2-års trots - Är detta normalt? Går alla verkligen igenom detta?
Min dotter är nu 2 år och 1 månad och har börjat bli väldigt trotsig och allt är "nej". På nått sätt verkar hon ha mycket aggresiva känslor hon inte kan hantera och skriker hela tiden för ingenting. (Hon är sen med talet så hon pratar inte förutom när hon säger "nej", typ.) Det här är något alldeles nytt för oss då hon varit ett VÄLDIGT lugnt och försiktigt barn.
Idag nådde hon toppen av frustration och det slutade i att både hon, som var rosenrasande blå i ansiktet av skrik/vrål/gråt/frustration, och jag storgrät. Hon ålade sig på golvet när jag skulle lyfta upp henne eller prata till henne, kröp omkring och storgrät argt. Allt var fel. När vi skulle gå ut (för jag trodde att hon skulle gilla det) slutade hon gråta en stund (5min). Men hon sprang bara ut i vägen där hon vet att hon inte får gå - sen var det igång igen. De var bara att vända direkt medan alla på gården stirrade på mig och min fullständigt omöjliga vrål-unge. När vi kom hem lyckades jag tillslut få ner henne i sängen och såg till att hon inte klättrade ur, sen stängde jag dörren om henne. Hon vrålade väl i ca 15 min sen somnade hon. Men hela scenariot höll väl på en timme kanske. *uttmattad och lessen mamma* Har aldrig sett henne bete sig så här...
Är det här vanligt för åldern? Är det något alla barn måste gå igenom? Finns det nått man kan göra för att hjälpa till? Hur länge brukar det hålla på så här?
Lillebror är ju 3 mån nu och får lite mer uppmärksamhet nu. Vi har ju även börjat säga till henne mer nu av saker hon inte för göra, tex "ryck inte mamma i håret" eller "kasta inte mat på golvet" mm. Sådant som man vill lära sina barn (helst) Men då brukar hon bara skratta och fortsätta... Hon har även slutat att sova på dagen (vill inte), det är bara ibland i vagnen det händer numera så det resulterar i att hon blir väldigt trött om dagarna. Och jag undrar om sockernivåerna är låga på dagen (vet inte om jag ger för lite till mellis..) Ibland tror jag hon har tråkigt, hon är ju hemma med mig å lillebror hela dagarna utom när vi går ut och till öppna likande "förskolan" 2 ggr i veckan. Hjälper miljöombyte om hon har tråkigt, kanske?
Känner mig lite hjälplös. Jag som trodde jag skulle kunna hantera sådana här saker bättre, men jag vet faktiskt inte vad jag ska göra eller hur jag ska hantera det. Vad gör jag för fel?