Morbror i respirator
Min morbror blev slarvigt behandlad av läkare på ett sjukhus i en mindre stad här i sverige nu i helgen.
Han kom in i fredags med hög feber. Detta fick han antibiotika emot och vart lite bättre, han fick åka hem. Han blev sämre igen snabbt så hans fru åkte tillbaka till sjukhuset med honom. Då konstaterades det att han hade vätska i lungorna. Läkarna satte in en slang (vet ej vad det kallas) för att tömma ur vätskan. Dessvärre verkar det som att de inte kunde sin sak... de hade nämligen sönder några större blodkärl när de förde in slangen, men detta upptäcktes inte på en gång. Han fick ju ligga kvar inne och vart fort väldigt dålig. Då märkte man att han hade två liter!!!! blod i lungorna. Detta hade uppkommit när de satt in slangen i honom. Det vart ilfart till närmaste större sjukhus för operation. Han hamnade i respirator och man höll honom nersövd.
I måndags lät man honom vakna upp och man koppla bort respiratorn. Dock orkade han bara andas själv i två timmar, för han har lunginflammation nu med så man håller honom återigen nersövd. Blödningen och det tillstånd han försattes i kan medföra hjärnskador. Men i måndags när han var vaken kunde han åtminstonde svara på vad han hette, så helt kört verkar det inte vara.
Min morbror har även hemikghållt för oss i släkten att han haft leukemi nu under några års tid. Dock har den ej varit så allvarlig att han behövt behandling. Men nu säger läkarna att den försämrats iom detta han varit med om....
Vad tycker ni om det här? Kan man kräva skadestånd, ersättning, för det läkarna utsatt honom för? De förklarade själva för min mormor att hans tillstånd blev såhär allvarligt pga blodet som samlades i lungorna, och det hamnade ju där för att de slarvat när de satte i slangen i honom....
Usch va jag är ledsen för det här... Hoppas han klarar sig! Morbror, jag tänker på dig!!!