• pluttan30

Lära sig bättre eng på roligt vis för en 12 åring??

Hej vill veta om det finns någon bra hemsida för min dotter så hon lär sig lite bättre eng än vad hon kan idag... hon har det lite kämpigt med eng i skolan...

• Svar på tråden Lära sig bättre eng på roligt vis för en 12 åring??
  • pluttan30

jo det kankse vore nåt...

• Bevabus

Det bästa sättet att lära sig engelska är ju faktiskt genom TV...troligen en förälders mardröm att sätta ungen framför tv:n och hoppas att den lär sig nåt haha Men helt ärligt så har jag lärt mig tusen gånger mer om engelska via tv:n än i skolan! Tittar hon mycket på amerikanska program och filmer?

• Flickan och kråkan

Om hon gillar att lyssna på berättelser skulle jag rekommendera att ni lånar bok+band/cd eller bara cd (obs! lätta, i rätt nivå - prata med läraren om ni är osäkra)

Det är oftast bättre än övningar på nätet. Då får hon med hela språket. På samma sätt som med TV. Det finns massa roliga TV-program för barn/ungdomar som lärare kan låna på mediapolen. Prata med ditt barns lärare är mitt råd.

• Elinar

Åh, nstan exakt en sådan tråd jag tänkte starta själv, så jag *puffar lite* och hoppar in, protestera ts om du tycker att jag trampat för långt

Min son har jättesvårt med engelskan och han lyckas glida undan från att lära sig 'passivt' från filmer, spela dataspel etc, han tar in det som han fattar utan att försöka förstå språket. Jag tänkte också på om det fanns något spännande datorprogram/spel som man MÅSTE försöka använda engelskan för att komma vidare, för han kan vara rätt så envis när det gäller... Han säger själv att han vill lära sig engelska men att det bara är för svårt.

Ljudbok kanske var en idé, men då får jag nog gömma alla andra ljudböckerna...

• 969803

Gå in på lankskafferiet.skolutveckling.se/
    Gå till språk, välj engelska och sedan har du mycket att välja på. Nummer 7 är rolig, då kan du gå runt i en stad och besöka olika platser, såsom t.ex posten.
    Jag har själv en son på snart 12 år som har mycket svårt med engelskan.

Andra sidor:
    cleverwords.se
    trivia.se
    ur.se

Lycka till!

• JECJ

Jag är lärare och jag rekommenderar att du tar en engelsk serie eller film som barnet gillar och helt enkelt tejpar över den svenska texten :D
    Fast sen handlar det lite om det är stavning och läsning eller lyssna och tala som är problemet..
    brevvän i annat land är ett tips. Även att lyssna på engelsk musik och läsa texten samtidigt.. att översätta låtar från engelska till svenska är oxå en kul aktivitet (bäbis, bäbis slå mig en gång till ;) )

Svar på tråden Lära sig bättre eng på roligt vis för en 12 åring??