• 5e barnet på g

Nån med "gammalt" extremprematurt barn?

En av mina söner kom efter mycket komplikationer, i v 27+0
    Det var snart 5 år sedan.
    Han är fortfarande väldigt liten. Väger bara 11,5 och är 97 lång. Vi går extra hos barnläkare och får näringsdrycker.
    Men det hjälper inte.
    Han är väldigt tvär och envis (det är väl bra iofs, annars hade han väl inte funnits idag ) Men det blir väldigt jobbigt och kämpigt för mig.

Hur är era "gammla" prematura?
    Har de vuxit ikapp och är de annorlunda än sina ev syskon i sätt och humör?
    Har aldrig pratat med nån annan prematurmamma, så det vore roligt att göra det.

• Svar på tråden Nån med "gammalt" extremprematurt barn?
  • eeisor

Vet inte om det strider mot reglerna på FL att tipsa om andra ställen, men jag gör det ändå.
    www.kanalen.org/preemie-sweden/index.php finns det maillistor att gå med i. Är ganska många medlemmar där med föräldrar/anhöriga till prematurbarn i olika åldrar.

• kramgrisen

min bror är född i 6 månaden.. är stor och stark nu. och lång som tusan..var liten länge.. tycker ändå man ser det prematura i honom.. han är 20 snart så han e gammal =)

• hotten

dottern på snart 9 år, vägde 358 gr å var 27 cm lång, vägen har varit jobbig å svår ätströrning mm (tagit sin första tugga av vanlig mat vid 7½ års ålder)
    hon är nu ca 22 kg å ca 120 cm å växer helatiden mer än jämnåriga så hon tar ikapp helatiden...

vid 5 år var hon ca 103 cm å ca 16 kg

• twins2

Hej, mina tvillingpojkar föddes i v.24+3 och är 5 år i september. De är också mindre än jämnåriga. Den ena som alltid varit lite större väger 15kg och är ca 98 cm medan lillebrorn väger 1 kg mindre och är några cm kortare. Lillebrorsan har alltid haft stora matproblem mkt pga de funktionshinder han har. Vi ger tillskott i form av berikningspulver, energipulver, näringsdrycker mm och de är uppfödda på grädde mer eller mindre . Visst är de små men numera har jag slutat bekymra mig över detta så länge de är friska etc. Vad som jag däremot är intresserad av att få veta är hur föräldrar till extremt prematura barn har gjort med skolstarten. Mina pojkar är ju födda 03 men skulle ha varit födda 04 och på förskolan leker de mestadels med 04:or och är väl utvecklingsmässigt mest som tidiga sådana. Frågar är ifall de skall börja förskoleklass nästa höst tillsammans med 03:or eller vänta ett år. Vad har ni gjort eller hur funderar ni kring detta?

Mvh,

Pernilla

• hotten

dottern är född i okt å alla vi lärde känna under neo tiden som hade väldigt tidiga är ju då födda runt sep-dec å alla de ( 7 st)
    ink oss har valt skolgången ett år senare.
    För vår del gick dottern om 6 årsgruppen för de flesta andra har barnen gått kvar på dagis ett extra år.

vår dotter å flera andra hade förmodligen klarat skolgången året innan oxå, men det kan bli saker som blir svårare å barn tappar intresset om alla andra kan bättre, tex så kunde dottern inte läsa när hon gick ut 6 års första gången vilket alla andra i hennes grupp kunde..

• heam

Min arbetskompis är 26 år. Han är trilling och vägde ca. 700g när han föddes, men har inga men idag, lite glmsk men det kan ju bero på att han e karl

• Boppi

Har en son född v 27. Han vägde 1250g o var 37cm. Nu är han 3,5 år och har vuxit i kapp sina kompisar. Är som vilken liten kille som helst och man kan inte ana att han är för tidigt född.
    Är dock lite orolig inför när han skall börja skolan, eftersom han är född i december.. Men det är ju ett tag kvar än!

• mammao

Snabbis inlägg....
    jag har oxå en son, Oskar. Han föddes i v.25 och vägde 475 gr. Idag är han 4½år. Även han leker mest med -04:orna. Antar att de passar ngt bättre...
    Han började inte förskolan förrän han var 3 år och först nu går han upp på syskonavdelningen. Visst ha vi många tankar om skola och förskoleklass. Jag blir så osäker i mina tankar och funderingar.
    Oskisen väger idag 15,5 kg och är ca 95 cm.

Återkommer en annan dag när jag har lite mer tid ;)

• Ida och Razmus Mamma

har en tjej som är född i v 28+6 vägde 1370 gr och var 37 cm
     nu är hon 4 år

hon har vuxit ikapp sin jämnåriga och är till och med lite längre en del av dom.

kan idag inte se att hon är född för tidigt.

men viss kan jag ibalnd bli lite orolig för när börjar skolan hur hon kommer att klara detta.

för hon är en super aktiv dam.

mend et är ju ett tag kvar tills det sker.

• Skosa

Hej!
    Har en tjej på 7 år som börjáde förskolan i höstas och hon är före många av sina jämnåriga när det gäller läsning.
    Hon är född i v 28 och vägde 920 gram är normallång och spelar fotboll med tjejer födda 00.
    Hon har varit tidig med det mesta som tal och läsning.
    Dock rör hon sig lite avigt motoriskt när hon springer men det vet vi inte om det har med att hon är för tidigt född att göra

• hejpa
    heam skrev 2008-06-06 23:09:46 följande:
    Min arbetskompis är 26 år. Han är trilling och vägde ca. 700g när han föddes, men har inga men idag, lite glmsk men det kan ju bero på att han e karl
    haha :D
  • pritt

Min dotter är 3 år nu i sommar. Hon är född i v 27, vägde 840 gr
    I förra veckan var vi på 3 års kontrollen, och det visar sig att hon nu är över den normala kurvan, och det känns jätteskönt. Känns otroligt att den lilla fågelungen nu är störra än hennes "normal födda" kompis i samma ålder!

• Rebubblan

Min son är född i v 25+6 och idag är han 4 år. Han är ganska 'medel' jämfört med jämnåriga. När han började dagis vid nästan 2 år var han bland de större barnen, men han var också äldst på avdelningen (om man gick på faktisk födelsedag - inte korrigerat).
    Idag väger han ca 15,5kg och är 104cm. Han har lite förkylningsastma men det är det enda märkbara problemet.

Svar på tråden Nån med "gammalt" extremprematurt barn?