga iväg minsta lilla kryp från det som han anser är hans territorium. Dessutom är han väldigt beskyddande mot mig och vår 4 mån bebis, på gott och ont. Ingen får komma fram till henne Schäfer är en helt underbar hund men kräver hundvana och en fast hand. Lycka till!
  • DalaPetra

Udda: ojdå vaknat på fel sida?

• gretagarbo

tack för alla svar! Jag känner ingen som har schäfer, en vän till oss hade innan, men den hade problem med höfterna..svårt kanske att veta var man ska fråga, alltså vilken kennel som är "bäst". Vill ju inte ha ngn hund som har problem. Fast å andra sidan kan man kanske aldrig veta säkert att hunden är helt fri från ngt? Den vi har nu är helt frisk än sålänge, inga problem med ngt alls, fast det är ju en helt annan typ av hund med.

• Udda
    Haha ja man kan tro det... Nä jag har precis kommi från jobbet å man blir sååå trött på tanterna där ibland.... så då måste man avreagera sig lite på nåt annat *flinar*
    DalaPetra skrev 2008-06-03 22:52:57 följande:
    Udda: ojdå vaknat på fel sida?
  • Tince

Hej, jag menar naturligtvis inte att det finns garantier men man minskar risken till skillnad från om ngn utav föräldrarna redan har höftledsproblem (de får egentligen inte avlas på då men folk gör tyvärr det ändå!)

Ang rak rygg så har de flesta idag en böjd ryggrad då skk tyvärr premierar de hundarna i utställningstävlingar. Man ser ganska tydligt skillnad på rakryggade eller de med böjd ryggrad.

• Tince

Tilläg: uppfödare som avlar rakryggade brukar vara tydliga med det då det är viktigt för dem

• Udda

Ja men folk som avlar på Hd/ad belastade djur är inga seriösa uppfödare - utan folk som bara tar en kull valpar för att det är sååå sött...

Mina schäfrar har då ingen böjd rygg - förutom när jag ställer upp dom då dom får en mer sluttande rygg - men dom står ju inte uppställda 24 timmar om dygnet

Tince skrev 2008-06-03 22:55:12 följande:
    Hej, jag menar naturligtvis inte att det finns garantier men man minskar risken till skillnad från om ngn utav föräldrarna redan har höftledsproblem (de får egentligen inte avlas på då men folk gör tyvärr det ändå!)Ang rak rygg så har de flesta idag en böjd ryggrad då skk tyvärr premierar de hundarna i utställningstävlingar. Man ser ganska tydligt skillnad på rakryggade eller de med böjd ryggrad.
  • Udda

Ja dom som skriver så i sina annonser har oftast ingen "kennel" och reggar inte i SKK heller....

Tince skrev 2008-06-03 22:56:40 följande:
    Tilläg: uppfödare som avlar rakryggade brukar vara tydliga med det då det är viktigt för dem
  • gretagarbo

Jag har sett schäfrar med sluttande rygg, ser ut som dom knappt kan stå ordentligt..ska det vara så???? Ser sjukt ut, men det är kanske vanligt? Blir så osäker, vill ju verkligen ha tag på en hund som är frisk och fri från fel givetvis.men jag antar att alla uppfödare säger att just deras hundar är bra. Jag ska höra mig för hos olika ställen, även med privatpersoner som har schäfer.

