• Lilla V

Tips på MJUK madrass till spjälsängen?

Jag skulle vilja ha en mjuk madrass till spjälsängen (gärna inte för dyr heller ;)), men vet inte vad jag ska kolla efter eller var man köper det. Den vi har nu e ganska tjock, köpt på Ikea, men den e i stil med de som fanns på BB, stenhård me andra ord. Sottern ligger som på en planka, och hon kan i stort sett inte ligga på sidan med denna madrassen. I vår säng ligger hon jättegott då madrassen formar sig lite mer efter kroppen, även om det också e en skumgummi. E det nån som har nån mjuk o bra madrass att tipsa om? Men ändå inte så mjuk att man känner trä:et igenom? Finns det "riktiga" ribbmadrasser till spjälsängar tro?

• Svar på tråden Tips på MJUK madrass till spjälsängen?
  • poik07

Det finns en ganska bra orsak till detta... Nämligen att  dödligheten minskar hos barn med hårda madrasser, (kväver sig själva).

Därför görs de hårda...

• Mikaelak 83

Jag tror att de är hårda för kvävningsrisken. Men JYSK har väl ett par olika som inte är så dyra. Bl.a. en som formar sig efter kroppen. Tempur-kopia.

• Lilla V

Jo, jag vet att de inte ska vara jättemjuka så barnet helt sjunker ner liksom...men det ska ju ändå va bekvämt och inte som att ligga på en matta. Hästens verkar ha bra madrasser för barn men frågan e vad de kostar...
    Har Jysk såna för barn?

Mikaelak 83 skrev 2008-06-04 22:42:45 följande:

Jag tror att de är hårda för kvävningsrisken. Men JYSK har väl ett par olika som inte är så dyra. Bl.a. en som formar sig efter kroppen. Tempur-kopia.
  • Mikaelak 83

Jag har inte kollat på länge, men för 2 år sedan hade de en modell som hette Sensus, vet inte om den heter det nu, den kostade runt 500-lappen. Det är dyrare än IKEA men jag kan tänka att Hästens inte är så billiga.
    De hade iallafall tre olika madrasser att välja på, så någon kanske känns mjukare än den du har.

• Lilla V

Hm, då ska jag kolla där! Tack för tipset! Det måste ju finnas något bättre än denna iallafall :)

Mikaelak 83 skrev 2008-06-04 22:53:53 följande:

Jag har inte kollat på länge, men för 2 år sedan hade de en modell som hette Sensus, vet inte om den heter det nu, den kostade runt 500-lappen. Det är dyrare än IKEA men jag kan tänka att Hästens inte är så billiga. De hade iallafall tre olika madrasser att välja på, så någon kanske känns mjukare än den du har.
Svar på tråden Tips på MJUK madrass till spjälsängen?