• Bonnie Tyler

Läsa kurs på univ. för att få fler dagistimmar när man fått barn #2?

Hej, där jag bor får man bara ha det större barnet på dagis 18 timmar/vecka när man är mammaledig med en nyfödd bebis.

Vad har ni för tips på sysselsättning för att kunna få fler timmar på dagis för det 'stora' barnet?

Nån kurs på universitetet kanske, som inte kräver så mycket arbete?

• Svar på tråden Läsa kurs på univ. för att få fler dagistimmar när man fått barn #2?
  • idaflisan

Här har vi 15 timmar vid ledighet och det känns alldeles lagom,har inget tips men varför vill du ha fler timmar?

Bara nyfiken

• Jarboe

Jag är osäker så rätta mig gärna om jag har fel, men jag tror att det räcker med att du blir antagen till en kurs och att du sen inte egentligen behöver ta några poäng. Du behöver helt enkelt ett intyg på att du studerar (ska börja studera).

• Bonnie Tyler

Jarboe, det låter ju nästan lite för simpelt...
    Jag har inga problem med att verkligen plugga och ta poäng, jag vill bara ha något annat att tänka på än att bara vara mamma.

idaflisan, det var en lite konstig fråga... Jag vill kunna hinna med nåt annat än att bara amma, hämta och lämna från dagis...

Sen om min dotter trivs väldigt bra på dagis så vill jag inte att hon ska bli "straffad" och få träffa sina dagiskompisar mycket mindre "pga" att hon fått ett syskon.

• Jarboe

Jag är lite inne på samma spår som du - att kunna läsa en kurs bara för att det känns roligt/stimulerande/intressant. Sen har jag hört andra föräldrar prata om att det går att göra som jag skrev i inlägget ovan för att få mer tid på dagis.

• morgonsolan

Men.. En dum fråga kanske, men var ska bebisen vara då när mamma är på föreläsningar?

• Linsis

Fast begränsningen på i timmar på dagis gäller om du tar ut föräldrarpenning. Så om du vill plugga för att få ha ditt barn mer på dagis så får du inte ta ut föräldrarpenning.

Sen finns det ju en anledning till att kommunen har begränsningar på antal dagsitimmar... Finns det inget annat du kan göra tillsammans med ditt äldre barn, som att går på öppen förskola eller så.

• Jarboe

morgonsolan:
    Det finns ju olika kursupplägg, tex. kvällskurser och kurser på distans där man i huvudsak bedriver självstudier och därmed kan disponera tiden som det passar en själv.

• morgonsolan

Ok! Det kan väl då vara en smart lösning för den vill plugga.

Jarboe skrev 2008-06-06 00:21:54 följande:
    morgonsolan:Det finns ju olika kursupplägg, tex. kvällskurser och kurser på distans där man i huvudsak bedriver självstudier och därmed kan disponera tiden som det passar en själv.
  • JohannaL

Visst går det utmärkt att göra så, pluggar du 50% får du ju 20h i veckan, osv =)

www.netuniversity.se/ kolla in där på distanskurser om du inte redan har koll på dem =) se dock till att få en kurs utan obli krav på närvaro. Finns många lättsamma kurser helst kring barn pedagogik etc kanske kan va kul att läsa när man har två små... Finns ju kurser även i sommar =)

själv tycker jag om umeå och gotland distanskurser de har bra o lätta program för distansutbildning och alltid stött på bra lärare där =)

• älskadebarnbarn

Bonnie Tyler skrev 2008-06-04 07:46:06 följande:

Hej, där jag bor får man bara ha det större barnet på dagis 18 timmar/vecka när man är mammaledig med en nyfödd bebis.Vad har ni för tips på sysselsättning för att kunna få fler timmar på dagis för det 'stora' barnet?Nån kurs på universitetet kanske, som inte kräver så mycket arbete?
    tycker du att det är bara? jag kan inte förstå hur ni tänker som kan göra nästan vad som helst för att få ha storasyskon på dagis så mycket som möjligt.
    var glad i stället att du nu har chansen att tillbringa så mycket tid som möjligt med ditt barn, när du ändå är hemma.
  • morgonsolan

Personligen tycker jag som du, att det skulle vara jättefint att få en chans att ha två barn hemma samtidigt. Men det finns andra som kännar annorlunda helt enkelt. Det kan väl finnas lika många orsaker till det, som människor? En orsak kan ju vara att man faktiskt vill sysselsätta sig med något mer än bara barnen under den här tiden. En annan orsak kan vara att det fungerar jättefint för det äldre barnet på dagis, bland kompisar och aktiviteter. Vad vet jag?

