• Anonym (sjukling)

Tidsbegränsad sjukersättning (förtidspension) avskaffas! Nån som vet?

Hej!
    Har läst lite i tidningarna om FK's nya regler, och att den tidsbegränsde sjukersättningen ska avskaffas i sommar.

Men när och hur?
    Vi som har tidsbegränsad ersättning, blir vi av med vår då omedelbart?
    OM man som jag har tidsb. ers. och inte KAN jobba heltid, VAD händer?

Det här gör mig väldigt orolig....

• Svar på tråden Tidsbegränsad sjukersättning (förtidspension) avskaffas! Nån som vet?
  • FH Mamma

jag antar att alla som redan har tidsbegränsad sjukersättning får behålla den tiden ut.

Min går ut siste sept i år.

• Mistyday

Hej ringde och pratade med FK i dag oxå min går ut i sept.  han på FK sade att skicka in en ny ansökan innan 1 juli så sade han att man slipper tjafset. Så sade den jag prata med på FK. Nej du behåller din ersättning tiden ut.. men detta gäller de som skall söka efter 1 juli =/.

så de som måste sköa om efter beslutet är taget.. kan få det jobbigt =(

• FH Mamma
    Mistyday skrev 2008-06-04 13:38:04 följande:
    Hej ringde och pratade med FK i dag oxå min går ut i sept.  han på FK sade att skicka in en ny ansökan innan 1 juli så sade han att man slipper tjafset. Så sade den jag prata med på FK. Nej du behåller din ersättning tiden ut.. men detta gäller de som skall söka efter 1 juli =/. så de som måste sköa om efter beslutet är taget.. kan få det jobbigt =(
    Vilket är typiskt då inte alla läkare jobbar i Juni och mina läkare verkar alla vara helt väck.
  • Kirste

Såvitt jag förstått det är det bara ett förslag än så länge, men rätta mig om jag har fel!

• Anonym (39)

Det där förslaget är helt uppåt väggarna!

Jag är sjukskriven, hade visserligen kunnat få sjukersättning beviljat, men valt att vara föräldraledig.

Utan rätt resurser kan jag inte gå tillbaks till arbete- är det då meningen att jag och min sambo skall sälja alla våra tillgångar, flytta från huset för att sedan leva på soc???

Hur i h-vete är det tänkt? Det enda det leder till för min del är att jag MÅSTE gå tillbaks till jobbet, jobba ihop ny sjukpenning och sedan vara sjukskriven igen- eller så blir jag sjukpensionär (hur kul är det då???)

• Mistyday
    Kirste skrev 2008-06-04 14:41:16 följande:
    Såvitt jag förstått det är det bara ett förslag än så länge, men rätta mig om jag har fel!
    skall upp till regeringen för beslut snart och godkänner de riksdagens förslag börjar det gälla from 1 juli
  • Anonym (39)

Jag fattar inte att det inte är ngn som reagerat!

Man hör ingenting i medierna och det verkar så jättekonstigt allt. Är det så att vi långtidssjuka inte räknas?

Vi blir inte friskare för att man drar in våra pengar!!!

• Reglementet

Man borde satsa mer pengar på att rehabilitera personerna, så slipper folk vara långtidssjukskrivna.

• Anonym (sjukbidrag)
    Kirste skrev 2008-06-04 14:41:16 följande:
    Idag så sa man JA till denna nya lag!!!
    Så nu är det bestämmt!
    Röstsiffror å annat kan du läsa mer om här....

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=425293

Usch så oviss framtiden känns nu igen!
  • Anonym

Det är bara att förbereda sig inför sista smörjelsen samt hänga upp snaran i taket färdigt för snart bär det av till andra sidan

Svar på tråden Tidsbegränsad sjukersättning (förtidspension) avskaffas! Nån som vet?