• Miss Lau

Är barnklubbar något att ha?

Jag kommer förmodligen åka själv med två av mina bar på en charter senare i sommar och funderar på det här med barnklubbar. Hade vi åkt hela familjen hade vi nog inte valt det men eftersom jag åker själv kanske det kan vara skönt med någon timmes lugn, men är det roligt för barnen? Dessutom är ju hotellen som har barnklubbar oftast lite dyrare....

Kan tillägga att barnen är 6 och 7 år så de kan ju leka med varandra också.

Någon som har några bra tankar att komma med?

• Svar på tråden Är barnklubbar något att ha?
  • Linda1976

Personligen skulle jag aldrig lämna min dotter i en barnklubb där jag inte vet kompetensen hos personalen. Och ffa så skulle dottern aldrig acceptera att bli lämnad på ett ställe där hon inte känner den vuxne.

Men visst - känner man förtroende för dem, så fine - jag gör det inte

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fillay

Håller med Linda1976. Jag skulle aldrig lämna barnen där. I ett främmande land, med helt okända personer. Då tänker jag "Vad om barnet försvinner? Vad om något händer?" Men samtidigt har jag aldrig hört några "skräckhistorier" från slika klubber, så det är säkert ok.

• Linda1976

Precis - i ett främmande land, dottern kan inte språket. Det är EN vuxen (eller kanske 2??) på typ 10 barn (jag bara gissar). De KAN inte ha stenkoll hela tiden, om nån bara kommer och rycker en unge? Vad gör de då? Visst, skräckscenario - men ändå...

Jag är kanske cynisk, men jag litar inte på folk.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • hymafr

Är det Vingresor eller Fritidsresor?
    De brukar ha 3-4 personal på kanske 15-20 barn i den åldern. (Varierar med resmål). Skandinavisk personal med erfarenhet av barn, en del utbildad, men säkert en del som "bara" jobbat med barn tidigare.
    Har lämnat dottern på olika klubbar mellan 3 och 8 års ålder (sen ville hon inte själv, eftersom nästa steg var 9-15 hos Vingresor samt 8-11 hos Fritidsresor och hon tyckte att de andra barnen var för stora).
    Har alltid rest ensam med henne och tacksamt tagit emot chansen att få ett par timmars ledigt mitt på dagen, då jag inte behövt passa henne hela tiden.
    Med en 6 och 7-åring som TS har så innebär det ju passning varje sekund, även om de har varandra.

Dessutom brukar ungar hitta nya kompisar i barnklubbarna som de sedan kan leka i poolen med.
    Jag har alltid varit helnöjd med personalen, som verkligen har engagerat sig i barnen och sett till att de haft kul hela tiden.

Kan tilläggas att min dotter aldrig gått på dagis, utan hos dagmamma, men det var ändå inga som helst problem att lämna henne (med 5-10 minuters "inskolning" varje dag när hon var tre år), eftersom hon tyckte att det var så roligt där.

• boki

Vi var till turkiet med ving nyligen och jag tänkte inte ha någon barnklubb till min fyraåring. Men när vi väl kom på plats ville han jättegärna vara med dom övriga barnen på skattjakt och födelsedagskalas för maskotarna osv. Det som är bra med ving är att det inte behöver bokas hemmifrån utan du bokar dom aktiviteterna som barnen vill delta i på plats..

• Miss Lau

Tack för alla svar. Som ni kanske förstår hade barnklubb kanske varit mest för min skull, men givetvis skulle jag inte lämna barnen om de inte ville. Men vi får väl se hur det blir, tack iallafall för era tankar.

• hotten

vi reser mycket men har bara en gång bott på sådan hotell med skandinavisk personal (fritidsresor) dottern var då 6 år å ville själv testa å gå på clownens födelsedags fest (nått man anmäler på plats är en gång i v 3 tim en kväll) vi var på dagen å träffade en av svenska barnskötarna, pratade lite å hon lovade att tillgodose dotterns LITE speciella behov (tex att hon är extremt rädd för nya situationer å måste känna trygghet osv, så det var verkligen kors att hon ville vara med på detta!)
    Å på kvällen gick det hur bra som hellst..

jag som har erfarenhet av barn å utbildningar innom det, pedaggik mm, ansåg då att det var verkligen tryggt å bra för barnen och att det fanns bra med personal (dock kunde inte alla flytande svenska tex finsk tanten men det gick att förstå även henne å som sagt de var flera vuxna i ett bamse hus som dörren var låst å öppnades så högtifrån att barnen kunde ej smita ut själva. (så om någon skall röva bort barnen måste de komma med en helikopter å va jäkla snabba)
    under veckan som följde hälsade personalen extra på dottern när vi mötte dem å de kom i håg hennes namn.. jag kan ju säga att jag vart så nöjd så den barnskötaren fick 500,- i dricks av mig!
    (naturligtvis diskret sista dagen så hon själva inte ens såg då hur mycket hon fick)
    Dottern minns fortfarande tantens namn å det är 2 år sen!

Nu har vi fått ge med oss å åker nästa vinter på en sån bamse resa å dottern deltar i bamse klubben fullt ut

Däremot hade jag aldrig övervägt att lämna en 3 åring pgav många skäl, eller om jag hade lite tid att umgås med mitt barn under vardagarna (tex pgav jobb, dagis/fritids osv) då hade jag velat ha skön semester tillsammans, har aldrig tänkt att ha de för min skull utan just för dotterns...(eller så får man egen tid på köpet *s*)

TS: dessa hotellen brukar ha bra barn rabatter jämfört med vanliga hotell, å dessutom många gånger solo med barn priser!
    Fritidsresor brukar vara rätt mycket billigare än ving för fritidsresors anläggningar brukar ligga lite mer avsides..

• Lequisha

Jag har själv arbetat på en barnklubb och skulle inte tveka en sekund att lämna mitt eget barn på en sådan.
    Säkerheten på dessa klubbar är bättre än på många svenska dagis jag sett.
    All barnklubbspersonal har erfarenhet av att arbeta med barn, barnskötarutbildning eller förskollärarutbildning ofta. Dessutom är säkerheten maximal med låsta dörrar, räknande av barn och regler för personalen.
    Dessutom var den anställningsintervjun den tuffaste jag nånsin genomgått och då har jag arbetat med många olika yrken, bla som coach och teamleader.

• Sara K

Jag tror du gör helt rätt i att låta dom vara med! Kan väl var jätteskönt för dig?? Herregud, dom kommer ha kul och du får vila ut lite ! Strongt av dig att åka ensam med två barn, du förtjänar att få nga timmars semester/dag.
    Ha en jättebra semester!

Svar på tråden Är barnklubbar något att ha?