älskadebarnbarn skrev 2008-06-11 22:02:36 följande:
    Bonnie Tyler skrev 2008-06-04 07:46:06 följande:tycker du att det är bara? jag kan inte förstå hur ni tänker som kan göra nästan vad som helst för att få ha storasyskon på dagis så mycket som möjligt.var glad i stället att du nu har chansen att tillbringa så mycket tid som möjligt med ditt barn, när du ändå är hemma.
  • fochf

Förstår lite hur du tänker med att det bara är att hämta och lämna på dagis. Men personligen skulle jag inte vilja ha mitt barn på dagis mer om jag var hemma med ett syskon. Jag har ju skaffat barn för att jag vil vara med dem.
    Sen är det bra både för barnet och föräldern att få vara på dagis några timmar i veckan.
    Men man känner ju olika

• Bonnie Tyler

Jag är så trött på alla ifrågasättanden från andra mammor här. Om ni förfasas över att jag kanske skulle ha lättare att få ihop dagarna om min dotter gick 25 eller 30 timmar på dagis (som är kutym i en del kommuner) medan jag är mammaledig så välj en annan tråd!

Jag har inga claims på att vara bullmamma med fötterna i myllan. Varför måste alla trivas bäst som mammalediga? Och ni som trivs så fantastiskt med det, varför har ni inget utrymme i hjärnan att förstå att alla inte känner precis likadant? Jag älskar Sverige för att jag här slipper vara hemmafru så fort jag vill ha familj.

• Bonnie Tyler

Tilläggs-kommentar:
    Jag tänkte alltså INTE ta ut fp för tiden då jag pluggar. SJÄLVKLART!

• JohannaL

Förstår dig helt, det e bättre att ha fler timmar i veckan på dagis och kunna ha hemma mer om man tycker det funkar än tvärt om.OCh jag e en av de hemska människor som tagit ut fp samtisgt som csn, det dina med distans studier e ju fakiskt att man kan lugga närsom helst när barnet sover på kvällen när gubben e hemma elle rpå helgen när gubben e hemma och kan hjälpa till. Så hade jg varit dig hade jag skitit i om det tvärar varandra, ta ut det du behöver för att få ihop det ekonomiskt och tim mässigt =)

lycka till
    Kram!

• danitra

Jag skulle nog läsa någon distanskurs. Brukar finnas massor av spännande kurser att läsa!

Jag förstår helt att du vill ha mer tid på förskolan!

• Linsis

Personligen tycker jag inte att det handlar så mycket om vad man vill eller inte. Jag kan förstå både de som vill ha barnen mer på förskola och de som inte vill ha de där alls. För mig är det en fråga om vad samhället ska stå för. Är det samhällets skyldighet att bekosta förskoleplats för barn som har föräldrar hemma?

Sen förstår jag dig fullt och fast att du inte vill vara nån hemmamamma. Jag har gått tillbaka till jobbet tidigt. Min man jobbar olika tider och har lediga dagar, så då har jag hoppat in vissa dagar på jobbet. Bra både för mig och för vår ekonomi

Det kan bli svårt bara att få till det med studietid och föräldrapenning om man vill ta ut föräldrapenning alls. För om man tar ut föräldrapenning för vissa dagar och jobbar andra så är det ändå den totala mängden timmar i veckan som räknas. Det är detsamma som om man är arbetslös. Så om jag jobbar två dagar och är hemma med föräldrapenning resten, så får jag bara ha bárnen på förskola under de två dagarna som jag jobbar, eftersom det blir 16 timmar. Jag menar absolut inte att vara dum eller påhoppande med detta, du kanske har tänkt på det. Jag hade inte riktigt tänkt på det, det är därför jag ville uppmärksamma på det.Det smidigaste är ju faktiskt om man kan dela ledigheten mellan både mamman och pappan. Då får man lagom tid med både jobb och barn. Fast det är ju min åsikt förstås

• morgonsolan

En fråga: Låt säga att man pluggar 50%? Ät det då fortfarande 15/20 timmar på dagis som gäller..? Eller blir det mer? Och.. borde det inte då gå att ta ut halvt CSN-stöd och fp på halvtid? Utan att bryta mot några regler menar jag! Jag har inte ens en tvåa i planeringen, men det låter ju jättebra att föra vidare som idé till vänner som väntar barn nr 2!

För övrigt så tycker jag att diskussionen om vad man vill och inte vill är helt normal. Det är ju ett diskussionsforum! Men jag håller med TS om att det blir lite väl mycket om just det, när tråden handlade om vad just TS funderar över i just sin tillvaro.

Svar på tråden Läsa kurs på univ. för att få fler dagistimmar när man fått barn #2?