• Pyff

Kan krusbär och vinbär torka???

Har en krusbärsbuske och en vinbärsbuske i rabatten. Nu ser båda ut som skit! Gulgröna glesa blad och allmänt trista. Vinbärsbusken verkar ha tappat en massa bär och krusbär ser det inte ut att bli några alls!! Visst har det varit varmt och torrt som attan senaste veckan nu, men jag trodde faktiskt inte att sådana buskar kunde typ dö av torka! De sitter ju som sagt i en rabatt bland andra blommor och växter och dessa blommar och växer..................

Pyff på er!
  • Svar på tråden Kan krusbär och vinbär torka???
  • Andaloal

Jo dom kan torka tydligen.
    Mår nog bäst av en skvätt vatten nångång

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • jonnysbrud

Min mamma har för vana att vattna krusbär och vinbärs buskar var tredje dag om somrarna. Dom har stora rötter och får därför inte in samma näring och vatten mängd som dom behöver.

• isisisis

Det är väl klart att de kan torka!

varför skulle de inte kunna torka?

De är ju beroende av vatten som alla andra växter.

Deras bär ska ju dessutom vara fyllda med saftfyllda....

Inte så lätt i denna torka.

• Pyff
    isisisis skrev 2008-06-04 17:38:49 följande:
    Det är väl klart att de kan torka!varför skulle de inte kunna torka?De är ju beroende av vatten som alla andra växter.Deras bär ska ju dessutom vara fyllda med saftfyllda....Inte så lätt i denna torka.
    Alltså jag kanske var lite otydlig i min TS, det är klart jag fattar att de KAN torka men trodde inte att det gick så fort.............jag menar det har ju inte direkt varit öken-vamt och sååå himla länge har ju inte värmen varit här. Det jag tycker är konstigt är ju att blommorna och annat i rabatten verkar må bra................ Om jag tänker på hur det var när jag var liten så hade vi ju massa krusbärsbuskar tex och det var aldrig nån som vattnade dem!
    Pyff på er!
  • isisisis

Jag vet inte hur det är där du bor,men i halva Sverige är det brandrisk 6 på skalan,och det är det högsta man kan gå...

Det är snustorrt i över halva Sverige iaf.Enligt metrologerna.

Här går fåglarna och gapar.

• isisisis

När du var liten hade inte klimatförändringarna drabbat jorden i samma omfattning förmodligen heller

Numer är vädret mer extremt

Svar på tråden Kan krusbär och vinbär torka???