• mcsn83
    Äldre 4 Jun 23:25
    28853 visningar
    15 svar
    15
    28853

    Skicka en hel mapp via mail?

    Jag skulle vilja skicka en mapp med foton via mail. Går det? Eller måste jag ladda ner dem en och en?

  • Svar på tråden Skicka en hel mapp via mail?
  • Songs from the wood
    Äldre 4 Jun 23:27
    #1

    Försökte själv göra det för ett tag sedan, men misslyckades tyvärr. Verkar tyvärr inte som att man kan skicka hela mappar =(

  • mcsn83
    Äldre 4 Jun 23:29
    #2

    Det var ju synd ...

  • Äldre 4 Jun 23:33
    #3

    Jo det ska nog gå om du (tappade ordet nu) ja du "packar ihop" mappen och den som tar emot den "packar upp" den igen. Kommer inte på ordet. Komprimera heter det kanske *hmm*

    prova att göra klart mailet och sen bifoga fil o sök upp mappen och se om det finns nåt alt. om du högerklickar på mappen...kanske skicka till, komprimera eller nåt. TROR att det var så man gjorde.

  • Iroyg
    Äldre 4 Jun 23:37
    #4

    Zippa... Högerklicka på mappen, välj Skicka till... och sen Komprimerad (zippad) nånting (har engelskt operativsystem så jag vet inte vad det står på svenska). Då skapas en fil med filtillägget .zip. Den kan du sen skicka, så kan mottagaren zippa upp den och få ut en mapp med bilder.


    ¨~ v. 25 ~¨
  • Songs from the wood
    Äldre 4 Jun 23:50
    #5

    Aha. OK. Men då måste man först ladda ner ett program som gör det möjligt att zippa. WinZip heter det va? Eller WinRAR eller nåt sånt?

  • mcsn83
    Äldre 4 Jun 23:51
    #6

    Tack för hjälpen! Det hade jag aldrig klarat själv .

  • Äldre 4 Jun 23:52
    #7

    Annakay skrev enkelt o begripligt det jag försökte komma fram till
    Vad gäller sättet att göra det på har jag aldrig tänkt på om man måste ha ett speciellt program, kan inte tänka mig det men jag kan vara ute o cykla. Testa så ser du ju om det går på din dator eller inte.

  • Songs from the wood
    Äldre 5 Jun 00:08
    #8

    Aha. Nej, det gick på min dator också. Behövde ej ladda ner WinZip. Finns nog redan på datorn. Tack för hjälpen.

  • skorpi­onen80
    Äldre 5 Jun 09:25
    #9

    Kolla på hur stort det blir nerzippat. De flesta mail kan inte skicka/ta emot filer större än några mb. En hel mapp med fotografier kan bli rätt stort.

  • Tue 13 Oct 2020 05:09
    #10

    Jag prövade att skicka en stor mapp med komprimering - zip till mig själv, Men, ALLT, jättestora mappar, som jag har på onedrive gick att öppna för mig, mottagaren! 
    Måste gå att göra på annat sätt. någon som vet?

  • Tue 13 Oct 2020 05:28
    #11
    bellamy skrev 2020-10-13 05:09:41 följande:

    Jag prövade att skicka en stor mapp med komprimering - zip till mig själv, Men, ALLT, jättestora mappar, som jag har på onedrive gick att öppna för mig, mottagaren! 

    Måste gå att göra på annat sätt. någon som vet?


    Om det ligger på onedrive kan du ju dela länkar till mappar istället. Då klickar mottagaren på länken och laddar ned direkt.
Svar på tråden Skicka en hel mapp via mail?