• Suzy QX

Golf scorekort hjälp!

Sonen 10 år började spela golf för 3 år sen, fick grönkortet förra året och har det som största intresse.

I år har han som mål att komma upp i officiellt handikapp.
    Igår var han och tränade/spelade i 5 timmar. Han avslutade med en runda med 3 till och fick med sig scorekortet hem. Jag (som vanligtvis är bra på matte) tycker detta är grekiska. Fattar ingenting hur man räknar, men var nyfiken på hur långt han har att kämpa.

Finns det något automatiskt scorekorts uträknar-program på nätet?

Dessutom ser det olika ut på övre halvan av kortet mot för nedre. Övre verkar vara uppräknat antalet slag, men nedre verkar vara efter poäng då siffrorna går mellan sträck till 4.

Någon kunnig?

• Svar på tråden Golf scorekort hjälp!
  • lu97jewi

Kul att sonen är så road av golf. Kan han möjligtvis få mamma intresserad också?
    Vad jag vet finns inget "automatiskt" program för att räkna score eftersom man har olika antal slag på olika banor.
    Det finns två sätt att räkna när man spelar vanliga rundor. Antingen räknar man antal slag och drar ifrån så många slag man har enligt sitt hcp. (36 är officiell), tabell finns på banan (titta också på klubbens hemsida). Det andra sättet att räkna går ut på att man får poäng på varje hål, 2 poäng är målet på varje hål d v s 36 poäng på en 18 hålsrunda. Får man mer än 36 poäng sänker man sitt handikapp.

Vet inte om du fattar något av det jag försöker beskriva. Du kan ju kika in på www.golf.se och se om du hittar en bättre förklaring. Lycka till med sonens golfspel!

Svar på tråden Golf scorekort hjälp!