• ojbebis

Svart kakel i kök- blankt eller matt, HJÄLP!!

Vi har efter lite funderande tänkt sätta svart kakel i nyrenoverade köket. Köket är vitt, svart/grå bänkskiva å hantag i rostfritt. Ljusa väggar å rostfria vitvaror.

Plattorna är ca 30x10 cm. Vi har problem med att bestämma oss för om vi ska ha blankt kakel el mer matt. Får olika bud från olika håll om för å nackdelar.
    Någon som har haft blankt/matt kakel å kan komma med tips??
    Hur mkt ser man kladd, stänk osv?
    Är lite panikbråttom för kaklet ska bsetällas ikväll....

Någon som kan hjälpa oss??

• Svar på tråden Svart kakel i kök- blankt eller matt, HJÄLP!!
  • Heranell

Jag skulle ha tagit blankt kakel. Vet inte om det lättare ser skitigt ut än matt, men det är snyggare (tycker jag)!
    inbillar mig att det är lättare att hålla rent också.

• ojbebis

Mmmm just lättare å hålla rent tror jag oxå det är men det är ju om alla fläckar syns, vill ju inte skura hela kaklet varje dag

• Jiji

Svart blankt är sjukt snyggt! Men det kräver ju lite mer rengörning än om man har matt, det blir lätt fläckar som syns. Men om ni är duktiga på att hålla efter så skulle iaf jag ta blankt!

• BeccaStina

matt heelt klart men det e bara för att jag e nojjig när det gäller att all smuts,fingeravtryck jaa att allt syns på blankt.

• Heranell

Men hur ofta är man och kluddar med fingrarna på kaklet?
    Matstänkt OK, men det får man lätt bort ju.
    Matt känns som lort lättare fastnar på om du fattar vad jag menar.

• Suri

Blankt absolut. Det syns massor av kladd på matt, särskilt flottstänk. Blankt ser frächare och lyxigare ut.

• Anna Paulita

Jag tycker matt är mycket snyggare, speciellt om ni ska ha svart kakel.

• ojbebis

Tack för era svar!
    Blir att sova på saken å beställa tidigt imorron, men det lutar åt ett lite mer matt. Finns tydligen nå´t halvmatt som maken blev tipsad om så det blir en tur på morronkvisten för å se på det.
    Tycker sjäv att blankt är snyggare men med en 1 årig buspojke (kalas imorron!) så hinner vi inte städa å feja som man alltid vill.

Svar på tråden Svart kakel i kök- blankt eller matt, HJÄLP!!