• Tess the mess

Någon som bytt efternamn på hela familjen?

Vi gifte oss för 4 år sedan och då tog jag makens rätt tråkiga efternamn som mina barn har hetat redan från födseln. Nu är barnen 3 resp 5 år och vi har kommit fram till att vi vill ta ett gemensamt släktnamn istället.
    5-åringen är väldigt anti och det känns inte bra att byta mot hennes vilja. Men släktnamnet är såååå mycket finare
    Någon som har bytt namn och hur har era barn tagit det?

• Svar på tråden Någon som bytt efternamn på hela familjen?
  • guldplutt

Vi har bytt namn allihop, men vår flicka var så liten att hon inte hade så mkt åsikter om det

• Moa81

ååh här hakar jag på... samma sak i min familj fast vi behöll våra gamla namn vid giftemålet och hann aldrig bestämma oss för ett gemensamt.. Hur mkt kan det kosta att  byta för tre personer??

ღ Hilma 070330 ღ
  • Tess the mess

Nej det hade ju varit väldigt smidigt att göra det i samband med vigseln. Min man är tyvärr lite trögstartad ibland

• Tess the mess

Det kostade typ 1500-2000 kr har jag för mig, för en hel familj alltså.

• Moa81
    Svar på #3
    Tess the mess skrev 2008-06-04 14:19:24 följande:
    Nej det hade ju varit väldigt smidigt att göra det i samband med vigseln. Min man är tyvärr lite trögstartad ibland
    duuu min man goood alltså är ibland så trögstartad att jag vet inte va... *suckar uppgivet* jag hade helst velat det i samband med vår vigsel.. men nej nej det fixar vi sen...

good damn it!

1500-2000 säger du.. inte farligt alls
    ღ Hilma 070330 ღ
  • mamax3

1500 kostar det för en familj. På prvs hemsida står dock att man då måste vara gifta/registrerade partners.

Våra barn var små när vi bytte så vi hade inte det att ta hänsyn till.

Linus & Emilia & Ella mina älskade busisar
  • Tess the mess

Nej det är priset man får betala för att vara trögstartad
    Har PRV-s papper ifyllda hemma och tycker att det är en bra grej att investera skattepengar i MEN tycker att det är svårt att "köra över" dottern.

• Maria40

Vi bytte inte namn på riktig men ändrade stavningen, innan barnen fyllt 18 år - för då fick de det nya namnet "gratis". En familj kostar samma oavsett om det är 2 vuxna eller 2 vuxna och 10 barn under 18 år.

• Tess the mess

Jo jag vet. Har alla papper hemma men tvekar i och med att min dotter inte vill byta namn Så jag är nyfiken på hur andra barn som bytt namn har reagerat. Finns det någon som bytt namn mot barnens vilja?

• Maria40

Vi var överens alla, men det var ju inget riktigt byte.

Ska ni byta så ska ni göra det nu innan hon börjar skolan, jag tror att hon vänjer sig fort. Barn har inte förmågan att "förstå" och ta sådana beslut, de vill nästan alltid ha det som det alltid har varit.

• Tess the mess

Nej det är ganska tydligt att det är en vanesak för henne. Vi ska låta henne smälta det hela ett tag så kanske hon mjuknar lite. Hon börjar skolan om ett år så än finns det tid
    Tack för svar!

• Tess the mess

Hur kände din man inför det? Var det ok?

• Dixie

Jag hade inte tagit hänsyn till en 5 åring i detta fallet - det är ju en sak föräldrarna bestämmer! Tror inte heller en 5 åring förstår vad det innebär och hon vänjer sig säkert snabbt!

Svar på tråden Någon som bytt efternamn på hela familjen?