• Tessa17

Böter för snatteri.

Min 16 årige son har snattat i en livsmedelbutik tillsammans med 2 andra kompisar för 45 kr var. Det blev polis anmälan och förhör på platsen. Polismanen har frågat om min son får barnbidrag och om han har några pengar på banken, och da sade jag att han hade 10 000 kr på sitt bank konto. Kommer åklagaren att ta hänsyn till de pengarna när han fattar beslut hur stora böter kommer min son att betala.Hur stora böter får man räkna med för snatteri för en 16 årig? Blev det en rättegång? Måste man närvara där som föräldrer?

• Svar på tråden Böter för snatteri.
  • Anonym

Hoppas han får dryga bäter så han lär sig e läxa...

Hur stora böterna blir har jag ingen aning om...

• Anonym (fluff)

Om din son har erkänt brottet i förhör blir det ingen rättegång. Rättegången har ju bara som uppgift att reda ut vad som hänt, men det är ju redan känt. Snatteri är knappast ett brott som ger kännbart straff, räkna inte med några större summor, max en tusenlapp skulle jag säga.

• ouiouioui

Om man godtar det strafföreläggande som åklagaren utfärdar blir det ingen rättegång. Med tanke på det låga värdet på de snattade varorna blir nog inte bötesbeloppet så stort, har inte tabellen framför mig.

• Anonym

Har för mig att det är penningböter om beloppet ligger under 50 kr eller 100 kr. Ca 500 kr i penningböter. Att han har pengar på banken spelar alltså ingen roll i detta avseende.

• Anonym

Anledningen till att polismannen frågade om inkomst är för att böter är inkomst beprövat

• Anonym

Dagsböter är inkomstprövat. Penningböter är en fast summa. Vid snatteri av något som endast kostar 45 kr får man enligt praxis inte dagsböter utan istället penningböter och då spelar inte inkomsten någon roll.

Hade han däremot snattat för ett högre belopp hade inkomsten varit viktig eftersom han då hade riskerat att få dagsböter istället.

Svar på tråden Böter för snatteri.