• FrökenFreja

Ni utan barnvakt /extra hämtare som har barn på dagis?

Vi har en dotter på 6 mån, och jag börjar så smått fundera på detta med dagis och så vidare..

Vi bor i en stad där vi inte har några släktingar överhuvudtaget och jag börjar nu inse vilken nackdel det faktiskt är.

Hur löser ni hämning etc från dagis, ni som är utan släktingar/extrahjälp i samma stad? (och där båda jobbar) Hur tycker ni det fungerar? Får ni pussla tider mycket?

bara lite funderingar och frågor från mig..

• Svar på tråden Ni utan barnvakt /extra hämtare som har barn på dagis?
  • blonde redhead

Vi pusslar en del, men inte speciellt mycket. Våra val av jobb har vi anpassat efter barnen just nu.

• Åsa Ystad

Vi har inte heller släkten i närheten. Jobbigt ibland, men mest för att jag tycker att det skulle vara superskönt att få vara själv med min man någon gång - gå ut och äta, gå en långprmenad, vad som helst!
    Jag jobbar vanlig kontorstid (har flextid) och maken jobbar oregelbundna tder. Jag tycker att hämtning och lämning fungerar OK. När mannen börjar 7 flexar jag och lämnar barnen kl 7.45. De dagarna hämtar maken när han slutar kl 15.
    När mannen jobbar kväll lämnar han dem kl 11.30 och jag hämtar efter jobbet 17.30.

• Blå Flygare

Jag har extra hjälp, men svarar lite ändå. Genom att börja med dagis tidigt så har man fler föräldradagar kvar att ta ut, och då kan man jobba deltid mha föräldradagarna rätt länge. Jag hade inte koll på att man var tvungen att ta upp full fp från det att barnet fyller ett år, så jag snålade inget med dagarna. Men eftersom hon började på dagis redan vid 13 mån så har jag kunnat jobba deltid för att få ihoop hämtningar. Först 50%, nu 70% och till hösten 90%. Jag har hela tiden ökat upp min arbetstid när jag velat, inte för panik att dagarna ska ta slut eller så.
    Har en timmes resväg till jobbet, men får hjälp med hämtning 1 ggr/v. Hade jag haft kortare till jobbet eller bil hade jag kunnat jobba samma utan hjälp med hämtning.

• storkatta

Det blir en hel del pusslande för att få ihop det. Jag och min man valde att båda jobba 80% när tjejen började på dagis, för att hon skulle få hyfsat korta dagar, och att vi skulle få iallafall lite tid tillsammans allihopa varje dag. För oss var det klart värt att gå ner i tid, man hinner vara mer med barnet och blir mindre stressad. Så om man har råd, är det guld värt att BÅDA går ner i tid.

• Majsan70

Vi har iofs hjälp om vi vill, men det har aldrig behövts o vi pusslar inte med tider heller. Maken lämnar o jag hämtar.

• josida

Jag är ensam med mina barn, ingen pappa, ingen avlastning. Inte så mycket att fundera över hämta/lämna, de är på dagis när jag jobbar, ca 7.30-16.30. Har inget annat val...

• Cia o krabaten

Här är det bara jag som både lämnar och hämtar.

Jobbar 9-16 och dottern får gå de tidernaa helt enkelt.

• s k r i n d a

Vi har ingen hjälp med hämtningar/lämningar/vab men det går bra ändå. Jag jobbar 75% och min man 80% plus att vi har flextid på jobbet båda två.

Eftersom er dotter inte är så gammal än är mitt bästa tips att snåla så mkt som möjligt på FP! Vi fyller båda ut våra tjänster med sparad FP och får på så sätt nästan heltidslön, men slipper jobba heltid

Dottern började på dagis när hon var 23 månader och om vi fortsätter ta ut lika mkt FP som vi gjort sedan hon började på förskolan kommer den räcka till i september 2009!

Hon går mån-tors 08-14:30 den ena föräldern lämnar och den andra hämtar.

• Linnpinn

Vi har ingen som kan hjälpa oss att hämta/lämna men det går jättebra ändå. Min man jobbar 100% och jag jobbar 85%. Våra arbetstider ligger lite omlott så jag börjar tidigt och han lämnar och börjar lite senare. Sen hämtar jag. Så hämtning och lämning tycker inte jag är något problem. Däremot hade det varit trevligt att ha någon som kunde ta en VAB-dag då och då. Vår son har varit rätt så mycket sjuk under sitt första år på dagis, men det går det också. Vi tar varannan dag och ibland delar vi dagarna mitt itu så att båda får jobba halvdag.

• Minimor78

Vi har ingen släkt där vi bor heller. Det går bra ändå.
    Jag jobbar mellan 80 & 90%, maken 100%.
    Värst tycker jag det är med VAB-dagarna, men det måste ju bara gå.

• Veronica81

Jag och min man har ingen som hjälper till med barnpassning eller hämntning på dagis. Det fungerar bra men det är lite pusslande men vår förskola är väldigt flexibla då jag får ändra schemat ibland. Jag har pluggat heltid till ekonom då vår son har gått på förskolan så jag har själv haft bra tider. Vår som går aldrig mer än max 30 timmar per vecka. Så än så länge har vi haft tur.

• Dosan73

Hej! Vi har inte heller någon som kan hjälpa oss. Vi bor i en stad utan släkt. Vi har en del vänner, men de har småbarn själv och hjälper oss så gott de kan. Men eftersom vi har två små så är det svårt.

Min man hämtar och lämnar nästan varje dag. Han har ett mer flexibelt jobb där han lättare kan styra sina tider. Behöver han vara på möte, resa eller annat så får jag gå tidigare/komma senare. Det funkar, men visst hade det varit skönt med mormor/morfar eller farmor/farfar.

Svar på tråden Ni utan barnvakt /extra hämtare som har barn på dagis?