• Tessa17

Böter för snatteri

Hej, min 16 årige son har snattat i livsmedelaffären med två andra kompisar till värde av 45kr var. Följden blev polisanmälan och det kommer att bli böter.Är det någon som vet hur stora böter skall man förvänta sig? Blev det rättegång? Om det blir en måste man närvara där tillsammans med barnet? Tack för svaret.

• Svar på tråden Böter för snatteri
  • snugglebunny

Eftersom din son bara är 16 år (och antagligen inte har någon inkomst) lär det inte bli så höga böter. Det behöver inte bli rättegång,böterna kan skrivas ut av åklagaren. Har din son blivit förhörd av polisen än? Vårdnadshavaren skall alltid informeras och ges möjlighet att vara med när någon under 18 år ska förhöras. Om du följer med till polisen kan du säkert få svar på dina frågor. Du måste inte vara med, men nog skulle jag vilja det om det var mitt barn det gällde.
    Hoppas det var en engångsföreteelse för din son!

~~Mammas skatt - 071125~~
  • Tessa17

Tack Snugglebunny för ditt inlägg. Jag har varit med när polisen förhörde min son på platsen, de har även frågat om min son får barnbidrag och om han har några pengar på banken och då sa jag att han hade 10 000kr på sitt bank konto.De sade att han kommer att finnas med polis registret ungefär 2 år och sedan försvinner han om inte något dumt kommer upp igen. Detta var den första och den sista oärliga företelse för min son förhoppningsviss.

• qvistan

vår son fick 2000:- i böter för snatteri av ett värde av 125:-

• anarkokapitalist
    Tessa17 skrev 2008-06-04 12:56:10 följande:
    Hej, min 16 årige son har snattat i livsmedelaffären med två andra kompisar till värde av 45kr var. Följden blev polisanmälan och det kommer att bli böter.Är det någon som vet hur stora böter skall man förvänta sig? Blev det rättegång? Om det blir en måste man närvara där tillsammans med barnet? Tack för svaret.
    Överklaga domen, då kommer målet med all sannolikhet att läggas ner.
Svar på tråden Böter för snatteri