• Tutilure

Får vi sätta upp insynsskydd/plank?

Vi har nyligen flyttat in i ett parhus där vi har grannar på båda sidor om vår tomt.
    Mot den granne vars hus sitter ihop med vårt hus finns en häck som är illa skött och inte särkilt tät. För att få lite insynsskydd och avskärmning skulle vi nu vilja sätta upp ett högt plank/insynsskydd i den här stilen:
    www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx

Både grannen och vi har inglasad altan som sitter ihop och det är mellan dem som vi vill sätta upp insynsskyddet.

Kan vi göra det? Eller kan grannen ha något att säga till om det?
    Jag vill ha så mycket insynsskydd som möjligt och som det är nu så blir det nästan som om grannen står utanför fönstret om de står i den delen av trädgården.

Sen undrar jag lite om häcken som är mot den andra grannen. Den är bättre skött och mer tät, men inte så hög, så den vill vi ha mycket högre. Om grannen vill ha den som den är nu hur gör man då?

Självklart ska vi ju prata med grannarna, men jag undrar mer vad som händer om de motsätter sig våra önskemål.

Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • Svar på tråden Får vi sätta upp insynsskydd/plank?
  • Agamemnon

När jag ringde till kommunen och frågade vad som gäller för staket så sa de att man får göra "vad man vill" så länge man inte överskrider 1 m (+/- några cm). Vill man ha något högre måste man först ringa till dem och så kommer någon och tittar. Ingen aning dock om det gäller i ert fall eller där ni bor så mitt råd: ring till kommunen och fråga.

♥ Olivia 080308 ♥
  • Elsie76

Vet att en regel är att planket inte får vara närmare grannens tomtgräns än 4.5 meter. Då behövs grannens godkännande samt också bygglov om jag inte missminner mig.
    Sedan får planket inte vara högre än 180 cm.

• Champagne

Antingen kommer ni överens med grannen om att låta häcken växa upp en bit. Annars sätter ni en häck innanför den befintliga häcken och låter den växa upp .

Såna där staket är bygglovspliktiga om de överstiger ca 80cm, precis som Agamemon skriver.

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
  • Tutilure

Måste man ha bygglov även om man bara ska ha en sektion? Var lite otydlig i texten, tanken är att vi bara ska ha en sektion närmast väggen, efter det är häcken hyfsat tät.
    Vill mest att när man sitter på altanen så ska man slippa se grannen utanför fönstret.

Vi har en sån sektion plus en lite kortare uppsatt på andra sidan vid vår uteplats, men det är iof inne på tomten.

• Champagne

Aha, är det bara en sektion? Då hade jag satt upp det utan att fråga

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen
  • Tutilure
    Grand Cru skrev 2008-06-04 20:46:35 följande:
    Aha, är det bara en sektion? Då hade jag satt upp det utan att fråga
    Haha, det har jag faktiskt funderat på.
    Svårare för dem att protestera om det redan sitter där.
  • Hertha

www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20filer/2007/behover_jag_bygglov_%20juli_2007.pdf

S. 15 går igenom vad som gäller med plank vid uteplatser och tomtgränser osv. Vi har ex satt vår friggebo 3 m från tomten eftersom grannarna gick med på det, i gengäld sågade vi ner ett träd som de inte gillade.

• Tutilure
    Hertha skrev 2008-06-04 20:53:29 följande:
    www.boverket.se/upload/publicerat/bifogade%20...S. 15 går igenom vad som gäller med plank vid uteplatser och tomtgränser osv. Vi har ex satt vår friggebo 3 m från tomten eftersom grannarna gick med på det, i gengäld sågade vi ner ett träd som de inte gillade.
    Tack, ska läsa igenom det.
Svar på tråden Får vi sätta upp insynsskydd/plank?