• Anonym (Orolig)

Min dotter har en gul beläggning på tänderna

Är orolig för min dotters tänder,hon är 2 ½ och har som det står i trådstarten en gul beläggning över tänderna.

Borstar 2 ggr om dagen och är försiktig med sötsaker.Har vissa lättare för att få beläggning eller kan det bero på en penicilinkur hon fick för drygt ett halvår sedan?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Min dotter har en gul beläggning på tänderna
  • Anonym (Orolig)

Ingen som kan skriva några lugnande ord?

• Anonym

Tja.. mina tänder blir gula av snus :þ
    Nej, men ring och fråga tandläkaren, det kan ju liksom vara vad som helst. :)

• Anonym (Orolig)
    Anonym skrev 2008-06-04 08:32:52 följande:
    Tja.. mina tänder blir gula av snus :þNej, men ring och fråga tandläkaren, det kan ju liksom vara vad som helst. :)

Haha.

Jo,ringde igår men de tyckte det kunde vänta tills första besöket hos tandläkaren vid 3 år.

• Teskedsmamman

Min 4-åring har gula beläggningar på tänderna mitt fram i nederkäken och det beror på att de är sneda och svåra att borsta...

Jag skulle föreslå att ni borstar bättre, eller helt enkelt byter till eltandborste eftersom den borstar bättre, jag borstar min 4-åring och 2½-åring med eltandborsten och jag har fått bort en del av 4-åringens beläggningar

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Anonym (Orolig)
    Teskedsmamman skrev 2008-06-04 08:36:54 följande:
    Min 4-åring har gula beläggningar på tänderna mitt fram i nederkäken och det beror på att de är sneda och svåra att borsta...Jag skulle föreslå att ni borstar bättre, eller helt enkelt byter till eltandborste eftersom den borstar bättre, jag borstar min 4-åring och 2½-åring med eltandborsten och jag har fått bort en del av 4-åringens beläggningar

Tack så mycket för ditt svar.

Hon har inte direkt sneda tänder,men eltandborste kanske vore bra att prova.

• maria lintott

Jag tror det där försvinner när hon får sina nya tänder sedan. Min son har tappat två tänder och fått två nya, och dom nya är vitare än dom som satt innan.
    Du kan ju prova borsta mer noggrannt eller så, men det känns inte som det är problemet. Ni borstar ju 2 ggr per dag och det ska ju räcka. Och knappast snusar hon eller dricker kaffe

Om tandläkaren tyckte ni kunde vänta så är det säkert ingen fara.

• Anonym (Orolig)
    maria lintott skrev 2008-06-04 08:59:07 följande:
    Jag tror det där försvinner när hon får sina nya tänder sedan. Min son har tappat två tänder och fått två nya, och dom nya är vitare än dom som satt innan.Du kan ju prova borsta mer noggrannt eller så, men det känns inte som det är problemet. Ni borstar ju 2 ggr per dag och det ska ju räcka. Och knappast snusar hon eller dricker kaffe Om tandläkaren tyckte ni kunde vänta så är det säkert ingen fara.

Får hoppas det,tycker vi är noggranna med borstningen så verkar konstigt.Man blir ju orolig.

Nej,kaffe och snus tror jag inte det bero på

Tack för ditt svar.

• AnnaGBG

Jag hade lite svårt att få bort placken på mina pojkar också men jag köpte dem varsin eltandborste och nu är det helt borta. Eltandborste är grymt

• Anonym (Orolig)
    AnnaGBG skrev 2008-06-04 09:01:46 följande:
    Jag hade lite svårt att få bort placken på mina pojkar också men jag köpte dem varsin eltandborste och nu är det helt borta. Eltandborste är grymt
    Men då får vi nog ta att köpa det,köper man det på apoteket eller finns det i vanliga affärer?
  • Anonym (44)

Det är nog plackbeläggning.
    Om min 8 åring borstat dåligt blir dom så geggiga.
    Då blir det stor borstning då försvinner det.

• Cakar

Vår äldste hade gul beläggning på tänderna.
    Vår tandläkare sa att det berode på vällningen och att han hade flaska.
    Så med de andra 2 har vi borstat efter vällingen (ja, när de sov)
    Och de har inte haft beläggning. Vet inte om det var anledningen men det gav ju resultat på de andra.

• AnnaGBG
    Anonym (Orolig) skrev 2008-06-04 09:02:35 följande:
    Men då får vi nog ta att köpa det,köper man det på apoteket eller finns det i vanliga affärer?
    Jag köpte på Elgiganten. Vet faktiskt inte om de har på Apoteket.
  • Anonym (Orolig)
    Cakar skrev 2008-06-04 09:03:47 följande:
    Vår äldste hade gul beläggning på tänderna. Vår tandläkare sa att det berode på vällningen och att han hade flaska.Så med de andra 2 har vi borstat efter vällingen (ja, när de sov)Och de har inte haft beläggning. Vet inte om det var anledningen men det gav ju resultat på de andra.
    Hmm,okej.Fast haon har aldrig druckit välling
  • Anonym (Orolig)
    AnnaGBG skrev 2008-06-04 09:04:20 följande:
    Jag köpte på Elgiganten. Vet faktiskt inte om de har på Apoteket.

Okej,tack så mycket!

En eltandborste får det bli

• Cakar

Anonym (Orolig) skrev 2008-06-04 09:04:44 följande:

Hmm,okej.Fast haon har aldrig druckit välling
    Ok, ja då vet jag inte men eltandborste är ju jättebra.
  • Teskedsmamman

Man kan vara hur noga som helst med tandborstningen, är tekniken dålig eller man ändå missar vid tandköttskanten så blir det beläggningar.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
Svar på tråden Min dotter har en gul beläggning på tänderna