• Tince
    Udda skrev 2008-06-03 22:58:06 följande:
    Ja dom som skriver så i sina annonser har oftast ingen "kennel" och reggar inte i SKK heller....
    detta är mer än att ha vaknat på fel sida, snarare aggresivt. Finns visst det kennlar som säljer rakryggade shäfrar. Dessutom finns det schäfrar med så sluttande ryggar att de knappt kan gå så tagga ner!
  • ECB
    gretagarbo skrev 2008-06-03 23:00:02 följande:
    Jag har sett schäfrar med sluttande rygg, ser ut som dom knappt kan stå ordentligt..ska det vara så???? Ser sjukt ut, men det är kanske vanligt? Blir så osäker, vill ju verkligen ha tag på en hund som är frisk och fri från fel givetvis.men jag antar att alla uppfödare säger att just deras hundar är bra. Jag ska höra mig för hos olika ställen, även med privatpersoner som har schäfer.
    Generellt sett så är det så att de "rakryggade" schäfrarna, alltså de som ser ut som schäfrarna gjorde ursprungligen, är avlade på bruks/arbets-egenskaper och därmed sina mentalt starka egenskaper samt en för arbete funktionell exteriör. Schäfrar med de kraftig sluttande "ostbågsformade" ryggarna är avlade för utställning och då är det deras utseende som ligger till grund för avelsarbetet och tydligen är det tyvärr detta onaturliga utseende som utställningsdomare gillar. det är alltså inte bara utseendet som skiljer utan det är STOR skillnad på hundarnas mentala egenskaper. Som ngn skrev så är brukskennlarna ofta mkt tydliga med att de inte avlar för utställning men sedan kan de ha mer eller mindre krävande brukshundar vilket du bör ta i beaktan beroende på hur mkt du vill jobba med hunden. En bruks schäfer är en hund som måste arbeta med kropp, huvud och nos men som också är mycket tacksam att göra så med. Hör dig för bland olika uppfödare och SBS (svensk bruks schäfer) om du vill veta mer. Schäfer rasklubben kan du också höra med men vad jag vet är de mer inriktade åt utställningshållet.
    jag är ingen schäferexpert (håller mig till malinois) men har en hel del schäferfolk i klubben osv. Hoppas infon kan vara till nytta för dig inför ditt hundköp. Välkommen in i brukshundsvärlden!
  • Udda

Ja fast en brukskennel skriver aldrig i sina annonser att dom säljer rakryggade hundar av gamla sorten som det har skrivits här ovan.

Håller med i det du säger att "bruks" schäfrarna har mkt mer motor å verkligen kräver att få arbeta mycket.
    Men sen är det fel att säga att en "extriör" schäfer inte duger till annant än å springa vänstervarv - för en schäfer kan aldrig bli tex champion om dom inte har bruksmeriter.

Men visst extriör schäfrarna har problem med ett för vekt sinne och resultat på Mh visar det klart och tydligt.

ECB skrev 2008-06-04 09:20:10 följande:
    Generellt sett så är det så att de "rakryggade" schäfrarna, alltså de som ser ut som schäfrarna gjorde ursprungligen, är avlade på bruks/arbets-egenskaper och därmed sina mentalt starka egenskaper samt en för arbete funktionell exteriör. Schäfrar med de kraftig sluttande "ostbågsformade" ryggarna är avlade för utställning och då är det deras utseende som ligger till grund för avelsarbetet och tydligen är det tyvärr detta onaturliga utseende som utställningsdomare gillar. det är alltså inte bara utseendet som skiljer utan det är STOR skillnad på hundarnas mentala egenskaper. Som ngn skrev så är brukskennlarna ofta mkt tydliga med att de inte avlar för utställning men sedan kan de ha mer eller mindre krävande brukshundar vilket du bör ta i beaktan beroende på hur mkt du vill jobba med hunden. En bruks schäfer är en hund som måste arbeta med kropp, huvud och nos men som också är mycket tacksam att göra så med. Hör dig för bland olika uppfödare och SBS (svensk bruks schäfer) om du vill veta mer. Schäfer rasklubben kan du också höra med men vad jag vet är de mer inriktade åt utställningshållet. jag är ingen schäferexpert (håller mig till malinois) men har en hel del schäferfolk i klubben osv. Hoppas infon kan vara till nytta för dig inför ditt hundköp. Välkommen in i brukshundsvärlden!
  • SeTa

Jag har haft en Schäferhanne. Han kom från en privat uppfödare, men givetvis var hon seriös. Tyvär har han haft problem med allergier genom hela livet, men det var ju inte något som man kunde förutse.
    Vad gäller lynnet var han helt fantastisk. Lättlärd, lydig och nästan dumsnäll. Självklart vaktade han en heldel, men eftersom vi aldrig fick ovälkommen påhälsning vet jag inte hur han hade reagerat i det fallet.
    Jag hade Stereo som följeslagare i drygt 11 år, och en bättre hund kan man inte finna.
    Bild finns i galleriet.

Svar på tråden Schäferhund??