• Veronica7

Ettåring som bara biter sin mamma

Hjälp vad ska jag göra!? min ettåring bits så jag blöder och får blåmärken. Det "konstiga" är att han bara biter mig och ofta när han är trött. Han har även börjat skrika så högt att jag är lomhörd... jag försöker ignorera skriken och tillrättavisa när han bits men inget tycks hjälpa. Några tips någon?

• Svar på tråden Ettåring som bara biter sin mamma
  • Bärmamma

Hej!

(skrev nyss ett inlägg, men det försvann...försöker igen)

Vår son bet mig mycket kring ettårsåldern också. Inte så hårt som du beskriver, men hårt nog för att göra ont. Precis som i ert fall, så bet han bara mig (mamma). Han bet mig främst i magen och någon gång på axeln.

Jag tolkade det som att det hade att göra med dels att han fick tänder, så det kliade, och dels att vi hade slutat med amningen en månad tidigare. Jag tror att han delvis hade glömt amningen, men mindes att det var något mysigt som hade med hans mun och min mage/bröst att göra, så då bet han mig i magen, för det var det närmaste hn kom på att göra (brösten låg ju skyddade i bh:n).

För vår del löste det sig efter ett antal veckor. Del av lösningen var att vi fick honom att blåsa mig i magen så att det lät istället för att bita. Det tyckte han var så roligt, så när han bara blev påmind om att det var blåsa och inte bita han skulle göra, så gick det bra. Vi sa också till på skarpen direkt när han bet.

Lycka till!

• Sunshine79

hej
    min son bet också mig och bara mig, tills jag fick blåmärke, aldrig blöde, sa alltid nej till honom visar att det gjorde ont, och visade honom att pussas istället, det var inte lätt, för han kunde bita direkt efter igen, ca 3 månader efter är det borta, men kan hända ibland fast väldigt sÄllan, ge inte upp

• godisälskaren

Jag hade samma problem. Bara mig bet hon. Jag sa till på skarpen och direkt så det slutade ganska snart. Man måste vara extremt tydlig och inte skoja bort det i nästa sekund. Ibland slutar barnen att bitas direkt och ibland tar det lite längre tid. Det är iallafall skönt att hon aldrig bet något annat barn, det hade varit ännu jobbigare.

mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • sassy123

Min son brukade också bita mig när han var runt ett år. Han gjorde det när han var trött, och ibland om han blev besviken för att han inte fick som han ville, eller var hungrig. Först tänkte jag att det var någon form av trots, och så försökte jag säga nej varje gång han gjorde det, men det funkade inte så bra. Sedan kom jag på, att eftersom han bara gjorde det när han ville något så måste det varit hans sätt att berätta för mig att något inte var bra. Och då tänkte jag, att om jag säger "nej" till honom varje gång han biter, så kommer han inte bara att lära sig att man inte får bitas, utan även att det inte är någon idé att tala om för mig när han vill sova, äta osv eftersom jag ändå ignorerar honom. Så då började jag istället försöka lyssna mer på hans signaler, och ge honom det han ville ha innan han bet mig (nu menar jag alltså mat, sömn osv, inte att han fick göra precis vad han ville). Jag märkte då att han visade vad han ville på andra sätt först, och att det bara var när jag ignorerade honom som han bet mig. Sedan jag började med detta för ett halvår sedan har han bitit mig kanske fem gånger, så det har alltså blivit mycket bättre.

• nynne76
    sassy123 skrev 2008-06-05 19:15:10 följande:
    Min son brukade också bita mig när han var runt ett år. Han gjorde det när han var trött, och ibland om han blev besviken för att han inte fick som han ville, eller var hungrig. Först tänkte jag att det var någon form av trots, och så försökte jag säga nej varje gång han gjorde det, men det funkade inte så bra. Sedan kom jag på, att eftersom han bara gjorde det när han ville något så måste det varit hans sätt att berätta för mig att något inte var bra. Och då tänkte jag, att om jag säger "nej" till honom varje gång han biter, så kommer han inte bara att lära sig att man inte får bitas, utan även att det inte är någon idé att tala om för mig när han vill sova, äta osv eftersom jag ändå ignorerar honom. Så då började jag istället försöka lyssna mer på hans signaler, och ge honom det han ville ha innan han bet mig (nu menar jag alltså mat, sömn osv, inte att han fick göra precis vad han ville). Jag märkte då att han visade vad han ville på andra sätt först, och att det bara var när jag ignorerade honom som han bet mig. Sedan jag började med detta för ett halvår sedan har han bitit mig kanske fem gånger, så det har alltså blivit mycket bättre.
    Är inne på samma tänk. Min som är 11 mån och bits också när det är något som inte är bra. Tror det är hans sätt att tala om att han vill något...
  • Dis

min son 9,5 mån, biter mig också. När han är trött eller ibland glad verkar det som. Har precis slutat amma. Ibland innan han biter gör han sugmärken, tänkte att det kanske har med amningslutet att göra.
    Jag har låtit han hållas, men ser nu att jag fått lite ärr och ganska mkt blåmärken..häromdagen ville han bita sin kompis (när han var glad) Så nu har jag börjat säga ifrån, och jag tror det kommer att funka!

• Veronica7

Tack för alla svar! Jag är oxå inne på att det är nått han vill inte att han bits för att jävlas =) men ibland tror jag at det är uppmärksamhet han vill ha och nånstans måste man ju dra gränsen på hur de få påkalla oss den uppmärksamheten. Eller hur? Ibland ser man mammor och pappor som helt ignorerar barnens stilla vädjan och då förstår jag om barnen lessnar! Men jag vill gärna tro att jag ser min son... men visst kan man bli bättre på att läsa signalerna.

• dockteater

Åh vad skönt att läsa! Min son är också ett drygt år och just nu hemskt bitig och skriker överljudsskrik så det slår lock för öronen! Jag får nästan panik av skiken!!! Han har inte alls skrikit tidigare och varit ett så gulligt barn...

Han var bitig en period i vintras också, men då fick jag honom att sluta. Lärde honom att "prutta" med munnen mot min hud istället, det tyckte han var kul. Men nu biter han massor igen, i mina knäskålar, armbågar, kinder, osv. Jag ammar fortfarande morgon och kväll och vi har inte gjort några andra stora förändringar. Det ser ut som att han ska få många kindtänder snart, kanske är det så? I vintras när han bet så fick han alla framtänder... Han biter när han är trött, brukra betyda att han vill gå och vila.

Jag tycker skriken är värst, riktiga trotsskrik, som jag ofta tycker är lite svåra att tolka. Jag vet ofta inte vad som är fel, det känns mest som att han testar gränser. Suck. Hur får man honom att sluta vråla??? Ska man ignorera skriken så det blir ointressant att skrika? Eller ska man skälla tillbaka, hålla för mun, vad göra??? Han bara skrattar när jag säger: Tyst!

Svar på tråden Ettåring som bara biter sin mamma