Tillbehör till grillat kött?
Imorgon ska vi grilla, kommer att bli marinerad fläskfilé men på tillbehörssidan står det still! Vi är trötta på potatissallad,klyftpotatis och ris! Vad ska vi hitta på för något gott? Alla tips är välkomna!
Imorgon ska vi grilla, kommer att bli marinerad fläskfilé men på tillbehörssidan står det still! Vi är trötta på potatissallad,klyftpotatis och ris! Vad ska vi hitta på för något gott? Alla tips är välkomna!
Morotstzatziki
Guacamole
Ratatouille
Gottigottgott!
potatisgratäng
Jag testade nyligen att riva potatis, smälta smör: blandade det med salt & peppar och pressade ihop det i ugnsform. Blev jättegott!
Vet inte vilken potatissallad du m enar men jag brukar göra ljummen och det är supergott!
Om du vill ha recept så säg till.
Grillad nypotatis.
Koka den, lägg den i folie med salt, smör, örter efter behag, ev babymorötter och grilla tills allt är genomvarmt och smöret smält
Grönsaksspett
Vitlökssås (c f, krossad vitlök, salt, peppar, persilja)
en god grönsallad med blandade färska grönsaker o färsk frukt!! Då behöver man inget annat till.
förslag på vad man kan ha i...
Färsk ananas
Honungsmelon
äpplen
Papaya
Vindruvor
Gurka
coctailtomater
majskorn
röd paprika
kruksallad
röd lök
avocado
gröna ärtor
Vitlöksbröd,
tzatziki,
tomatsallad med mozarella, färsk basilika och ruccola,
ananassalsa,
grillade zucchini,
sotad paprika
Hemmagjord potatissallad!
Färskpotatis tärnas i lagom stora bitar o kokas med en knippe dill tills dom är mjuka.
Häll över i en skål som tål värme
hacka ordentligt med röd lök o häll över
häll på kapris efter tycke o smak
1 burk (2dl) creme fraiche med chilismak
flingsalt och lite vitpeppar
2 vitlöksklyftor grovhackas
2 dl gräddfil eller naturell creme fraiche
rör om o servera ljummen!!
Kokt potatis (helst nypotatis) Om det är gammal potatis så gör den i mindre bitar.
Dressing som blandas med olja och vatten (min favvo är örtagård)
Ta bara två matskedar vatten och två matskedar olja istället för de tre som står på paketet. Pressa i en vitlöksklyfta och salta och peppra.
olika sorters sallad, ruccola, mache, isberg
körsbärstomater
salladsärtor
fetaost
rödlök
gurka
paprika
(egentligen allt som du tycker är gott)
När potatisen är nykokt och alldeles varm häller du över hälften av dressingen och blandar med potatisen. Låt svalna.
Andra hälften häller du över salladen.
När potatisen är lite ljummen blandar du den med salladen - servera!
MUMS!! Vi äter den säkert tre gånger i veckan på sommaren. Ibland byter vi ut potatisen med pasta. Gott till allt från köttbullar till kycklingfilé....
Grillad polenta med soltorkade tomater, oliver, basilika och parmesanost är en höjdare. Jättelätt att göra dessutom
Sedan var det ett bra recept på tomatsalsa i senaste nummret av Buffé...
Men jösses vilken massa gott ni kommer med! Nu blir det verkligen svårt att välja! Får visa för gubben när han kommer hem och så får han välja ut det han tycker verkar godast! Tusen tack!
Jag brukar göra en jättegod sås att ha till. Tyvärr har jag inget bra tips på annat tillbehör än de som redan finns, men såsen kan jag bidra med!
Matyoughurt
mangochutney efter tycke och smak
chilikrydda
curry
salt
peppar
citronssaft
Blanda ihop och smaka av! Jättegott till t.ex. grillad kyckling eller fläskfilé!
Ska absolut göra potatissalladen med grönsakerna i helgen!
BAkad potatis med massor av smör.
Jag brukar göra Grönsaksspett som man grillar till!
Brukar ha på Malskolvar,paprika,lök,squash,tomat och sedan lägger jag grönsakerna i marinad!
Sedan kan du servera det med morotstsatsiki, vanlig men med morot ist för gurka...superlätt!
Vi kokade faktist potatisen och sedan pressade den på tallrikarna med potatispressen. Blir mycket gott!
Cole slaw passar utmärkt till grillat kött. Servera det och något gott bröd till tex foccacia.
Baconinlindad grön sparris. Ca 1 skiva bacon/3 st sparrisar. MUMS!!!
Lök bakad i ugnsfolie direkt på kolbädden är också gott till!