• sara jakobsson

varför är det stora vanings trianglar runt rasem amstaff?????????

hejsan!!!

jag måste bara skriva av mig lite.

har nyligen skaffat oss en liten amstaff hane som är snart 9veckor och var gång någon frågar om honom och man säger att det är en amstaff så blir dom så himla nervösa och rädd o säger men det är ju en kamp hund och dom e farliga m,m. jag känner så himla många som har just den rasen och de hundar är så himla snälla och helt underbara. jag kan inte förstå varför vissa är så himla besatta om just den rasen. de är ju hur man uppfostrar hunden och vad den har för ägare över huvudtaget.vi är ju en stor familj på två vuxna och 2 barn och denna hunden kommer att bli den finast och den bästa familjehunden och inte något monster.att inte vissa personer förstår det......

• Svar på tråden varför är det stora vanings trianglar runt rasem amstaff?????????
  • Lilla Frögurkan

Tyvärr är det inte alla som förstår att Amstaff är en väldigt fin och underbar hundras. Okunskap vill jag kalla det.

The higher the monkey climbs, the more he exposes his butthole.
  • sara jakobsson

ja det har nog med det att göra men förklarar man om hunden att den är jätte goo och snäll så e det precis som om dom inte kan förstå det..

• Tindrande

Det är ju för att media har kopplat ihop staffarna med just kamp.
    Det finns ju många som använder dessa hundar som kamp och vakt hundar, och när det sker olyckor så målas hunden upp som ett monster, när det i själva verket är ägarna som är monster.

Jag har en blandis som är hälften amstaff, och han kommer liksom din, bli en familjehund, världens bästa familjehund

• Lilla Frögurkan

Jag har också varit med om det. Folk förstår inte. Men många som ändå har hälsat på hunden har som mjuknat efter en stund.. "Guuud så snäll och trevlig hon är..." Nähä?
    Jag har haft amstaff, men vi hade till slut inte tiden för våran tik så hon fick flytta hem till en vän. Och vännens föräldrar avskydde så kallade "kamphundar".. Men se! Det är nästan så att dom älskar hunden mer än sin son, idag!

Så länge media ger en fel bild av rasen så.. Jag vet inte.. Det är så himla trist bara.

The higher the monkey climbs, the more he exposes his butthole.
  • Livetsgåva

Tror att människor inte vill förstå,okunskap helt enkelt.
    Sen så är det ju inte raserna som gör att det är en "kamphund", det är ägarna som formar hunden.
    Lycka till med valpen :)

• Hjartesjalen

Sager samma har, det e manniskan som formar hunden o anvant dom som "mordarhundar", vilket e fruktansvart!!!!

Dom e underbara familjehundar, nar jag var pa valpkurs med min lilla tik, av annan ras, sa var det en am staff tik dar o hon var den duktigaste o lugnaste o sotaste i hela kursen, ok, min var ju sotast, men anda haha!

Lycka till med vovven din!!

• Fröken Inga

Jag har arbetat på en hundtidning och jag är inte alls förvånad över att folk blir rädda. Det är väldigt ofta som amstaff omskrivs ha attackerat människor och djur. Det beror självklart på att deras ägare uppfostrat dem att attackera. Alla amstaffhundar blir ju inte autommatiskt vålodsamma om de inte behandlas fel. Men hur vet jag att just din valp är snäll när jag möter dig på stan?

Jag har förståelse för både dig och de som rädslas  inför din hund...

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • sara jakobsson

min hund kan har alltid svarnen i vädet och e jätte glad man ser han när han ler det är så himla fint.tack så mycket för lycka tillet.kram

• Hjartesjalen

Froken Inga, jag kanner sa oavsat vilken valpras jag an moter pa stan, kanner inget speciellt emot am staffar! Daremot kanner jag att dom behandlas mycket fel, eftersom unga killar som vill havda sig ofta syns med dessa hundar o tycker det e haftigt istallet for att inse att det e ett liv! En valp som beh bra o god uppfostran o otroligt mycket karlek!

