• skånetös78

Tillbehör till grillat kött?

Imorgon ska vi grilla, kommer att bli marinerad fläskfilé men på tillbehörssidan står det still! Vi är trötta på potatissallad,klyftpotatis och ris! Vad ska vi hitta på för något gott? Alla tips är välkomna!

**Blivande Fru Nordström**
  • Svar på tråden Tillbehör till grillat kött?
  • Trinity78

Morotstzatziki
    Guacamole
    Ratatouille

Gottigottgott!

If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • Pikku Enkeli

Jag testade nyligen att riva potatis, smälta smör: blandade det med salt & peppar och pressade ihop det i ugnsform. Blev jättegott!

• mini79

Vet inte vilken potatissallad du m enar men jag brukar göra ljummen och det är supergott!

Om du vill ha recept så säg till.

• Linda1976

Grillad nypotatis.

Koka den, lägg den i folie med salt, smör, örter efter behag, ev babymorötter och grilla tills allt är genomvarmt och smöret smält

Grönsaksspett

Vitlökssås (c f, krossad vitlök, salt, peppar, persilja)

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    mini79 skrev 2008-06-04 15:32:11 följande:
    Vet inte vilken potatissallad du m enar men jag brukar göra ljummen och det är supergott!Om du vill ha recept så säg till.
    Jag säger till!!!

Är trött på färdigköpt äckelkletig...
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Nyfiken gul

en god grönsallad med blandade färska grönsaker o färsk frukt!!  Då behöver man inget annat till.

förslag på vad man kan ha i...

Färsk ananas
    Honungsmelon
    äpplen
    Papaya
    Vindruvor
    Gurka
    coctailtomater
    majskorn
    röd paprika
    kruksallad
    röd lök
    avocado
    gröna ärtor

• Trinity78
    Linda1976 skrev 2008-06-04 15:32:33 följande:
    Grillad nypotatis.
    Ja! Det är supergott!
    If life hands you lemons, don't bother making lemonade... just pelt them at someone else!
  • annca

Vitlöksbröd,
    tzatziki,
    tomatsallad med mozarella, färsk basilika och ruccola,
    ananassalsa,
    grillade zucchini,
    sotad paprika

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Nyfiken gul

Hemmagjord potatissallad!

Färskpotatis tärnas i lagom stora bitar o kokas med en knippe dill tills dom är mjuka.

Häll över i en skål som tål värme

hacka ordentligt med röd lök o häll över

häll på kapris efter tycke o smak

1 burk (2dl) creme fraiche med chilismak

flingsalt och lite vitpeppar

2 vitlöksklyftor grovhackas

2 dl gräddfil eller naturell creme fraiche

rör om o servera ljummen!!

• mini79

Kokt potatis (helst nypotatis) Om det är gammal potatis så gör den i mindre bitar.

Dressing som blandas med olja och vatten (min favvo är örtagård)
    Ta bara två matskedar vatten och två matskedar olja istället för de tre som står på paketet. Pressa i en vitlöksklyfta och salta och peppra.

olika sorters sallad, ruccola, mache, isberg
    körsbärstomater
    salladsärtor
    fetaost
    rödlök
    gurka
    paprika
    (egentligen allt som du tycker är gott)

När potatisen är nykokt och alldeles varm häller du över hälften av dressingen och blandar med potatisen. Låt svalna.
    Andra hälften häller du över salladen.

När potatisen är lite ljummen blandar du den med salladen - servera!

MUMS!! Vi äter den säkert tre gånger i veckan på sommaren. Ibland byter vi ut potatisen med pasta. Gott till allt från köttbullar till kycklingfilé....

• Magnus80

Grillad polenta med soltorkade tomater, oliver, basilika och parmesanost är en höjdare. Jättelätt att göra dessutom
    Sedan var det ett bra recept på tomatsalsa i senaste nummret av Buffé...

• skånetös78

Men jösses vilken massa gott ni kommer med! Nu blir det verkligen svårt att välja! Får visa för gubben när han kommer hem och så får han välja ut det han tycker verkar godast! Tusen tack!

**Blivande Fru Nordström**
  • Lotlas

Jag brukar göra en jättegod sås att ha till. Tyvärr har jag inget bra tips på annat tillbehör än de som redan finns, men såsen kan jag bidra med!

Matyoughurt
    mangochutney efter tycke och smak
    chilikrydda
    curry
    salt
    peppar
    citronssaft

Blanda ihop och smaka av! Jättegott till t.ex. grillad kyckling eller fläskfilé!

• Linda1976

Ska absolut göra potatissalladen med grönsakerna i helgen!

• Carro W

BAkad potatis med massor av smör.

• jesste

Jag brukar göra Grönsaksspett som man grillar till!
    Brukar ha på Malskolvar,paprika,lök,squash,tomat och sedan lägger jag grönsakerna i marinad!
    Sedan kan du servera det med morotstsatsiki, vanlig men med morot ist för gurka...superlätt!

• Lilla Mimsan

Vi kokade faktist potatisen och sedan pressade den på tallrikarna med potatispressen. Blir mycket gott!

• SoloYo

Cole slaw passar utmärkt till grillat kött. Servera det och något gott bröd till tex foccacia.

• GladaMamman

Baconinlindad grön sparris. Ca 1 skiva bacon/3 st sparrisar. MUMS!!!

Lök bakad i ugnsfolie direkt på kolbädden är också gott till!

Svar på tråden Tillbehör till grillat kött?