• Älskarlivet

Får jag handla innan jag hämtar barnet på dagis?

Dags för inskolning i augusti på vårt första barn.
    Med andra ord kan jag (ännu) inte några regler alls kring omsorg.

Får man till exempel handla mat INNAN man hämtar barnet på dagis eller måste man först hämta och sen handla? Får man till exempel klippa sig innan man hämtar barnet osv? (frågan var bara ett exempel).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-04 15:06
    Om jag väljer/får sluta 1 timme tidigare från jobb just för att klippa mig till exempel....är det okej då?

Givetvis ska jag ta det med dagiset men vill fråga här först så man inte gör bort sig .

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-05 09:32
    Tack för alla svar!
    Ska höra med dagis hur deras regler och syn är.

Precis som många skriver här så är det ju en kasse med mat jag menar, ingen veckohandling .

Det är ett Montessori han ska gå på och där både lämnar och hämtar man barnet påklätt vid grinden, föräldrarna "får" inte komma in utan det sköter fröknarna. Rätt skönt faktiskt.
    Dm har sagt på ett informationsmöte vi var på att är man minsta lilla sen så måste man ringa innan.

• Svar på tråden Får jag handla innan jag hämtar barnet på dagis?
  • Nenne 71

Barnomsorgen gäller för arbetstid och resväg. Alltså får du inte handla eller klippa dig innan hämtning.
    Men det kan ses mellan fingrarna på vissa dagis. Bäst att höra på just erat dagis.

• Elli80

Den generella regeln är att du bara får ha barnet på förskolan då du förvärvsarbetar, studerar eller är sjukskriven. Är du arb.lös har du rätt till barnomsorg 15h per vecka. Undantag finns troligen. Hör efter på er förskola.

• Maria40

Hur vet dagiset om jag otillåtet handlat på vägen hem?

• Snutte83
    Elli80 skrev 2008-06-04 15:01:16 följande:
    Den generella regeln är att du bara får ha barnet på förskolan då du förvärvsarbetar, studerar eller är sjukskriven. Är du arb.lös har du rätt till barnomsorg 15h per vecka. Undantag finns troligen. Hör efter på er förskola.
    När man studerar får man ha barnet på dagis fast man inte har lektioner, för att man ska kunna göra hemarbete (läxor).
    T.ex. studerar jag heltid, får sonen vara heltid på dagis. Fast jag inte ha lektioner hela dagen. men då gör man ju skolarbete hemma istället.
  • TwistedSister

Jag brukar alltid ta med min son när jag handlar, eller gör vad som helst för övrigt. Men jag har ju inte lämnat nåt intyg till förskolan om vilka arbetstider jag har, jag har bara sagt att den tiden kommer jag och lämnar och den hämtar jag. Men har sagt att jag ska hämta halv fem fast jag nästan alltid kommer kl fyra, för att jag inte ska komma "försent" om jag skulle missa en buss eller trafiken går trögt pga olycka, vägarbete etc. Det är ju mycket mer accepterat att komma lite tidigare än avtalat ofta, än lite försent ibland. Så skulle jag vilja handla själv så kunde jag ju göra det mellan 4-halv 5. Men bäst att fråga på eran förskola hur de vill ha det där.

• HWikström

Jag var nyss på utvecklingssamtal på min dotters förskola och den förskoleläraren som jag pratade med tyckte sa att alla som betalar heltid för sitt barn men slutar tidigare eller så ska självklart få handla innan de hämtar sitt barn på förskolan. jag bor dock i Stockholm och hon sa också att Stockholmskommun var rätt generösa vad gäller tider och allt annat. Är glad för att jag bor i Stockholm.

• Kaldorei

Ja, att sthlmsförskolorna e generösare av sig beror ju troligtvis på att det tar sån förbannat lång tid att ta sig från punkt A till punkt B där..... för hur kul e det ju egentligen att:
    1. ta sig till dagis
    2. hämta trött grinigt och säkert hungrigt barn
    3. ta med det trötta gringa hungriga barnet till närmsta affär, som typ kan ta evighet att ta sig till....=/

Här i mindre städer e det ju mkt enklare att ta sig till ställen och går mycket fortare....

HWikström skrev 2008-06-04 19:07:38 följande:
    Jag var nyss på utvecklingssamtal på min dotters förskola och den förskoleläraren som jag pratade med tyckte sa att alla som betalar heltid för sitt barn men slutar tidigare eller så ska självklart få handla innan de hämtar sitt barn på förskolan. jag bor dock i Stockholm och hon sa också att Stockholmskommun var rätt generösa vad gäller tider och allt annat. Är glad för att jag bor i Stockholm.
  • sol1

jag hadlar osv innan jag hämtar på dagis jag betalar för att ha mitt barn där det är ingen som sagt nåt annat. skillnaden mellan mindre städer och stockholm är bla att är du arbetslös så får du ha barnen på dagis 9-15 varje dag i sthlm men på mindre orter gäller 15 timmar i veckan

• Flamma

Maria40: Det är ju inte så lätt för dem att veta, men det lär ju bli pinsamt om man säger att man jobbar till 17 och möter en fröken på Ica vid 16.30

• Flamma

Själv så handlar jag endast under de perioder när Melvin är 15 timmars barn. Jag är inte förtjust i dagis i allmänhet och tror att Melvin mår bäst av att vara med sina föräldrar Alltså så tar jag med honom när jag handlar eller låter han vara med mormor eller morfar.

Svar på tråden Får jag handla innan jag hämtar barnet på dagis?