• Zimlis

Vart inne på Amstaff.se och klippte ur denna lilla text som jag tycker är klockren för alla "småglin som skaffar en tuff hund" -

"Vad är då orsaken till att så många unga människor väljer att skaffa sig den här typen av hundar? Som ersättning för ett obefintligt självförtroende? Jag brukar göra jämförelsen med MC-gäng. Man skaffar sig en motorcykel för att kunna ha en tuff väst med märken på sig, inte för att man har ett brinnande motorcykelintresse. Man vill ha statusen och får respekten som västen inger hos folk -men får man problem med motorcykeln så behöver man hjälp."

Och faktiskt så är det inte bara media som kopplat ihop staffarna med kamp (även fast media gjort en helt skev och störd bild av staffen). Kamp tillhör rasens historia och det är det INGEN rasklubb som förnekar - bara folk här på fl.

Jag läste någonstans att "det gäller att veta vad man har i kopplet" (det va nog inne på APBT:s sida) - det är nog en av de bästa meningarna någonsin och kan tillämpas på alla raser, en bra hundägare kan se till att ens hund har både positiva egenskaper och brister.

Jag tror verkligen att en staffe kan bli en underbar familjehund - de är faktiskt avlade till att tycka om människor så.

Sen blir jag med sur på folk som tror att bara för att det är en staffe, så kommer den bli en elak, aggressiv jävel som kommer flyga på allt den ser - här ligger felet hos media - som målat upp hundarna till människoaggressiva varelser

Jag går iaf INTE över gatan om jag möter någon med staffe - jag vill ju tro att alla staffe-ägare är goda ägare och hittills har jag INTE mött någon med ont uppsåt

• Tonci

Det är samma här TS.
    Dom kommer fram och vill hälsa och gullar jätte mycket, sen kommer frågan om vad det är för ras.
    När man har svarat har dom direkt ställt sig upp, vill inte klappa mer och går därifrån. Ibland hör man ett muttrande "mördarhund". Tråkigt!
    Så, nu när hon är liten har jag lärt mig att jag kan ljuga.. haha!
    Jag säger att det är en boxerblandning :D
    Men fy skam att man ska behöva "gömma" vad det är för ras man har.

• JECJ

Jag säger att min hund är en korthårig golden om de frågar med tveksamhet i blicken. Fast ofta frågar folk vad det är för underbar hundras jag har, de tycker att han ser sund o glad ut, då berättar jag den mörka sanningen *mohaha* att han är en omplacerad köksavlad pitbull från rosengård! Alltid lika kul att se när de stuttsar till o inte vet vad de ska säga (fast detta är baranär jag är på de humöret ;)

Annar kallar jag honom för östtysk dödsschäfer (för det var faktiskt schäfrar dom använde i koncentrationslägrena, farliga hundar det där ;) )

se : www.freewebs.com/hundras för att se mina nyupptäckta rser ;)

• sara jakobsson

de är väldigt tråkigt att det målas upp så men de ska få se min hund kommer att bli den bästa familjehunden bryr mig inte om allas berätterlser om mördar hunden m,m.

• stjärnströssel

själv tycker jag alla raser har något att kämpa med...tex...när jag hade schäfer så var det en "farlig ras"..nu svart hund...givetvis farlig! sen små hundraser..."aggresiva ettriga"
    collie.."ångestbitare"..ja..det finns nog något som varge ras får försvara...det jag tror ligger bakom myckt är givetvis fakta efer olyckor o egna erfarenheter...med okunniga naiva ägare, alltså bottnar det hela i att man säljer hundar för lätt till fel personer som "spär på detta rykte"

så fram med körkort till ALLA raser!ska vara som när man skaffar barn... 6 månaders kursande innan valpen kommer!

det blåser på toppen
  • DalaPetra

Fröken Inga: om du nu har arbetat på en hundtidning så är jag ju VÖLDIGT förvånad att du uttalar dig om att "Det är väldigt ofta som amstaff omskrivs ha attackerat människor och djur. Det beror självklart på att deras ägare uppfostrat dem att attackera."
    Det är inte renrasiga Amstaffar det oftast handlar om i dessa fall utan pitbull blandisar enligt polisen.

Svar på tråden varför är det stora vanings trianglar runt rasem amstaff?????????