Min son brukade också bita mig när han var runt ett år. Han gjorde det när han var trött, och ibland om han blev besviken för att han inte fick som han ville, eller var hungrig. Först tänkte jag att det var någon form av trots, och så försökte jag säga nej varje gång han gjorde det, men det funkade inte så bra. Sedan kom jag på, att eftersom han bara gjorde det när han ville något så måste det varit hans sätt att berätta för mig att något inte var bra. Och då tänkte jag, att om jag säger "nej" till honom varje gång han biter, så kommer han inte bara att lära sig att man inte får bitas, utan även att det inte är någon idé att tala om för mig när han vill sova, äta osv eftersom jag ändå ignorerar honom. Så då började jag istället försöka lyssna mer på hans signaler, och ge honom det han ville ha innan han bet mig (nu menar jag alltså mat, sömn osv, inte att han fick göra precis vad han ville). Jag märkte då att han visade vad han ville på andra sätt först, och att det bara var när jag ignorerade honom som han bet mig. Sedan jag började med detta för ett halvår sedan har han bitit mig kanske fem gånger, så det har alltså blivit mycket bättre.