Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Beatrize74

Hur uttalar ni wenge?

Jag har liksom sagt "vensch" tidigare...men idag fick jag höra "veng" av en kollega. Hur ska det uttalas egentligen?

• Svar på tråden Hur uttalar ni wenge?
  • Fru Gustavsson

vet inte vad det är för nåt men skulle uttala det "wendjch" om jag skulle uttala det

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • MammasälskadeMinna

ha alfg hört det innan me nu när ja såg det så blev det veng...

• Elin med Wilma och Alva

Det är väl ett afrikanskt trädslag, så jag uttalar det [venge], med ett "hårt" g (dvs inte som "sängen"). Det låter mest afrikanskt så på något sätt.

♥ Wilma 061021 ♥
  • Malleballebuse

När vi köpte det så uttalade säljaren och snickarna det så här: Vänge.
    Om det är rätt vet jag inte, men det är aldrig någon som har missuppfattat oss när vi sagt så.

• Beatrize74

www.defcon-x.de/texturen/holz/wenge_color.jpg
    Det här är wenge...ett träslag som används i möbler, golv och bänkskivor bland annat.

Om jag läser på engelska wikipedia så står det att man ska uttala det "wen-gay", men det känns inte alls välbekant för mig. Det är ju det engelska namnet, men frågan är ju om man kanske uttalar det så även på svenska?

"Venge" verkar ju som två av er i alla fall är ense om att det kan uttalas...det låter ändå så "försvenskat" på något sätt. Lite konstigt låter det allt.

Beatrize74 skrev 2008-06-04 23:41:45 följande:
    www.defcon-x.de/texturen/holz/wenge_color.jpgDet här är wenge...ett träslag som används i möbler, golv och bänkskivor bland annat. Om jag läser på engelska wikipedia så står det att man ska uttala det "wen-gay", men det känns inte alls välbekant för mig. Det är ju det engelska namnet, men frågan är ju om man kanske uttalar det så även på svenska?"Venge" verkar ju som två av er i alla fall är ense om att det kan uttalas...det låter ändå så "försvenskat" på något sätt. Lite konstigt låter det allt.
    Men om du betonar båda stavelserna i wenge (dvs som om det stavades veng-ge), med samma "melodi" som i namnet mugabe (diktatorn), då låter det väl inte så försvenskat?
    ♥ Wilma 061021 ♥
    siamusen skrev 2008-06-04 23:44:34 följande:
    ouengé ungefâr
    Det där låter faktiskt som bästa uttalet hittills tycker jag, så ska det nog vara...
    ♥ Wilma 061021 ♥
  • Kakan83

Vänge säger jag. Om det är rätt eller fel det vet jag inte.

• Beatrize74

Oj, vilken härva....venge...där "g" hörs som i "Gunnar" och e uttalas...är det så de flesta av er menar att det uttalas?

Beatrize74 skrev 2008-06-04 23:50:48 följande:
    Oj, vilken härva....venge...där "g" hörs som i "Gunnar" och e uttalas...är det så de flesta av er menar att det uttalas?
    Ja jag tror det, men jag vet inte - jag bara gissar.
    ♥ Wilma 061021 ♥
  • siamusen
    Beatrize74 skrev 2008-06-04 23:50:48 följande:
    Jag uttalar g:et.

Lite samma ljud som i GEstapo, i brist pa annat ord att jâmföra med.
  • Mamsis

Om jag skulle säga det skkulle jag säga "vänge" men "wendjch" kändes mest "rätt" av alla uttal här tycker jag.

• musli

wäng-ge

med ng-ljud och hårt g alltså

Så har jag iaf alltid uttalat det!

Svar på tråden Hur uttalar ni wenge?